Gå til innhold

Gjeldsordning- innsyn på konto?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Er under gjeldsordning og har noen spørsmål. Det virker som en del har god peiling her, og jeg føler jeg får ulike svar fra folk ellers. 😅

Er det slik at under en gjeldsordning så har namsmann og kreditorer innsyn på kontoene mine?

Jeg hjelper ofte et familiemedlem med å handle, da vedkommende ikke kommer seg ut mye selv pga store helseutfordringer, og da betaler jo vedkommende meg på forhånd evt jeg legger ut og får igjen pengene for det jeg handler. (Fra forrige namsmann fikk jeg beskjed om at dette er normalt og noe ingen har noe med. Men nå er jeg overført til en større by og de har lang responstid på svar.)

Av forrige namsmann fikk jeg beskjed om at de IKKE har innsyn/tilgang på konto, men at jeg selvfølgelig må sende inntektsopplysninger/skattemeldingen til kreditorer som etterspør det. At de ikke har noe med hva jeg bruker penger på, så lenge jeg betaler overskuddet i budsjettet til kreditorene som jeg skal. 
Stemmer dette? 😅 

Og at jeg selv skal betale ut til kreditorer i januar. Heldigvis får jeg hjelp til utregningen, og får jo en del overskudd til å betale ut, så det er bra. Jeg håper å få betalt det meste av gjelden gjennom ordningen, og skal nå ta på meg en liten ekstrajobb, der jeg tenkte å betale hele lønnen til kreditorene. Er ikke store summer det er snakk om men det hjelper på min samvittighet.

Anonymkode: 2cd9f...4be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og en ting til; vi har hatt ekstreme strømpriser her i området, og jeg fikk beskjed om at jeg kunne sette av ekstra til det. Altså av det som overskrider satsen for strøm i livsopphold. 
Er det nok å ha kopi av alle strømregningene da? Mener vi bruker lite strøm til å være en familie på 4, men likevel ble regningene doblet og vel så det. Kan kreditorene si noe på strømforbruket? 😅

Skrevet

Ingen som vet? 😅

Anonymkode: 0687b...e6f

Skrevet

Hei Anonymkode: 2cd9f...4be

Innsyn på konto.

Nei, det namsmannen sier er korrekt.

Utlegg for en annen person og refusjon

Her har også namsmannen rett. Så lenge du betaler i hht avtalen du har fått, står det deg fritt å gjøre hva du vil med de pengene du har fått aksept for, til livsopphold, gols livsoppholdssatser pluss eventuelle tillegg, og husleie, betjening av renter på boliglån, hvis du har fått aksept for å beholde boligen.

Ad ekstrajobb

Når en skyldner må be om, begjære endring av sin ordning, og det medfører et kreditorene får dårligere dekning, ber, forlanger kreditorene at ordningen skal forlenges, noe de får.

I din situasjon hadde jeg begjært endring av ordningen og begjært at den blir kortet ned, da de nå vil få mer enn hva din opprinnelige ordning lyder på.

Ekstra utgifter pga. kraftig økning av strøm, mat og drivstoffpriser

Her har også namsmannen rette.

Ta vare på kvitteringer for dette og helst også for de gangene du handler for den andre også

Lenker til dok. med svar på mange spørsmål skyldnere har i forbindelse med en gjeldsordning.

Nedenfor er det 2 – to lenker. Begge til Facebook.

Den første lenken er til et dokument som gir svar på mange spørsmål som skyldnere lurer på.

I dette dokumentet vil du ppå slutten finne flere lenker, bl.a. til lovforarbeider til gol. Lovforarbeider er ditt namsmannen og rettsinstanser går til for å finne ut hvordan love skal tolkes.

Du vil også finne lenke il et annet dokument som inneholder flere svar på mange spørsmål skyldnere lurer på. Den siste lenken er til et Excelark som beregner den dividenden i prosent (%) og kroner du skal betale til dine kreditorer.

https://www.facebook.com/groups/240353816532716/

https://www.facebook.com/groups/240353816532716/?multi_permalinks=1248453285722759&notif_id=1667164848180126&notif_t=feedback_reaction_generic&ref=notif

Håper dette vil være til hjelp for deg.

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Namsmann har rett, de har ikke innsyn. Må det sikkert begjæring av noe slag på grunnlag av mistanke om uredelighet el.

Ikke noe problem å sende/motta penger mellom privatpersoner,familie etc. sålenge du betaler det du skal ihht.planen og det ikke er snakk om større gaver/arv , dvs. vet gaver over 100 000 er meldepliktig til skatteetaten og da står det på selvangivelsen.

kreditor kan etterspørre selvangivelse/skatteoppgjør.

Anonymkode: db412...ec1

• Hjerte 1
Skrevet

Tusen takk for gode og utfyllende svar begge to!😊 Ble litt klokere nå. 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...