Sandra28 Skrevet 10. november 2022 #1 Skrevet 10. november 2022 Hei! Jeg var så heldig og ble ringt opp for å komme på intervju i en jobb som er veldig relevant til studiet mitt (ambulanse). Jeg har veldig lyst på denne jobben ved siden av skole og vil jo da gjøre et godt intervju.. Men jeg er 12 uker gravid, og dette vet ikke sjefen der.. problemet jeg sliter med er om jeg skal si dette på intervjuet (da det er en jobb som trenger tilrettelegging mtp utagering og tunge løft) eller vente litt med å si det? Vil jo være ærlig med de fra start, men er redd det gjør at jeg ikke får jobben.. Hva ville dere gjort?
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #2 Skrevet 10. november 2022 Sandra28 skrev (37 minutter siden): Hei! Jeg var så heldig og ble ringt opp for å komme på intervju i en jobb som er veldig relevant til studiet mitt (ambulanse). Jeg har veldig lyst på denne jobben ved siden av skole og vil jo da gjøre et godt intervju.. Men jeg er 12 uker gravid, og dette vet ikke sjefen der.. problemet jeg sliter med er om jeg skal si dette på intervjuet (da det er en jobb som trenger tilrettelegging mtp utagering og tunge løft) eller vente litt med å si det? Vil jo være ærlig med de fra start, men er redd det gjør at jeg ikke får jobben.. Hva ville dere gjort? Hvis du ikke kan ta jobben slik den utlyses, så er det vel dumt å søke på akkurat den? Anonymkode: eb111...6b9 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #3 Skrevet 10. november 2022 Du kommer bare til å lage trøbbel for deg selv hvis du skjuler det. Vær ryddig med arbeidsgiver så kommer du nok lengre enn å lyve, det vil jo bli lagt merke til når magen blir større 😅 Anonymkode: 5fceb...dff
regine Skrevet 10. november 2022 #4 Skrevet 10. november 2022 Ikke si det. Gå på intervju og så ser du hva som skjer. Det er ikke lov å spørre om sånt og en seriøs arbeidsgiver gjør heller ikke det. Det er jo ikke gitt at du får jobben selv om du innkalles til intervju. Jeg ville ikke sagt det, da sparer du også deg selv for unødig grubling dersom du ikke får jobben «var det fordi jeg fortalte om graviditeten»…… Og jeg snakker fra en arbeidsgivers synspunkt. 2 3
Sandra28 Skrevet 10. november 2022 Forfatter #5 Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis du ikke kan ta jobben slik den utlyses, så er det vel dumt å søke på akkurat den? Anonymkode: eb111...6b9 Den er ikke utlyst, det er jeg som har levert inn en cv og ble ringt opp nå etter endel tid..
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #6 Skrevet 10. november 2022 Ikke si noe. Anonymkode: e5fed...03b 2
Gjest Agent smith Skrevet 10. november 2022 #7 Skrevet 10. november 2022 Hvis du sier at du er gravid får du ikke jobben
Sofakona Skrevet 10. november 2022 #8 Skrevet 10. november 2022 Kommer til an på...la oss si du får jobben..og blir sykemeldt fra uke 18 eks...da mister de jo en som kan jobbe... ikke at dette er ditt problem...men er dette en jobb det er lett å få tak i vikarer? Hvordan tror du eventuelt denne sjefen vil reagere når du får jobben og at du er gravid 1
Lorieen Skrevet 10. november 2022 #9 Skrevet 10. november 2022 Ikke si noe! Vent til etter at du har skrevet kontrakt. Da forteller du det. 3 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #10 Skrevet 10. november 2022 Jeg hadde fortalt det når jeg eventuelt hadde blitt tilbudt stillingen, før kontrakt var signert. Anonymkode: 4b455...19e 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #11 Skrevet 10. november 2022 Jeg vet at lovverket sier at de ikke kan spørre, og at det er bra å være ryddig. Men det er også et sted du evt skal tilbake til etter permisjon, og kjedelig å starte da om du gikk rett i sykemelding og permisjon. Blir veldig mye ekstra på de andre, som forventet å få en ny kollega nå og ikke om halvannet til to år. Tror jeg ville vært ærlig, takket for interessen og sagt at du er gravid nå. Men at du veldig gjerne vil komme på intervju, og evt være aktuell for en ledig stilig senere. Hadde vært stor stjerne i boka her, hvertfall. Hilsen leder og mamma. Anonymkode: 3a3cc...117 6
