Gå til innhold

Er dette virkelig virkelig normalen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Baby er nå 9 mnd og har hittil vært umulig å legge fra seg uten hysterisk gråt, mer roping og skriking de to siste mnd som baby er blitt større. Baby sitter ikke i vogn, vippestol eller vil leke på gulvet. 

Vil bare bli bært og aktivisert fra oss foreldre, det inkluderer at baby sover på meg da den våkner om jeg legger den ned. Må samsove med baby inntil på puppen og legge meg og stå opp med baby. Hvis jeg går ut etter baby har sovnet våkner den.

Vi har ikke hatt noen pauser eller egentid på grunn av dette. 

Nå er jeg rimelig tynnslitt og lurer på om dette er det vanlige? I så fall, hvordan orker folk flere barn?

Anonymkode: 3ce9c...ecd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det meste er normalt når det gjelder babyer, de er så forskjelluge. Men jeg vil definitivt klassifisere babyen din som high need. Det er slitsomt, men går seg til! Forhåpentligvis blir hen litt mer selvstendig når hen lærer seg å gå :) 

Anonymkode: 78097...162

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er ikke normalt her i huset siden du spør, men hun har eldre søsken så kanskje derfor hun godtar å ligge mer for seg selv? 9 mnd gammel, ligger og ler alene mens hun slår i gulvet og godter seg, elsker vogn og skriker omtrent aldri hvis ikke hun er skikkelig lei.

Storebror var litt mer sutrete, men kompisen hans er veldig som det du beskriver, så det er nok like normalt at de er enten som min eller som din 💜 håper det går seg til etter hvert. 🙂

Skrevet
mingus skrev (26 minutter siden):

Det er ikke normalt her i huset siden du spør, men hun har eldre søsken så kanskje derfor hun godtar å ligge mer for seg selv? 9 mnd gammel, ligger og ler alene mens hun slår i gulvet og godter seg, elsker vogn og skriker omtrent aldri hvis ikke hun er skikkelig lei.

Storebror var litt mer sutrete, men kompisen hans er veldig som det du beskriver, så det er nok like normalt at de er enten som min eller som din 💜 håper det går seg til etter hvert. 🙂

Hvordan er kompisen hans nå som de er større? Fortsatt like tendenser?😅😅😅

Skrevet

Du har en high need baby. Det hadde jeg også, og det er veldig slitsomt og utmattende. For meg hjalp det mye å lese om high need babyer, bl.a. hos amerikanske dr. Sears: https://www.askdrsears.com/topics/health-concerns/fussy-baby/high-need-baby/ 

Anbefaler også bloggen Den ambivalente mor https://denambivalentemor.wordpress.com/2016/06/30/sov-nar-babyen-sover/

Hold ut, det blir bedre ❤

Anonymkode: 311c1...461

• Nyttig 2
Skrevet

Tror det varierer veldig.. 

Vår gutt likte best å sove for seg selv i nestet/ ved siden av oss, men samsoving var ikke noe for oss. Fikk pupp og tilbake i sengen sin.. også vært glad i vognen, og å være på gulvet.. Han liker at vi er i nærheten, men må ikke være klistra på oss liksom.

Nå er jeg gravid med nr 2, og jeg forbereder meg på at denne lille gutten kanskje blir annerledes.. hører om mange med klistremerkebabyer som verken godtar vogn, sele eller stoler..

Anonymkode: 01ede...469

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Du har en high need baby. Det hadde jeg også, og det er veldig slitsomt og utmattende. For meg hjalp det mye å lese om high need babyer, bl.a. hos amerikanske dr. Sears: https://www.askdrsears.com/topics/health-concerns/fussy-baby/high-need-baby/ 

Anbefaler også bloggen Den ambivalente mor https://denambivalentemor.wordpress.com/2016/06/30/sov-nar-babyen-sover/

Hold ut, det blir bedre ❤

Takk, dette var nyttig☺️

Skrevet

For noen er det normalen ja. Men, selv etter to kolikkbarn, er jeg helt sikker på at babyer «blir litt som man vil». Du sier babyen ikke vil ligge på gulvet, men hadde det vært nr 4 i en søskenflokk hadde den jo vært nødt av og til?Hadde du vært en av de uheldige som måtte sende den i barnehage så ung så hadde den jo ikke kunnet okkupert en ansatt hele dagen? Jeg er ikke for skrikekurer altså, men på enkelte områder må man tåle litt suttring såfremst det ikke er hysterisk gråt..

• Liker 1
Skrevet
Heln skrev (29 minutter siden):

For noen er det normalen ja. Men, selv etter to kolikkbarn, er jeg helt sikker på at babyer «blir litt som man vil». Du sier babyen ikke vil ligge på gulvet, men hadde det vært nr 4 i en søskenflokk hadde den jo vært nødt av og til?Hadde du vært en av de uheldige som måtte sende den i barnehage så ung så hadde den jo ikke kunnet okkupert en ansatt hele dagen? Jeg er ikke for skrikekurer altså, men på enkelte områder må man tåle litt suttring såfremst det ikke er hysterisk gråt..

Det ender i hysterisk gråt. Hadde det vært barn nr 4, måtte jeg gått med bæresele konstant, hvilket jeg også ofte gjør. 

Skrevet
Heln skrev (30 minutter siden):

Kolikkbabyer skriker fordi de noen plager dem, det gir seg når smerten går over. High needs babyer er krevende fordi de har større behov enn andre babyer, og behovene varer også lengre enn normalen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Kolikkbabyer skriker fordi de noen plager dem, det gir seg når smerten går over. High needs babyer er krevende fordi de har større behov enn andre babyer, og behovene varer også lengre enn normalen. 

Men disse high needs babyene finnes jo i hele verden, også der barna blir plassert i barnehage fra de er 6 uker gamle. De får jo da ikke mulighet eller «lov» å kreve så mye som når de er hjemme med en mamma med allverdens med tid. De hyler jo ikke konstant i et år fordet? De vil jo lære seg å takle å ikke bli møtt like raskt på alle sine ønsker og behov, uten at det konsekvent blir brukt ferbers på dem. Min baby på 7 måneder foretrekker jo helt klart å bli bært rundt konstant, men det betyr jo ikke at jeg aldri må legge henne fra meg og prøve å lære henne å ikke være klistret inntil meg konstant? Venter dere bare på at babyen selv skal finne ut at det ikke er livsfarlig å ligge på gulvet selv med mamma i nærheten, uten å prøve å tvinge den litt til å lære det? 
Jeg bare oppriktig lurer. 

Skrevet
Heln skrev (59 minutter siden):

Min erfaring med en high need baby er at det ikke er sutring, men hysterisk gråt. Skulle jeg på do, lå som regel babyen og hylskrek. Dusjing var bare å glemme. Bilkjøring var et mareritt, og mange ganger stoppet vi for å sjekke om noe var galt, for babyen skrek så mye at jeg var redd han var alvorlig syk og hadde ekstreme smerter. Jeg har hatt en high need baby og to mer normale, men krevende babyer.

En high need baby er i en egen liga. Det er ekstremt med en baby som krever konstant kroppskontakt, som merker det med en gang man flytter seg litt bort fra den i senga mens den sover. Men noen babyer er slik.

• Nyttig 2
Skrevet
Heln skrev (25 minutter siden):

Men disse high needs babyene finnes jo i hele verden, også der barna blir plassert i barnehage fra de er 6 uker gamle. De får jo da ikke mulighet eller «lov» å kreve så mye som når de er hjemme med en mamma med allverdens med tid. De hyler jo ikke konstant i et år fordet? De vil jo lære seg å takle å ikke bli møtt like raskt på alle sine ønsker og behov, uten at det konsekvent blir brukt ferbers på dem. Min baby på 7 måneder foretrekker jo helt klart å bli bært rundt konstant, men det betyr jo ikke at jeg aldri må legge henne fra meg og prøve å lære henne å ikke være klistret inntil meg konstant? Venter dere bare på at babyen selv skal finne ut at det ikke er livsfarlig å ligge på gulvet selv med mamma i nærheten, uten å prøve å tvinge den litt til å lære det? 
Jeg bare oppriktig lurer. 

Disse babyene begynner i barnehagen ja, med akkurat disse behovene. Det er beintøft, og man har ikke armer nok. Vi har bæreseler i daglig bruk😅

• Nyttig 1
Skrevet
Strikkejenta skrev (6 timer siden):

Disse babyene begynner i barnehagen ja, med akkurat disse behovene. Det er beintøft, og man har ikke armer nok. Vi har bæreseler i daglig bruk😅

Da benytter jeg anledningen til å spørre deg som er "nøytral" om disse babyene blir til ekstra krevende barn eller som barn flest? ( Alle barn kan jo være krevende innimellom).

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da benytter jeg anledningen til å spørre deg som er "nøytral" om disse babyene blir til ekstra krevende barn eller som barn flest? ( Alle barn kan jo være krevende innimellom).

Min lille high need baby har vokst til en flott, fornuftig og selvstendig skolegutt i andre klasse. Han uttrykker hva han tenker og følelser presist, kan fint være hjemme alene, og er ikke "high need" lenger. Alle atskillelser går fint. Han har aldri grått når vi har fulgt ham til skolen, noe vi så mange andre barn gjorde (uten at det er noe galt i det).

Han har fortsatt behov for kos og nærhet, men det har jo alle barn. Alle babyer har behov som trenger å bli møtt for å utvikle seg godt, men en high need baby har litt høyere krav. Ved å møte ham og behovene hans som liten, har vi gitt ham en trygghet og ro som han har med seg. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min lille high need baby har vokst til en flott, fornuftig og selvstendig skolegutt i andre klasse. Han uttrykker hva han tenker og følelser presist, kan fint være hjemme alene, og er ikke "high need" lenger. Alle atskillelser går fint. Han har aldri grått når vi har fulgt ham til skolen, noe vi så mange andre barn gjorde (uten at det er noe galt i det).

Han har fortsatt behov for kos og nærhet, men det har jo alle barn. Alle babyer har behov som trenger å bli møtt for å utvikle seg godt, men en high need baby har litt høyere krav. Ved å møte ham og behovene hans som liten, har vi gitt ham en trygghet og ro som han har med seg. 

Takk for at du delte☺️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...