Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når må dere levere inn ønsker for sommerferie?

Anonymkode: 3b370...879

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når må dere levere inn ønsker for sommerferie?

Senest juni.

Skrevet

1. mars 

Anonymkode: f19e0...edf

Skrevet

Heldigvis ingen frist hos oss, vi kan søke helt frem til dagen før og får alltid innvilget. Glad for dette godet når jeg leser tråder om foreldre som mener de har førsteretten til å velge alle ferier. 

Anonymkode: 592b8...a4a

• Liker 3
Skrevet

Vi har puljeferie, så vet når jeg skal ha ferie for alle år fremover så lenge jeg jobber der jeg gjør nå. Eventuelle ønsker om tilpasninger/avvik fra pulja man tilhører må være inne til første mars og begrunnes.

Skrevet

Februar.

Anonymkode: aff21...408

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Vi har egentlig ingen frist siden det ikke må være noen på min gruppe på jobb til enhver tid.

Skrevet

Hos oss er fristen 15. mars, men jeg har allerede sagt fra om ei uke i begynnelsen av mai som jeg må ha fri pga arrangementer jeg skal på, og at jeg gjerne tar 3 uker sammenhengende etter skolestart. Jeg har nemlig en kollega som konsekvent velger de samme ukene som meg, og så spiller ut stengt barnehage eller stengt SFO-kortet hvis hun ikke får det som hun vil. 

Anonymkode: a5acd...195

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Hos oss er fristen 15. mars, men jeg har allerede sagt fra om ei uke i begynnelsen av mai som jeg må ha fri pga arrangementer jeg skal på, og at jeg gjerne tar 3 uker sammenhengende etter skolestart. Jeg har nemlig en kollega som konsekvent velger de samme ukene som meg, og så spiller ut stengt barnehage eller stengt SFO-kortet hvis hun ikke får det som hun vil. 

Du må prøve å lure henne og si du vil ha noen andre uker enn du egentlig vil. :) Og så søke det du skal ha når hun har sendt inn.

• Liker 1
Skrevet

Har begynt å jobbe i kommunen og vi må levere inn ønsker innen søndag denne uken. Synes det er tidlig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Du må prøve å lure henne og si du vil ha noen andre uker enn du egentlig vil. :) Og så søke det du skal ha når hun har sendt inn.

Hun ble nesten hysterisk i sommer da jeg satte meg opp på ferie etter skolestart (og før høstferien). Da kunne hun ikke ødelegge for meg. Hun innså vel at det hadde sett rart ut om hun tok 3 uker ferie i september når ungene var på skolen og i barnehagen. En annen fordel (for meg) er at det er billigere å reise etter skolestart. 

• Liker 1
Skrevet

Mannen min har gjort det allerede. 
Jeg bestemmer selv når jeg tar ferie, innen gitte grenser. Tror vi må melde det inn innen april

Anonymkode: 49d38...b6c

Skrevet

Det finnes jo en lov for ferie...

Hvem bestemmer tiden for ferie?

Arbeidsgiver

- skal i god tid før ferien skal avvikles, diskutere tidspunkt for ferien med arbeidstaker eller arbeidstakers tillitsvalgte

- har siste ord i saken hvis arbeidsgiver og arbeidstaker ikke blir enige

Arbeidstaker

- kan som hovedregel kreve å få vite når han eller hun skal ta ferie senest to måneder på forhånd

- kan kreve å få avvikle tre uker sammenhengende ferie i løpet av hovedferieperioden 1. juni–30. september

- kan kreve å få avvikle restferien, sju virkedager, i sammenheng

https://www.arbeidstilsynet.no/regelverk/lover/ferieloven/ii/6/

Anonymkode: 3181b...e7f

Skrevet

Er lærer, så får aldri velge når jeg vil ha ferie. Må alltid ha ferie når reiser er dyrest, og drar derfor sjelden på ferie til utlandet.

Om jeg skulle tatt permisjon i løpet av året utenom pålagte ferier, vil jeg tape lønn så da går det jo opp i opp med "billig" ferie siden jeg da vil tape en ukes lønn feks. om jeg tar en uke til Spania i januar f.eks.

Sykt egentlig, siden elevene titt og ofte søker seg fri fordi foreldrene har bestilt billige ferier til utlandet i november, januar, mars etc.

Da burde lærere ha samme rettighet.

Anonymkode: 4bbb3...bd0

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er lærer, så får aldri velge når jeg vil ha ferie. Må alltid ha ferie når reiser er dyrest, og drar derfor sjelden på ferie til utlandet.

Om jeg skulle tatt permisjon i løpet av året utenom pålagte ferier, vil jeg tape lønn så da går det jo opp i opp med "billig" ferie siden jeg da vil tape en ukes lønn feks. om jeg tar en uke til Spania i januar f.eks.

Sykt egentlig, siden elevene titt og ofte søker seg fri fordi foreldrene har bestilt billige ferier til utlandet i november, januar, mars etc.

Bitter much? Når du har valgt å bli lærer vet du hva du må forholde deg til.

Anonymkode: a3b89...6c6

• Liker 2
Skrevet

Ingen frist for å levere inn ønsker hos oss, men vi bruker mer eller mindre førstemann til mølla-prinsipp på hvem som får innfridd ønsket om ferie.

Er man for sent ute så kan det bli vanskelig, men vi prøver det vi kan for å tilrettelegge best mulig, og pleier å få det til for de faste ansatte.

Anonymkode: d9970...a54

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Har begynt å jobbe i kommunen og vi må levere inn ønsker innen søndag denne uken. Synes det er tidlig. 

Oj det var tidlig😳 Jobber også i kommunen, og vi må ønske innen februar. 

Anonymkode: cb23d...e63

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så du som lærer burde ha samme rettigheter som elevene dine? Du tenjer du skal kunne ta ut ekstra ferie når det oasser deg uten å bli trekt i lønn? Hvorfor i alle verden? Du har en betalt jobb, de har lovpålagt opplæring.  Ikke akkurat det samme vil jeg si. Jeg er barnehagelærer og jobbet i en barnehage som er stengt 4 uker på sommeren,  så vet alltid når jeg har sommerferie. Den siste uka tas ut i jula og påsken, så da er det ikke noe å lurer på.

Anonymkode: 0f6d1...bf7

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...