AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #1 Del Skrevet 10. november 2022 Hva tenker du? Det virker som at mange finnmarkinger har ord som ikke er så ulikt østlandsk, men med et annet tonefall. Trøndersk og Tromsk er nesten egne språk føler jeg. Anonymkode: f9c9d...f70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #2 Del Skrevet 10. november 2022 Tenker Tromsk er en dialekt jeg må bli bedre kjent med før jeg kan uttale meg. Anonymkode: 1d546...0b1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #3 Del Skrevet 10. november 2022 Tromsk 🤣 Anonymkode: c1e54...594 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snurk Skrevet 10. november 2022 #4 Del Skrevet 10. november 2022 Det aner meg at det er flere ting du synes er vanskelig å forstå enn bare trøndersk og.... tromsk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #5 Del Skrevet 10. november 2022 Ingen av de dialektene er da vanskelig å forstå. Har du vært i indre strøk av Gudbrandsdalen? Anonymkode: 8d490...6d2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snabeltann Skrevet 10. november 2022 #6 Del Skrevet 10. november 2022 Under fornorskningen ble samene tvunget til å lære bokmål, de snakker nesten kav bokmål med et annet tonefall. Så du skjønner det nok litt bedre enn oss i Troms (der det forøvrig er veldig varierte dialekter mellom f.eks Senja, Bardu, Tromsø... ) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #7 Del Skrevet 11. november 2022 Mange finnmarksdialekter er mer bokmålsnære enn østnorske dialekter. Og dere, Finnmark er stort - ikke en dialekt, og i Troms er der mange ganske forskjellige dialekter. Mange varianter av "vanlig" nordnorsk og dialekter i Bardu/Målselv-området som er beslektet med dialekter fra Gudbrandsdalen og Østerdalen pga innvandring derfra for et par hundre år siden. Anonymkode: fbbc5...fc6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå