Gå til innhold

Huske på ved overtakelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg overtar et hus om noen dager som er fra tidlig 60-tall. Det har vært mye oppgraderinger på huset siden byggeår og ser ut til å være i god stand i følge takstrapport.

Siden jeg ikke har eid hus før lurte jeg på om det er ting som er verdt å sjekke ved overtakelse? Som gjerne ikke står som punkt i overtakelsesprotokollen. Hvilke ting vil være viktig å sjekke ekstra grundig, eller ting folk ofte glemmer å sjekke.

Anonymkode: b0a8b...480

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huset er jo solgt som sett på visning. Så om du ser noe som for deg er nytt på overtagelse så har det ingen betydning, med mindre skaden har oppstått etter visning. 

Jeg har både oppdaget skader i parkett (under teppe på visning), punkterte vinduer, og vannskade under utslagsvask, ved overtagelse. Det har ingen betydning, det var også der på visning. 

Så overtagelse har mest fokus på tilstrekkelig renhold. Ting som er fjernet fra boligen som egentlig skal følge med etter loven/salgsoppgave, lese av strøm, bli enig om overføring alarm/internett, og få forståelse for praktiske ting i boligen. 

Anonymkode: fc5f9...574

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Huset er jo solgt som sett på visning. Så om du ser noe som for deg er nytt på overtagelse så har det ingen betydning, med mindre skaden har oppstått etter visning. 

Jeg har både oppdaget skader i parkett (under teppe på visning), punkterte vinduer, og vannskade under utslagsvask, ved overtagelse. Det har ingen betydning, det var også der på visning. 

Så overtagelse har mest fokus på tilstrekkelig renhold. Ting som er fjernet fra boligen som egentlig skal følge med etter loven/salgsoppgave, lese av strøm, bli enig om overføring alarm/internett, og få forståelse for praktiske ting i boligen. 

Anonymkode: fc5f9...574

Akkurat skader er jeg ikke så redd for. Jeg har kjøpt et gammelt hus og alt som følge med 😄 Skal pusse opp sakte men sikkert.

Jeg tenker vel mest på plasser folk glemmer å sjekke renholdet på, praktiske ting man bør ha info om som ikke står i protokollen og sånn.

Anonymkode: b0a8b...480

Skrevet

Ting vi «bommet på»:

Riktig antall nøkler (selgeren beholdt/mistet en nøkkel), at avtalt renhold faktisk er gjennomført. 

Hos oss var og enkelte ting ødelagt (type til tekniske installasjoner) mellom visning og overtakelse. 

Jeg var for snill ved overtakelsen, skulle gått litt gjennom rommene først. 

Anonymkode: 72bb8...18e

Skrevet

Sjekk at det er vasket ut skikkelig. I kjøkkenvifta, peisen osv. Be de om å fikse før overtakelsen kan skje. 

Om der er noe som ikke stemmer med overtakelsenprotokollen, ikke signer. 

Anonymkode: dccae...c7c

Skrevet

Antall nøkler, og få vist hvor stoppekrana er.

Anonymkode: 1f7db...9d0

Skrevet

Glem antall nøkler, kjøp nye sylindre og bytt disse før du flytter inn.

Anonymkode: 9d574...960

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Glem antall nøkler, kjøp nye sylindre og bytt disse før du flytter inn.

Anonymkode: 9d574...960

Eller kjøp elektronisk Yale lås. 

Anonymkode: 5fbcf...df9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...