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #12 Skrevet 10. november 2022 Absolutt ikke si noe. Vent til uke 18 Anonymkode: 8bd7f...ab7 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #13 Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg vet at lovverket sier at de ikke kan spørre, og at det er bra å være ryddig. Men det er også et sted du evt skal tilbake til etter permisjon, og kjedelig å starte da om du gikk rett i sykemelding og permisjon. Blir veldig mye ekstra på de andre, som forventet å få en ny kollega nå og ikke om halvannet til to år. Tror jeg ville vært ærlig, takket for interessen og sagt at du er gravid nå. Men at du veldig gjerne vil komme på intervju, og evt være aktuell for en ledig stilig senere. Hadde vært stor stjerne i boka her, hvertfall. Hilsen leder og mamma. Anonymkode: 3a3cc...117 Vel, da er du en kjip leder med dårlige holdninger som forøvrig er ulovlig å fronte. Slutter du i din jobb om du blir gravid? Anonymkode: 8bd7f...ab7 4
klarinetta Skrevet 10. november 2022 #14 Skrevet 10. november 2022 Sandra28 skrev (58 minutter siden): Hei! Jeg var så heldig og ble ringt opp for å komme på intervju i en jobb som er veldig relevant til studiet mitt (ambulanse). Jeg har veldig lyst på denne jobben ved siden av skole og vil jo da gjøre et godt intervju.. Men jeg er 12 uker gravid, og dette vet ikke sjefen der.. problemet jeg sliter med er om jeg skal si dette på intervjuet (da det er en jobb som trenger tilrettelegging mtp utagering og tunge løft) eller vente litt med å si det? Vil jo være ærlig med de fra start, men er redd det gjør at jeg ikke får jobben.. Hva ville dere gjort? Du har et alternativ om å skjule det, og late som svangerskapet er en overraskelse etter at du har fått jobben. 1
ms. Perfect Skrevet 10. november 2022 #15 Skrevet 10. november 2022 Ikke si det, ihvertfall ikke på første intervju. Vent til du får noe mer konkret på hvor aktuell du er for jobben, da har du en bedre sak om de ikke ansetter deg likevel.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #16 Skrevet 10. november 2022 Jeg var gravid når jeg var på jobb intervju...jeg fikk jobben og skulle skrive kontrakt.. men da var jeg åpen om at jeg var gravid...dette var i en barnehage..jeg fikk ikke jobben alikevel...vet at dette ikke var lov...men det var helt greit da 2 uker etterpå fikk jeg bare svangerskap problemer og hadde nok blitt sykemeldt ut tiden... Og jeg vet hvor store problemer de har med ansatte i barnehagen at jeg ville bli den som ble ansatt og så ble borte ( var 1 års vikariat) Anonymkode: 1ea9b...abd
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #17 Skrevet 10. november 2022 Jeg tenker at enten er arbeidsgiver seriøs og lar ikke graviditet påvirke valget i ansettelsesprosessen. Eller så er dette en useriøs arbeidsgiver som diskriminerer gravide. Dersom arbeidsgiver er av den første typen, tror jeg de ville satt pris på å ikke vite det. Da er det ingen som kan beskylde dem for diskriminering (for det ønsker de hvertfall ikke) og de slipper å gruble på om de kanskje likevel har latt graviditet være en faktor hvis de velger å ikke ansette deg. Dersom arbeidsgiver er av den andre typen, så ville jeg ikke hatt mye sympati for de uansett for å si det sånn. Et annet spørsmål er jo om du ønsker å jobbe for en slik arbeidsgiver. Ikke si det Anonymkode: 85dca...87c 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #18 Skrevet 10. november 2022 Det skal ikke bety noe at du er gravid men i virkelige livet gjør det det. Så vent litt med å si det. Hvis du allerede hadde jobben hadde du ikke vært pålagt å fortelle om graviditeten så tidlig heller. Anonymkode: 8b9d0...9b3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #19 Skrevet 10. november 2022 Det er informasjon som arbeidsgiver ikke har lov til å benytte seg som beslutningsgrunnlag. Hva skal de med den før beslutning er tatt? Anonymkode: 75158...121 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #20 Skrevet 10. november 2022 Hva er vitsen med å søke en ambulansejobb når du ikke kan gjøre den jobben på 1-1.5 år? Hvorfor ikke vente med jobbsøkingen til du er i permisjon eller noe? Anonymkode: 7ec45...d0a 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå