AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #1 Skrevet 10. november 2022 Hvor ofte vasker dere bad, kjøkken, gulv osv? Er det alltid rent hos dere, eller har dere f.eks én fast vaskedag i uken? Og lar det «hope seg opp» støv osv. For at jeg skal klare å holde vasken på bad konstant ren, må jeg vaske hver dag til annenhver dag.. Lurer på hva som er mest normalt Anonymkode: 40e20...b8b
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #2 Skrevet 10. november 2022 2-3 ganger i uken. Sikkert egentlig for ofte, skulle ønske jeg klarte å ha det skittent, har ikke tid til dette 🙈 helst skulle jeg gjort det hver dag. Mvh småbarnsmor Anonymkode: a608f...14c
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #5 Skrevet 10. november 2022 Har robotstøvsuger som kjører over gulvet morgen og kveld. Går en runde med kluten på kvelden, tørker kjappt over vinduskarmer, tvbordet, stuebordet og diverse flater. Ellers tørker jeg flekker fortløpende. Badet tørkes ofte over mens ungen sitter i badekaret på kvelden. Løfter robotstøvsugeren inn på badet og i gangen en gang for dag. Soverom og loftgang kjøres over to ganger i uka. Tørker kjappt over nattbord og vinduskarmer da. Høres ut som jeg gjør fryktelig mye nå, men tar ikke mange minutter om dagen når man gjør det ofte. Gidder ikke bruke timesvis en dag i uka eller sjeldnere, lettere å ta 5 minutt nå og da. Og robotstøvsuger med mopp må være guds gave til mennesket🤣 Anonymkode: 04b13...ae5 1
Nevrosererroser Skrevet 10. november 2022 #6 Skrevet 10. november 2022 Jeg tar helgavasken på fredager, da går jeg grundig over alt. Jeg støvsuger raskt mandag og onsdag, drar over vasken på bad og toalett kjapt ved behov, ofte daglig og tar spisebord og benker på kjøkkenet hver dag. Ellers gjør jeg stadig noe utenom, tørker over noen skap eller vegger, støvtørker litt eller rydder en skuff her og et skap der.
Hmmmmmm Skrevet 10. november 2022 #7 Skrevet 10. november 2022 Jeg har en enkel løsning på badet. Våtservietter av antibakteriell type. Går over vask og toalett 2-3 ganger i uka. Det blir aldri møkkete da. Støvsuger gulv 2-3 ganger i uke. Har robotstøvsuger og enkel Dayson. Vasker gulv en dag i uka, igjen med enkel gulvvaskemaskin som Bissell crosswave. Har det ryddig hele tiden. Vasker over kjøkkenet etter middag hver gang. Men bor i en leilighet over to etasjer. Ikke stort hus lengre, bare to stykker og en hund som røyter noe så jævlig. Er minimalist så har ikke mye ting
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #8 Skrevet 10. november 2022 Jeg bor i en leilighet med samboer. Det er bare oss to så «hoper» seg ikke opp med lort/ hår osv slik som det ville gjort om vi hadde hatt dyr eller små barn. Vi rydder etter oss, og tar litt forskjellige ting hver dag. Det gjør at vi slipper å ha «vaskedag» der man tar en omfattende vask. Støvsuging ca 2 ganger i uka og vasking av overflater og gulv når det trengs. Minst en gang i uka. Kjøkken vasker jeg over hver dag. Badet tar jeg grundig annenhver uke og litt vedlikehold på daglig basis. Anonymkode: 9c391...478
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #9 Skrevet 11. november 2022 Før barn: vasket hele huset en gang i uken. Etter barn: vasker ved behov. Har robotstøvsuger med mopp, og den går flere ganger i uken i diverse rom. Ellers vasker vi der det trengs når det trengs, og ikke noe mer. Anonymkode: e911f...427
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #10 Skrevet 11. november 2022 er jo vanlig og gjøre det en gang i uka trodde alle viste det Anonymkode: ca00a...336
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #11 Skrevet 11. november 2022 prøver å legge om vaner til å vaske etter jeg har brukt noe. Er jeg på kjøkkenet så må det som skal legges vekk legges vekk og er benken skitten må det vaskes over. Samme rett etter jeg har laget mat. Etter vi har spist, må vi inn å legge i oppvaskmaskin. Blir ting stående er det lett å glemme og det blir fort skittent. Når det kommer til å støvsuge/vaske gulv/vaske bad har jeg dårlige vaner, og venter ofte alt for lenge. Men har funnet ut at er det ryddig er terskelen mye mindre for å støvsuge over når en ser noe. Jobber med å skape systemer og organisere i skap o.l. Skal begynne med faste ukesrutiner når dette er på plass. Men en så lenge blir det vasking når det passer. Anonymkode: deea5...b72 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #12 Skrevet 11. november 2022 Hva mener du med "vasker" da? Gulv, flater, daglig vask, nedvask? Anonymkode: 5f91b...2e0 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #13 Skrevet 11. november 2022 Ingeting skal forbli skittent over en uke. Har en sønn på 4 måneder alene så da kan jeg ikke bare ta det når jeg føler for det. Regel er ta det overfladiske hver dag før leggetid og gjør det grundige en gang i uken. Skulle ønske jeg kunne hatt det perfekt hver dag som før. Anonymkode: dc9d9...af1
Jytte Skrevet 11. november 2022 #14 Skrevet 11. november 2022 Med småbarn, støvsuget en dag i uka og tørket støv, vaska bad. Gangen og kjøkkenbenken og kjøkkenbord litt oftere selvsagt. Neste uke støvsuget og vasket gulv, men tørket ikke støv annet enn stuebordet. Klesvask ganske ofte. Skiftet sengetøy hver 14. dag. Nå som enslig tar jeg det etter innfallsmetoden, men holder kjøkken og bad og vask av klær vedlike. Skulle ønske jeg var mer huslig, men var utbrent allerede som ungdom, hadde mye ansvar. Det var på en måte ikke noe nytt og spennende for meg å etablere meg som ung voksen. 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #15 Skrevet 11. november 2022 Vasker hver fredag, men feks vasken på badet kan jeg skylle over med vann mens jeg pusser tenner feks. Da holder den seg fin. Anonymkode: c4b57...d6e
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #16 Skrevet 11. november 2022 Støvsuger ca en gang i uken, fordi det er behov for det. Vasker gulv på alle rom med bøtte og vann, dusjvegger, speil, alle overflater, lister og slike ting tas samtidig som gulvvask hver 2. måned. Det er for meg "å vaske". Det er ikke dypvask, er normal vasking for det er ikke så skittent at det er nødvendig å vaske oftere. Jeg hater å tørke støv og må nok egentlig gjøre det en gang i uken, men det tas som oftest med vaskedagen eller ved behov. Normalt tar jeg knappen på toalettet og vasken på badet hver dag. Vann og papir for å fjerne støv. Vasker med vaskemidler en gang i uken når jeg støvsuger. Toalettet er alltid rent, for alt tas fortløpende med klor. Kjøkkenet er alltid strøkent etter bruk. Jeg legger aldri noe oppi vasken over natten. Stuebordet tas når jeg ser det er skittent og ved bruk. Jeg har aldri dypvask og nedvask. Verken til jul eller andre årstider. For når jeg vasker så vasker jeg skikkelig og ikke bare overfladisk. Det er lettere å holde det rent, enn å gjøre det rent. Da jeg hadde hund så vasket jeg gulv oftere. Nå er det ikke nødvendig. Anonymkode: 65cb2...da3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #17 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): er jo vanlig og gjøre det en gang i uka trodde alle viste det Anonymkode: ca00a...336 Har SSB eller lignende bekreftet at dette er "vanlig?" Anonymkode: deabd...856 2
Trolltunge Skrevet 11. november 2022 #18 Skrevet 11. november 2022 Vasker og rydder hver dag. Kjøkkenet blir ryddet og kjøkkenbenken vasket etter hvert måltid. Vasken på badet tørker jeg over hver dag når jeg har tatt kveldsstell. Jeg er som regel sist på det. Resten av husarbeidet fordeles utover uka. Det er ingen plan eller faste dager for ulikt, men tas rullerende etter hvor det er størst behov.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #19 Skrevet 11. november 2022 Tørker over og rydder opp hver dag/ved behov. Vasker ordentlig en gang i uken. Anonymkode: 75dde...bf9
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #20 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hva mener du med "vasker" da? Gulv, flater, daglig vask, nedvask? Anonymkode: 5f91b...2e0 Hvis det er meg du referer til så er det all type vask som går til områder en skitner til. Som på kjøkkenet når du drar ut brød og får brødsmuler over kjøkkenbenken. Her vaskes det over når brødskiven er smurt. Samme om en mister noe jord fra en potte ned på gulvet. Det tas med en gang etter potten er på plass i stedet for å ligge. Samme når en har dusjet går en over med dusjnalen i dusjen. eller med bremsespor i toalettet tas med en gang i stedet for å vente. Samme regel gjelder det med å ta ut andre ting. Pusser en tennene skal tannbørste og tannkrem på plass. med en gang det settes på benk blir det fort skittent og rotete, en må lære hodet å sette det tilbake med en eneste gang. Annen vask som vasking av overflater for støv (som tv-benk, stuebord, dusjkabinett, over vaskemaskin, gulv, toalett, kjøleskap utside osv), gjøres mer ved behov. Men gjelder ikke kjøkkenbenk eller spisebord som blir vasket over regelmessig etter bruk. Annen vask blir gjort etter behov: Er det skittent i kjøleskapet tar jeg ofte en dag der jeg går igjennom hele kjøleskapet og vasker alle kriker og kroker, drar ut glasshyller og innmat og vasker disse for hånd. Samme med bil, da tar jeg alt i samme slengen, er ikke regelmessig, men tas ut i fra behov. Klesvask blir tatt når skittentøyskurven er fulle, eller når det blir byttet på sengen (1 gang i uken). Klær som er hengt opp blir brettet når de er tørre (1 eller 2 dager etter de er hengt opp, oftest 1). Vindu og speilvask tas når det er behov. Samme med balkong, det tas kun når den er blitt skitten. Oppvaskmaskin vaskes en sjelden gang når det er behov for det. Søppeldunker tas kun når de er blitt skitne inni. Inni skap tas kun ved behov (som blir noen ganger i året, da vi har noen dumme skap som er åpne bak og derav drar inn støv). Drar frem møbler i ny og ned pga. ommøblering og da vasker vi bak før vi lager et nytt system. Vasking av vegger og tak gjøres ekstremt sjeldent, men vi pusser opp vegger og tak, og derav er det vasket før dette. Trolig vil det gå langt tid mellom disse vaskene, men er ikke aktuelt for oss før om en lang tid. Anonymkode: deea5...b72
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå