Gå til innhold

Kan alle barn bli trygge, samarbeidsvillige og selvstendige?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forutsatt de riktige betingelsene/ oppdragelsen.

Eller er noen medfødt en slik personlighet at barnet alltid vil være "krevende"?

Anonymkode: 6fb67...e21

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ja - forutsatt at barnet har en god oppdragelse og trygge og kjærlige omsorgspersoner.

Endret av Embla Othea
Skrevet

Njæ.

De fleste mennesker vil kunne bli det gitt riktig miljø, men mange barn har utfordringer som ikke matcher det samfunnet vi tilbyr.

Noen svært få kan ha medfødt mangel på empati, og vil da sjelden bli genuint samarbeidsvillige uansett tilrettelegging.

Graden av nevrotiske trekk, behov for autonomi etc varierer defintivt med medfødte personlighetstrekk.

Anonymkode: 3da54...a98

• Nyttig 1
Skrevet

Nei!

Miljø har stor betydning. Men noen barn har en medfødt sårbarhet som kan slå ut i ulik grad. 

Jeg har et barn som er født uten empati. Etter mye jobb, har han nå det vi kaller "tillært empati" Det er bedre enn ingen ting. Men samarbeidsvillig, kan ingen kalle han.

Anonymkode: 050c3...28c

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Nei!

Miljø har stor betydning. Men noen barn har en medfødt sårbarhet som kan slå ut i ulik grad. 

Jeg har et barn som er født uten empati. Etter mye jobb, har han nå det vi kaller "tillært empati" Det er bedre enn ingen ting. Men samarbeidsvillig, kan ingen kalle han.

Er det psykopati eller autisme? Evt annet?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forutsatt de riktige betingelsene/ oppdragelsen.

Eller er noen medfødt en slik personlighet at barnet alltid vil være "krevende"?

Svarer på overskriften, nei! Det er ikke mulig å designe sitt eget barn. 

Det vil si, selv om du plasserer barnet ditt på et piano fra 4 måneder alder så et det ikke gitt at dette barnet blir verdensberømt pianist. 

Når det er sagt, det er ikke uten grunn til at ressurssterke foreldre , høyt utdannede, i fast god jobb, med god økonomi  får barn med mindre psykiske og fysiske plager enn de uten disse tingene. 

Vi vet også viktigheten av to foreldre frwmfor 1 forelder. 

Så kan man velge, å få barn når ingenting er på stell, eller vente noen år til det meste er på stell. For barnets beste. 

Anonymkode: 44ced...e54

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det psykopati eller autisme? Evt annet?

Ikke psykopatiske trekk, heldigvis. 

Ligger nok nærmere autismespekteret, men ingen fastsatt diagnose, men antatt borderline med Aspergers. Det er nok antagelig en personlighetsforstyrrelse. Men denne diagnosen settes ikke på barn i Norge og som voksen har hn ikke ønsket å utrede seg. 

Har andre diagnoser, men disse er ikke forenelige med manglende empati. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Nei!

Kaller du det "medfødt sårbarhet"?

Hva med alle andre som blir utsatt for ditt empatiløse barn livet ut? "Tillært empati" er bare å gjemme bort det faktum at han/hun ikke har empati, men har lært seg å oppføre seg normalt og som samfunnet forventer. Hva skjer den dagen ungen ikke lenger gidder det? Da blir jeg redd!!

Anonymkode: af2a1...2b5

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ikke psykopatiske trekk, heldigvis. 

Ligger nok nærmere autismespekteret, men ingen fastsatt diagnose, men antatt borderline med Aspergers. Det er nok antagelig en personlighetsforstyrrelse. Men denne diagnosen settes ikke på barn i Norge og som voksen har hn ikke ønsket å utrede seg. 

Har andre diagnoser, men disse er ikke forenelige med manglende empati. 

Er ikke personlighetsforstyrrelser noe man får som følge av dårlige oppvekstvetingelser? Hvordan var barndommen til dette barnet?

Skrevet (endret)

Kaller du det "medfødt sårbarhet"?

Hva med alle andre som blir utsatt for ditt empatiløse barn livet ut? "Tillært empati" er bare å gjemme bort det faktum at han/hun ikke har empati, men har lært seg å oppføre seg normalt og som samfunnet forventer. Hva skjer den dagen ungen ikke lenger gidder det? Da blir jeg redd!!

Anonymkode: af2a1...2b5

Det at man ikke har medfølelse med andre, betyr ikke at man er slem mot andre eller skader andre.

Er det ikke bra, at barnet lærer seg til å oppføre seg sånn samfunnet forventer, selv om det ikke helt forstår hvorfor det er sånn. 

og hva mener du skal gjøres....? 

Det er jo ikke sagt at dette barnet gjør noe galt. Jeg har møtt flere i min jobb i helsevesenet som har tillært empati, uten å skade andre.

Jeg møter mange i jobben min, både som lærer og som helsearbeider. Mange barn/unge. Empati er noe man har og som ikke kan læres. Men mange kan lære ved å kopiere andre og på den måten forstå hvordan man bør oppføre seg. Jeg har jobbet litt med ungdom med lett PU/austismediagnoser, noen av disse har svært vanskelig å ta inn over seg andres opplevelse av ulike hendelser. Det betyr jo ikke at disse er farlige for samfunnet. 

Endret av Toyah
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Oppvekst, miljø har mye å si for utvikling til barna.

Men hvorfor blir søsken med like oppvekstsvilkår så ulike. Noe ligger nok i genene våre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Svarer på overskriften, nei! Det er ikke mulig å designe sitt eget barn. 

Det vil si, selv om du plasserer barnet ditt på et piano fra 4 måneder alder så et det ikke gitt at dette barnet blir verdensberømt pianist. 

Når det er sagt, det er ikke uten grunn til at ressurssterke foreldre , høyt utdannede, i fast god jobb, med god økonomi  får barn med mindre psykiske og fysiske plager enn de uten disse tingene. 

Vi vet også viktigheten av to foreldre frwmfor 1 forelder. 

Så kan man velge, å få barn når ingenting er på stell, eller vente noen år til det meste er på stell. For barnets beste. 

Anonymkode: 44ced...e54

Eller så kan arv ha mer å si i disse tilfellene også? Ressurssterk, høyt utdannet, fast jobb, god økonomi så har man vel større sannsynlighet for å ikke være psykisk og fysisk plaget. 

Og når en forelder velger null kontakt så vil det sannsynligvis ligge uheldige egenskaper til grunn i en del av tilfellene. 

Anonymkode: b072b...c8e

Skrevet

Er ikke personlighetsforstyrrelser noe man får som følge av dårlige oppvekstvetingelser? Hvordan var barndommen til dette barnet?

Det er nok mer sammensatt enn som så. Det er mange ulike former for personlighetsforstyrrelser og jeg tror at tilleggsdiagnoser som vi ikke har klart å finne riktig hjelp mot, er medvirkende til personlighetsforstyrrelsen, om det er det er noen.  Mangel på empati er medfødt. Oppvekstsvilkårene til dette barnet har vært gode. Vi er ressurssterke foreldre som stiller opp og har kjempet som løver for dette barnet. Vi har møtt mange utfordringer med helsepersonell, bup, skole og annet hjelpeapparat. Vi har fått til mye, men det har tatt tid. 

Skrevet

Nei, dessverre. Mye skyldes personlighet. Se bare på søskenpar med gode foreldre, der den ene lykkes og den andre ender opp med rusproblemer og problem med psyken. 

Som forelder må man selvfølgelig gjøre så godt man kan, man selv om man gjør alt 100% riktig, så kan man få barn med problemer. 

Anonymkode: 84f49...1ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...