Gå til innhold

Utroskap, resultat av slurv og ukunnskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

images_large_10.1177_1066480718809428-fig1.thumb.jpeg.a7610a8d2e3cb1d2cfffb486c5aba1c2.jpeg

En modell for å opprettholde et monogamt forhold, og med det forhindre utroskap ser dere beskrevet på bildet. Er forskningsbasert (beklager, sparet bildet, men glemte å lagre referansen). Skal ikke sverge på at modellen er perfekt. Men syns den belyser noe jeg tror på, at det krever daglige beviste handlinger til å sikre seg mot utroskap (både egen og fra partner), eller så kan man si det på en positiv måte... for å bygge og beholde et godt monogamt forhold over tid.

Da kommer jeg til spørsmålet i trådtittelen, er ofte utroskap et resultat av en kombinasjon av slurv og manglende kunnskap om hva som skal til for å ha det gode trygge monogame forholdet over tid?

Som dere skjønner så tenker jeg det. Men lurer på hva andre tenker om saken. Vet at noen ser på utroskap som enkelt sort hvit... handler om dårlig moral.. Men så vanlig som utroskap er... så vil det bety at en skremmende stor del av våre medmennesker har dårlig moral. 

Videoannonse
Annonse
Gjest Karamelis
Skrevet (endret)

Jeg tenker at så lenge en finner en smart og oppegående person og en behandler hverandre godt, og snakker sammen, så går det stort sett godt. 

Utroskap er ikke svart-hvitt nei. I partnerskap der en blir mishandlet kan det være livreddende at den mishandla er utro. Hen får kontakt med den virkelige verden igjen. 

Ellers er det et stygt avtalebrudd der KUN den utro har skylden. 

Mener jeg. 

Modellen fikk jeg hodepine av. 

Endret av Karamelis
Skrevet

Hva med begjær? Sissel Gran hevder at det er en helt essensiell og viktig drivkraft inni oss - som går imot behovet for trygghet og tilknytning.. Og noen ganger kommer begjæret (eller behovet for spenning om du vil) på feil sted til feil tid og feil person..

Altså ekteskapet/forholdet kan være så bra som bare det... Allikevel kan man falle for fristelsen

Anonymkode: 13ece...a99

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Livet skjer med de fleste. Man får barn, har jobb og hus, kanskje foreldre man må hjelpe, og tiden man har med hverandre  krymper. Man er trett og sliten, og  kjæresteforholdet er ikke lengre i fokus. Så treffer man plutselig noen andre som ser på deg med samme øyne som din kjære gjorde før.  Skal man dyrke parforhold like godt gjennom alle faser i livet, er egentlig barn utelukket. Man må i alle fall ha god økonomi, iķke overtid og mye avlastning. 

Anonymkode: 67a93...16c

• Liker 1
Skrevet

Likte modellen veldig godt. Den tar for seg prinsippene av å bygge bånd, støtte hverandre, vise hverandre oppmerksomhet emosjonelt og fysisk. Forutsetningen bør være at det er begjær og kjærlighet som ligger til grunn.

Tenker 90% av de som har hatt en partner som har vært utro mot de har store mangler i denne modellen. Men det tør de ikke erkjenne det for seg selv eller andre. 

Anonymkode: 04ceb...5f6

• Nyttig 2
Skrevet

Daglige handlinger for å hindre utroskap? Det er ikke så jævla vanskelig å ikke pule på andre.

Jeg drikkerr lite alkohol, da. Og omgås ikke masse drittfolk. Møter folk i jobb og hobby. Kan såklart bli låt på noen andre enn kjæresten, men hodet er skrudd på...

Anonymkode: c89cf...954

• Liker 1
Skrevet

Vi tar vare på forholdet og sexlivet. Men det er ikke for å forebygge noe. Det kommer av seg selv fordi han er sexy og morsom/smart.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva med begjær? Sissel Gran hevder at det er en helt essensiell og viktig drivkraft inni oss - som går imot behovet for trygghet og tilknytning.. Og noen ganger kommer begjæret (eller behovet for spenning om du vil) på feil sted til feil tid og feil person..

Altså ekteskapet/forholdet kan være så bra som bare det... Allikevel kan man falle for fristelsen

Anonymkode: 13ece...a99

Det er noe av det som modellen adresserer i flere av punktene, handlinger/tanker/holdninger som skal hindre et slikt begjær å bygge seg opp. Det kommer ikke som lyn fra klar himmel, men er et resultat av en prosess.

Skrevet
Fremmed fugl skrev (53 minutter siden):

Det er noe av det som modellen adresserer i flere av punktene, handlinger/tanker/holdninger som skal hindre et slikt begjær å bygge seg opp. Det kommer ikke som lyn fra klar himmel, men er et resultat av en prosess.

Jeg holder heller en knapp på Esther Perel. Hun sier rett ut at par må flørte, forføre og gjøre seg spennende for hverandre, også i lange forhold. Fordi selv om folk liker trygghet, blir det fort for mye av det når man kjenner hverandre godt. Og folk flest trenger å bli tilført noe nytt eller at partner tåler at man er "ny". 

• Liker 1
Skrevet
Fremmed fugl skrev (3 timer siden):

images_large_10.1177_1066480718809428-fig1.thumb.jpeg.a7610a8d2e3cb1d2cfffb486c5aba1c2.jpeg

En modell for å opprettholde et monogamt forhold, og med det forhindre utroskap ser dere beskrevet på bildet. Er forskningsbasert (beklager, sparet bildet, men glemte å lagre referansen). Skal ikke sverge på at modellen er perfekt. Men syns den belyser noe jeg tror på, at det krever daglige beviste handlinger til å sikre seg mot utroskap (både egen og fra partner), eller så kan man si det på en positiv måte... for å bygge og beholde et godt monogamt forhold over tid.

Da kommer jeg til spørsmålet i trådtittelen, er ofte utroskap et resultat av en kombinasjon av slurv og manglende kunnskap om hva som skal til for å ha det gode trygge monogame forholdet over tid?

Som dere skjønner så tenker jeg det. Men lurer på hva andre tenker om saken. Vet at noen ser på utroskap som enkelt sort hvit... handler om dårlig moral.. Men så vanlig som utroskap er... så vil det bety at en skremmende stor del av våre medmennesker har dårlig moral. 

Flott bidrag 😊

Anonymkode: f4682...a17

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg tror dessverre man lurer seg selv om man tror at en akademisk modell skal redde forholdet fra utroskap. 

Mennesket har to motstridende behov når det kommer til forhold - behov for trygghet og behov for spenning og begjær. Begge disse behovene  har vært viktig i vår evolusjonshistorie for å føre arten videre. Puler man bare rundt uten noe forhold er det vanskelig å oppdra barn slik at de overlever og bringer arten videre. Et forhold skaper en allianse mellom foreldrene slik at barnet har større sjanse for å vokse opp. Men et forhold kan også resultere i null eller få barn, begjær etter andre vil da øke sjansene for å få flere etterkommere. 

Alle mennesker har disse motstridende behovene i større eller mindre grad. Noen er kanskje styrt av plikt eller moral i større grad enn andre, men behovene ligger det for det. Akkurat som behovet for langvarige forhold også er det. Jeg tror det er naivt å tro at mennesker bare kan velge å være monogamt eller polygamt, fordi vi vil hele tiden slites mellom behovet for begge deler. 

Anonymkode: cf7a1...a63

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg tror dessverre man lurer seg selv om man tror at en akademisk modell skal redde forholdet fra utroskap. 

Mennesket har to motstridende behov når det kommer til forhold - behov for trygghet og behov for spenning og begjær. Begge disse behovene  har vært viktig i vår evolusjonshistorie for å føre arten videre. Puler man bare rundt uten noe forhold er det vanskelig å oppdra barn slik at de overlever og bringer arten videre. Et forhold skaper en allianse mellom foreldrene slik at barnet har større sjanse for å vokse opp. Men et forhold kan også resultere i null eller få barn, begjær etter andre vil da øke sjansene for å få flere etterkommere. 

Alle mennesker har disse motstridende behovene i større eller mindre grad. Noen er kanskje styrt av plikt eller moral i større grad enn andre, men behovene ligger det for det. Akkurat som behovet for langvarige forhold også er det. Jeg tror det er naivt å tro at mennesker bare kan velge å være monogamt eller polygamt, fordi vi vil hele tiden slites mellom behovet for begge deler. 

