Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er lærer, så får aldri velge når jeg vil ha ferie. Må alltid ha ferie når reiser er dyrest, og drar derfor sjelden på ferie til utlandet.

Om jeg skulle tatt permisjon i løpet av året utenom pålagte ferier, vil jeg tape lønn så da går det jo opp i opp med "billig" ferie siden jeg da vil tape en ukes lønn feks. om jeg tar en uke til Spania i januar f.eks.

Sykt egentlig, siden elevene titt og ofte søker seg fri fordi foreldrene har bestilt billige ferier til utlandet i november, januar, mars etc.

Da burde lærere ha samme rettighet.

Anonymkode: 4bbb3...bd0

Herregud, buhu. Du har i det minste fri når eventuelle barn har fri, i motsetning til foreldre som ikke er lærere. 

Anonymkode: addc7...56a

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

1.desember, for hele 2023. 

Fordi vi har kalenderplan, som det heter. Jobber på sykehjem. 

Liker det dårlig, og synes det er vanskelig å ta stilling til det allerede nå. 

Anonymkode: 686cc...9cb

Skrevet

Leverte inn ønsker for neste års turnus for noen få uker siden. Har tidlig- eller senferie annenhver gang, men kan ønske meg endringer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er lærer, så får aldri velge når jeg vil ha ferie. Må alltid ha ferie når reiser er dyrest, og drar derfor sjelden på ferie til utlandet.

Om jeg skulle tatt permisjon i løpet av året utenom pålagte ferier, vil jeg tape lønn så da går det jo opp i opp med "billig" ferie siden jeg da vil tape en ukes lønn feks. om jeg tar en uke til Spania i januar f.eks.

Sykt egentlig, siden elevene titt og ofte søker seg fri fordi foreldrene har bestilt billige ferier til utlandet i november, januar, mars etc.

Det er jo overhodet ikke det samme. Og mange yrker har ferie i skoleferien fordi de benytter studenter til ferieavvikling. Lærere er veldig bortskjemt med ferie. Og de tror alle andre bare kan velge når de skal ha ferie men det er langt fra virkeligheten for de fleste. 

Anonymkode: b9ff2...835

• Liker 2
Skrevet

Hos oss ber jeg de ansatte melde inn fortløpende, og helst før 1. april.

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Samtidig blir det veldig forutsigbart. Du trenger ikke lure på om du får ferie dersom du ønsker å bestille ferie tidlig.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Det er veldig tidlig, ja. Men du får kanskje byttet ut ferie på sommeren med ferie f.eks i september på kort varsel om du ønsker det?

Endret av PetterKanin
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette gjelder vel nesten alle som har skolebarn også. Titt og ofte at det søkes utenfor skoleferien? Det tror jeg avhenger av sted/skole, her er de veldig strenge på det. Fordelen er jo at det er veldig familievennlig å ha ferie når barn har ferie, det er ingen selvfølge for veldig mange andre. Vi får heller ikke bruke flex i ferien. 

Anonymkode: cb23d...e63

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Altså, du kan bare ikke komme her og si at lærernes ferie (og avspasering) IKKE er et enormt gode med jobben!! Vi jobber ikke i skolen, men det betyr likevel ikke at vi kan reise på billige sydenturer når vi vil. Mannen min har flere avspaseringsuker i løpet av året, men da kan ikke jeg ta fri + ungene har ikke fri fra skolen. Så vi må reise på sydenturer i skoleferiene (eller ikke, hvis vi ikke har råd). Det er absolutt ikke alle foreldre som tar ut ungene fra skolen i hytt og pine for å reise til syden! Ikke får mannen min lov til å ta ut disse ukene om sommeren heller, pga ferieavviklingen på jobben. Så da har han fri når det er drittvær (for eksempel neste uke, da har han fri), når resten av familien ikke har fri, så da får han ikke brukt friuka til noe annet enn å spille data og vaske hus. Og - i sommerferien har vi alltid store problemer med barnepass, siden sommerferien til skolen er så lang, barnehagen stenger +++. 
Du kan sikkert klage på mye med skolen, men feriene - de kan dere bare ikke klage på. Det vitner om total mangel på forståelse for hvordan andre arbeidstakere har det, og det fører bare til at folk får mindre forståelse for de reelle tingene det er å klage på i skolevesenet.

Anonymkode: 49d38...b6c

Skrevet
Brunello skrev (29 minutter siden):

Samtidig blir det veldig forutsigbart. Du trenger ikke lure på om du får ferie dersom du ønsker å bestille ferie tidlig.

Enig. Mannen min har samme system, og jeg ser flere fordeler enn ulemper med å vite allerede før jul når det er sommerferie neste år.

Anonymkode: 49d38...b6c

Skrevet

15. august året før. Har årsturnus som skal være klar for innspill 1. november.

Anonymkode: da1ce...74d

Skrevet

Vi tar ferie når vi vil, det trenger ikke å være noen på kontoret på sommeren (selv om det aldri har skjedd at alle har ferie samtidig - avdeling på 15stk).

Jobber i kommunen.

Anonymkode: 37ad9...5ee

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hun ble nesten hysterisk i sommer da jeg satte meg opp på ferie etter skolestart (og før høstferien). Da kunne hun ikke ødelegge for meg. Hun innså vel at det hadde sett rart ut om hun tok 3 uker ferie i september når ungene var på skolen og i barnehagen. En annen fordel (for meg) er at det er billigere å reise etter skolestart. 

Anonymkode: a5acd...195

Men hvorfor i alle dager vil personen ha ferie samtidig med deg? Hadde følt det litt creepy om noen alltid skulle velge det jeg skal.

Anonymkode: ff5c0...daf

• Liker 1
Skrevet

For sommerferie så er frist 01.mars, men ferie utenom taes fortlølpende. Veldig fin sjef, så går greit med 3 uker sammenhengende stort sett hele året, og fleksibel med at stort sett alle får det de ønsker. Ikke så mange hos oss som har skolebarn lenger, så greit sånn sett

Anonymkode: d2b9c...a01

Skrevet

Når jeg vil. Har selv ansvar for egne leveranser, prosjekter mv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...