Gå til innhold

Blir ikke gravid. Det er så veldig vondt. Noen råd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

mo1234 skrev (13 minutter siden):

Det er noen par som bare matcher veldig dårlig. Vet et par som prøvde flere år å få barn. Det gikk aldri. Det ble slutt mellom dem. Mannen fant ny dame og hun ble raskt gravid.

Kvinnen brukte kunstig befruktning og ble gravid raskt med sæddonor. 
De fikk altså raskt barn hver for seg, men aldri sammen.

https://forskning.no/evolusjon-sex/eggcellen-foretrekker-noen-menns-saedceller-foran-andres-ifolge-ny-studie/1700513

Anonymkode: 66607...a9a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville ikke anbefalt å vente enda et år slik som hun over. Vi hadde den tankegangen, har nå prøvd i 2,5 år og vi ble henvist IVF i mars og får ikke begynne før februar. Da ville jeg heller blitt henvist og prøvd som normalt det året dere må vente.

Anonymkode: 9aad2...da0

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg veldig igjen! Jeg startet prøvingen som 34-åring, og gjennomgikk mye av de samme følelsene og sorgen.

Jeg kan mye om dette nå og er gravid.

Det er mye positivt ved det du skriver:

Du har vært gravid før, selv om det er mange år siden.

Så lenge du har regelmessig mens, har du nok også regelmessig eggløsning. Det er på en måte punkt nr.1 på listen. Du har kanskje brukt eggløsningstester også og vet at syklus er stabil?

Hvis du har hatt vaginal ultralyd, kan gynekolog også få en idé om eggstokkfunksjonen din. Gjorde hun/han det? Hvis ikke, få det gjort. Kan være greit å gå dit noen dager før eggløsning. Det kombineres med prøvesvar.

Blodprøvene bør nok tas igjen om de ble tatt på feil tidspunkt. 

Sjekk også mannen din først som sist! Hele problemet kan ligge der.

Disse undersøkelsene vil avdekke mye og koster ikke all verdens av tid og ressurser. Siden du har prøvd over ett år, vil jeg tro du får mye av dette dekket. Jeg gikk privat for å få tatt blodprøvene. Deretter gikk jeg til fastlege og fikk henvisning til det offentlige.

Er prøvene bra, vil dere ha gode forutsetninger for å lykkes med ivf, og alderen har du fortsatt med deg. Du må nok beregne å punge ut mellom 17000 og 19000 selv hvis du går for ivf i det offentlige. Tror det dekker 3 høstinger av egg. Hvis prøvene dine er fine og du har bra egg, vil du som regel få en del på frys ved hver høsting, og da har du mange innsett på det budsjettet. Du kan også lykkes på 1. forsøk, og da har du kanskje egg på frys til søskenforsøk. Det viktigste er at eggene de setter tilbake er gode, så ikke heng deg så mye opp i antall heller.

Det kjipe med en slik reise er nederlaget ved å være i en slik kategori. Sjokket, nedturen, skuffelsen, usikkerheten og urettferdigheten. Selv følte jeg til og med på selvforrakt. Det var en vond opplevelse. Men så ble det bra til slutt. Og IVF er ganske genialt, og tidbesparende! Heller det enn den uendelige prøvingen og rubddansen av skuffelser på egenhånd. 

I tillegg til det gynekologen din nevnte, er vanskelig å avdekke er endometriose, men der gir for de fleste symptomer i form av mye mens og kraftige menssmerter. Har du ikke åpenbare symptomer på dette heller, ville jeg nok ikke priortiert noe utredning for det. 

Polypper er heller ikke noe de ser på ultralyd eller blodprøver. Hvor vanlig det er, vet jeg ikke. Det er i det minste ganske enkelt å finne ut av hos en gynekolog. Om tidligere abort kan ha bidratt til problemene vet jeg ikke. Det kan kanskje gynekolog finne ut av. evt henvise deg til sykehuset som har utstyr og kompetanse til enda mer omfattende undersøkelse. 

Er verdiene på prøvene fine, er sjansen stor for å lykkes med ivf eller at det skjer naturlig, ville jeg tenkt. Mange lykkes mens de venter på utredning eller ivf.

Jeg er ingen lege og snakker kun ut fra mine erfaringer og egen research! Så da høyde for feil og mangler:) 

Masse lykke til og gode tanket din vei! Vet hvor vondt det er. Mannen min forstod meg ikke og dømte meg for å "misunne" andre gravide. Alle gjør jo det i en slik situasjon. Det er jo helt normalt. Det er jo et slag i fleisen/ salt i såret og se hvor lett det går for andre.

Anonymkode: 7619f...d83

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt usannsynlig at aborten skal ha noe så si for problemene dere opplever nå. Det måtte vært om du opplevde noen komplikasjoner den gangen i så fall.

Angående mulige årsaker når en ikke finner noen årsak, der tror jeg fagpersonene er uenige seg imellom. Legen vi gikk til, som jobbet med fertilitet og IVF, sa at det er en del man ikke vet eller helt forstår, og det er årsaken til at noen får diagnosen "uforklarlig infertilitet". 

Det stemmer at noen blodprøver under fertilitetsutredning skal tas på en av de første dagene i menstruasjonssyklusen. Akkurat eggreserven (AMH) kan måles når som helst, så det stemmer nok at den så bra ut.

Det finnes hjelp i det offentlige, og når dere har prøvd i over et år, har dere rett til å få det. Fastlegen kan henvise dere til en fertilitetsklinikk ved et offentlig sykehus. 

Og så må jeg bare nevne dette flere er inne på med at det kanskje ikke går fordi en ikke matcher med partneren sin. Det finnes visst noe forskning som viser at det kan være slik i enkelte tilfeller. Men i følge legen vi gikk til, skyldes det stort sett at det er noe litt galt hos begge (f.eks. litt dårlig sædkvalitet og litt tette eggledere, og til sammen blir det en god del trøbbel). Jeg syns dette var helt forferdelig å høre. Midt oppi alt det vonde med å være ufrivillig barnløs så skulle det også være fordi mannen og jeg ikke passet sammen. 

Jeg har vært omtrent i din situasjon. Samme alder, vi hadde prøvd et år lenger, og utredning viste ikke noe galt hos hverken mannen eller meg. I dag har jeg to barn, et som kom vha. IVF først og et som kom uten noe hjelp etterpå. 

Lykke til, både denne syklusen, og videre om det ikke går nå. Det er hjelp å få ❤️

Anonymkode: fca6f...d24

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Det er helt usannsynlig at aborten skal ha noe så si for problemene dere opplever nå. Det måtte vært om du opplevde noen komplikasjoner den gangen i så fall.

Angående mulige årsaker når en ikke finner noen årsak, der tror jeg fagpersonene er uenige seg imellom. Legen vi gikk til, som jobbet med fertilitet og IVF, sa at det er en del man ikke vet eller helt forstår, og det er årsaken til at noen får diagnosen "uforklarlig infertilitet". 

Det stemmer at noen blodprøver under fertilitetsutredning skal tas på en av de første dagene i menstruasjonssyklusen. Akkurat eggreserven (AMH) kan måles når som helst, så det stemmer nok at den så bra ut.

Det finnes hjelp i det offentlige, og når dere har prøvd i over et år, har dere rett til å få det. Fastlegen kan henvise dere til en fertilitetsklinikk ved et offentlig sykehus. 

Og så må jeg bare nevne dette flere er inne på med at det kanskje ikke går fordi en ikke matcher med partneren sin. Det finnes visst noe forskning som viser at det kan være slik i enkelte tilfeller. Men i følge legen vi gikk til, skyldes det stort sett at det er noe litt galt hos begge (f.eks. litt dårlig sædkvalitet og litt tette eggledere, og til sammen blir det en god del trøbbel). Jeg syns dette var helt forferdelig å høre. Midt oppi alt det vonde med å være ufrivillig barnløs så skulle det også være fordi mannen og jeg ikke passet sammen. 

Jeg har vært omtrent i din situasjon. Samme alder, vi hadde prøvd et år lenger, og utredning viste ikke noe galt hos hverken mannen eller meg. I dag har jeg to barn, et som kom vha. IVF først og et som kom uten noe hjelp etterpå. 

Lykke til, både denne syklusen, og videre om det ikke går nå. Det er hjelp å få ❤️

Anonymkode: fca6f...d24

Kjenner til det med å få høre " kanskje dere er en dårlig match". Det var det dummeste jeg hørte, og ofte fra de som ikke visste noe som helst om temaet. Hva skal en slik kommentar være godt for? Og når det i tillegg er noe forskerne knapt vet betydningen av, blir det for dumt at venninner uten kunnskap tror på det. Det er sannsynligvis noe annet, og uansett om det egentlig skyldes dårlig match, hva gjør man? Går fra hverandre i en alder av 30++ for å kanskje få barn på hver sin kant?

Husker hvor lite hyggelig der var å tenke ar venninner så på oss som en dårlig match. Det føltes ekstremt invaderende. Hadde vi vært en dårlig match, hadde vi neppe fått det til med ivf. Det er så mye annet forskerne ikke vet, som betydningen av stress, parabener osv. 

Anonymkode: 7619f...d83

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...