Anonymkode: cf7a1...a63

Den ble litt vanskelig for meg å skjønne. For det første forkastet du forskning på hvorfor par klarer å opprettholde monogame forhold, uten argumenter for at slik empirisk forskning savner verdi. Mener du virkeligen at all relasjonsforskning som gjøres er meningsløs?

Så leser jeg det som at du mener at monogami og polygami er to behov, der vi slites mellom disse. Igjen uten en drøfting som gjør at jeg kan skjønne hva du mener. Tenker du virkelig at hjernen vår er biologisk programert med et monogami og et polygami program som er i konflikt med hverandre? Virker som en mer ideologisk en psykologisk/biologisk forståelse av vår hjerne.

Men er ikke det du egentligen sier at hele dette subforumet er meningsløst, da vi ikke kan påvirke hvordan våre kjærlighetsrelasjoner utvikles... ok... er en så dyster bilde... at vi er hjelpeløse vedrørende noe av det kanskje viktigste i livet.

Skrevet
Fremmed fugl skrev (17 timer siden):

Nå vet ikke jeg hvor du har funnet dette, men regner med det er en observasjon og ikke en oppskrift på suksess.

En ser i modellen hvor avgjørende sex er, det leder til noe som leder til osv. Det vil altså være lettere å finne ikke bare sex, men andre ting utenfor forholdet.

Den dårlige moralen ligger vel i å ikke åpne forholdet eller avslutte det.

Når en gifter seg i kirken lover en å elske, ære og være tro mot. Hvilken del av ekteskapsløfte brytes oftest og om dette brytes lett, hva med resten?

Jeg tror at det er vanære som skjer oftest og da fra kvinners side. 

Skrevet
Flintis skrev (1 time siden):

Nå vet ikke jeg hvor du har funnet dette, men regner med det er en observasjon og ikke en oppskrift på suksess.

En ser i modellen hvor avgjørende sex er, det leder til noe som leder til osv. Det vil altså være lettere å finne ikke bare sex, men andre ting utenfor forholdet.

Den dårlige moralen ligger vel i å ikke åpne forholdet eller avslutte det.

Når en gifter seg i kirken lover en å elske, ære og være tro mot. Hvilken del av ekteskapsløfte brytes oftest og om dette brytes lett, hva med resten?

Jeg tror at det er vanære som skjer oftest og da fra kvinners side. 

Ære og vanære er litt over middels vanskelige ord idag, da vi bruker dem sjelden... og da gjerne negativt som i æresdrap.

Men om man tenker på det som både direkte (hva jeg ser i speilet) og indirekte (hva jeg tror at andre tenker om meg) selvbilde, så kanskje vi kan koble handlinger til ære og vanære?

Som å ikke fokusere på negative tanker om sin kjæreste, eller baksnakke.

"Kan ikke bli med på lønningspilsen idag, du vet hun hjemme er så sjalu... nå imbiller hun seg at det er noe med meg og Stine... ja... håpløst"

Å si det til en kollega om kona, er å vanære henne, både innfør kollegen og for seg selv.

Skrevet
Fremmed fugl skrev (1 time siden):

Ære og vanære er litt over middels vanskelige ord idag, da vi bruker dem sjelden... og da gjerne negativt som i æresdrap.

Men om man tenker på det som både direkte (hva jeg ser i speilet) og indirekte (hva jeg tror at andre tenker om meg) selvbilde, så kanskje vi kan koble handlinger til ære og vanære?

Som å ikke fokusere på negative tanker om sin kjæreste, eller baksnakke.

"Kan ikke bli med på lønningspilsen idag, du vet hun hjemme er så sjalu... nå imbiller hun seg at det er noe med meg og Stine... ja... håpløst"

Å si det til en kollega om kona, er å vanære henne, både innfør kollegen og for seg selv.

Forsåvidt greit nok eksempel, men det kan være avtalt hvit løgn også. Jeg tenkte mer på de som klager på eller skjeller ut ektefellen og det er ikke særlig ærefullt.

Skrevet

Utroskap er resultat av et aktivt valg. Man faller ikke ned i en annen dame/oppå en annen mann bare sånn tilfeldigvis. Man tar et valg. 

Anonymkode: ebd6c...194

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...