Gå til innhold

Hvorfor utvikler noen paranoid personlighetsforstyrrelse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva slags barndom kjennetegnes av de som senere utvikler denne personlighetsforstyrrelsen? 

Anonymkode: ac4b4...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Faren min vokste opp i et krigsherjet land. Da han kom til Norge, fred og ro, mistet han fullstendig grepet. Han fikk diagnose paranoid schizofren. 

Anonymkode: 93c0e...aa6

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forårsakes ofte av traumer/miljø, men kan også forårsakes av miljøgifter (tungmetaller, muggsopp etc), samt være genetisk.

Dette med miljøgifter er veldig interessant, google environmental toxins + paranoia, mye info. Muggsopp (avhenig av hvilken art), er veldig undervurdert trigger for både fysisk og mental sykdom. Mange blir eksponert uten å være klar over det. 

Anonymkode: e6fe5...70a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Forårsakes ofte av traumer/miljø, men kan også forårsakes av miljøgifter (tungmetaller, muggsopp etc), samt være genetisk.

Dette med miljøgifter er veldig interessant, google environmental toxins + paranoia, mye info. Muggsopp (avhenig av hvilken art), er veldig undervurdert trigger for både fysisk og mental sykdom. Mange blir eksponert uten å være klar over det. 

Anonymkode: e6fe5...70a

Athena Catalina skrev (1 minutt siden):

Det kan være, en kombinasjon av genetisk arv, oppvekstbetingelser og ugunstige livsbetingelser. 

Jeg skjønte at det handlet om miljø og oppvekstvilkår, men jeg tenkte mer konkret. Hva slags foreldre osv? 

F. Eks er det hyppigst hos de som vokser opp med veldig sinte foreldre? 

Kalde og reserverte foreldre? 

Osv

Anonymkode: ac4b4...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg antar at det er en høy forekomst av mennesker som har opplevd omsorgssvikt, avvisning, vold eller seksuelle overgrep  hos de med denne diagnosen. Gjentatte opplevelser med at mennesker ikke er til å stole på, som gjør at disse menneskene blir mistenksomme og paranoide overfor andres intensjoner og tror andre vil skade dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger ikke ha sammenheng med oppvekst. Tilfeldige faktorer som gener eller rusbruk kan utløse det 

Anonymkode: 57ff5...fba

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har diagnosen paranoid pf. 

Vokste opp med omsorgssvikt av foreldrene mine. Ingen kjærlighet, omsorg, støtte osv. Følelser var forbudt. 

Seksuelle overgrep av en voksen utenfor familien når jeg var barn. Over flere år. Snakk om mange hundre seksuelle overgrep med penetrering. Foreldrene mine visste dette og tenkte dette var ok. 

Mobbing på skolen. Hadde ingen venner, satt alltid alene i friminuttene og var alene etter skoletid. Ble mobbet for hvordan jeg så ut, hva jeg hadde på meg, hva jeg sa. Fryst ut. Kastet murstein på. Kveleforsøk. Ofte kalt stygg og ekkel. Osv. 

Jeg forsøkte ved flere anledninger å fortelle det til andre voksne. Men ble aldri hørt. Jeg begynte med selvskading og selvmordsforsøk, men heller ikke da fikk jeg hjelp selv om jeg ofte havnet på legevakten eller medisinsk overvåkning. 

Anmeldte overgrepene til politiet. Selv ikke politiet trodde meg. Etter innrømmelse fra overgriperen så ble det rettsak. Der måtte jeg forklare seksuelle detaljer foran masse ukjente voksne mennesker. Ingen støtte eller hjelp under rettsakene annet enn advokatene som kom med noen støttende ord i ny og ne. Overgriperen ble ikke dømt etter hva jeg fortalte, men etter hva han innrømte. Han fikk en latterlig lav dom og erstatningskrav. 

Ble også utsatt for vold og drapsforsøk av en eks. 

Kort oppsummert, jeg lærte at mennesker rett og slett var onde og ville meg vondt. Jeg var ikke verdt noe. Skulle jeg overleve på best mulig måte måtte jeg beskytte meg selv og ta avstand fra andre. Jeg måtte heletiden granske andres hensikter og finne ut hva slags ondskapen de ville utsette meg for slik at jeg kunne beskytte meg selv. Jeg var mye sint og til tider farlig for de rundt meg. Eneste jeg fant glede i var i mitt eget selskap. 

Jeg har jobbet mye med meg selv og utforsket vennskap. I dag har jeg flere venner. Jeg har 2 venninner som virkelig har endret meg mye med sin ærlighet, omsorg og tøff kjærlighet. Jeg har en venninne som har vist meg at mennesker kan være gjennomsyret gode og genuine. Jeg har en mann som er der for meg uansett og er den mest tålmodige personen jeg noen gang har møtt. 

Jeg slipper aldri folk helt innpå meg. Jeg leter hele tiden etter onde hensikter de kan ha. Men jeg er flinkere til å holde det for meg selv, ta et steg tilbake og prøve å dykke litt dypere i forståelsen av andre med hjelp av psykolog. Jeg trives fortsatt best alene, for da er jeg trygg. 

Anonymkode: 9847e...864

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også si at jeg tror ikke folk kan elske meg eller være glad i meg. Jeg tror og tenker at de kun er hyggelige fordi de vil ha noe av meg. Med noen unntak. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått denne diagnosen men har slitt med paranoia periodisk i flere år, og det hele bunner i at jeg har hatt mentale sammenbrudd og slitt med psykoser som nå er i sjakk. Men paranoiaen kan slå inn til tider. Prøver bare å ikke stemple alt som paranoia, for av og til er det også instinkter som prøver å fortelle meg at noe ikke stemmer.

Anonymkode: c75d9...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har diagnosen paranoid pf. 

Vokste opp med omsorgssvikt av foreldrene mine. Ingen kjærlighet, omsorg, støtte osv. Følelser var forbudt. 

Seksuelle overgrep av en voksen utenfor familien når jeg var barn. Over flere år. Snakk om mange hundre seksuelle overgrep med penetrering. Foreldrene mine visste dette og tenkte dette var ok. 

Mobbing på skolen. Hadde ingen venner, satt alltid alene i friminuttene og var alene etter skoletid. Ble mobbet for hvordan jeg så ut, hva jeg hadde på meg, hva jeg sa. Fryst ut. Kastet murstein på. Kveleforsøk. Ofte kalt stygg og ekkel. Osv. 

Jeg forsøkte ved flere anledninger å fortelle det til andre voksne. Men ble aldri hørt. Jeg begynte med selvskading og selvmordsforsøk, men heller ikke da fikk jeg hjelp selv om jeg ofte havnet på legevakten eller medisinsk overvåkning. 

Anmeldte overgrepene til politiet. Selv ikke politiet trodde meg. Etter innrømmelse fra overgriperen så ble det rettsak. Der måtte jeg forklare seksuelle detaljer foran masse ukjente voksne mennesker. Ingen støtte eller hjelp under rettsakene annet enn advokatene som kom med noen støttende ord i ny og ne. Overgriperen ble ikke dømt etter hva jeg fortalte, men etter hva han innrømte. Han fikk en latterlig lav dom og erstatningskrav. 

Ble også utsatt for vold og drapsforsøk av en eks. 

Kort oppsummert, jeg lærte at mennesker rett og slett var onde og ville meg vondt. Jeg var ikke verdt noe. Skulle jeg overleve på best mulig måte måtte jeg beskytte meg selv og ta avstand fra andre. Jeg måtte heletiden granske andres hensikter og finne ut hva slags ondskapen de ville utsette meg for slik at jeg kunne beskytte meg selv. Jeg var mye sint og til tider farlig for de rundt meg. Eneste jeg fant glede i var i mitt eget selskap. 

Jeg har jobbet mye med meg selv og utforsket vennskap. I dag har jeg flere venner. Jeg har 2 venninner som virkelig har endret meg mye med sin ærlighet, omsorg og tøff kjærlighet. Jeg har en venninne som har vist meg at mennesker kan være gjennomsyret gode og genuine. Jeg har en mann som er der for meg uansett og er den mest tålmodige personen jeg noen gang har møtt. 

Jeg slipper aldri folk helt innpå meg. Jeg leter hele tiden etter onde hensikter de kan ha. Men jeg er flinkere til å holde det for meg selv, ta et steg tilbake og prøve å dykke litt dypere i forståelsen av andre med hjelp av psykolog. Jeg trives fortsatt best alene, for da er jeg trygg. 

Jeg ble oppriktig lei meg av å lese dette. Får helt vondt av det lille barnet som ble så grovt sviktet av så mange voksne som burde vært der og vernet om en. Helt forferdelig at voksne kan gjøre slikt mot barn, ufattelig rett og slett. 

Sender deg en varm, varm klem ❤️

Anonymkode: 8640c...b7e

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...