Gå til innhold

Gradert sykemeldt og AAP

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært gradert sykemeldt en stund, nærmer seg 12 mnd. Har forstått at jeg må søke AAP, og at man må ha minst 50% redusert arbeidskapasitet for å få innvilget AAP.

Men hvordan vurderer de min arbeidskapasitet? Ser de kun på sykemeldingsgraden? Hvor langt tilbake, i såfall? Er det siste mnd før sykepengene tar slutt, eller siste mnd før søknaden sendes inn?

Formen min har variert en del, og jeg har derfor jobbet i varierende grad, og er derfor bekymret for at de skal avslå AAP. 

Anonymkode: 051e1...04e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må være minst 50% sykmeldt ja. Så kommer det an på hvordan legen din vurderer hva du klarer på tross av sykdom. Så må du som du selv sier også ha minst 50% redusert arbeidsevne og det går ikke bare på sykemeldingen, det blir tatt en vurdering ut i fra legens vurdering av deg.

Så må du ha behov for utredning eller behandling fra helsevesenet og/eller oppfølging fra NAV for å komme tilbake i jobb.

Anonymkode: 000d0...ef2

Skrevet

Du kan ha uføreordning gjennom jobb. Jeg er offentlig ansatt og har KLP som pensjonskasse. Dersom jeg ikke hadde vært mer enn 70% arbeidsfør ved utgangen av sykepengeåret, kunne jeg søkt om 30% midlertidig ufør fra KLP. De trenger selvsagt legeerklæring. Altså ingenting fra NAV fordi uføregraden er for lav, men får fra KLP. Det samme gjelder Statens Pensjonskasse. 

NAV krever også legeerklæring når du søker. Få et dialogmøte med arbeidsgiver, NAV og lege nå som du nærmer deg slutten på sykepengeåret. Du kan søke permisjon hos arbeidsgiver for den delen av stillinga du er for syk til å klare, og du kan få permisjon i inntil et år . Det er ikke alltid du får et år i en smekk, kanskje ønsker arb.giver at dere vurderer hvert kvartal .

Det siste kommer jo litt an på sykdommens art. Hvis man har hatt plager som kan løses med operasjon, men har brukt opp sykepengeretten før man har rykket fram i operasjonskøen, så kan man vite at man har operasjon om en måned og at det trengs seks uker på krykker etterpå før man er klar for full jobb igjen. 

En slik permisjon gjør at du holder på jobben din mens du får mer tid til å få arbeidshelsa på plass.  

Anonymkode: 0b69f...cca

Skrevet

Prøv å komme deg i jobb!

Anonymkode: e6156...b26

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Prøv å komme deg i jobb!

Anonymkode: e6156...b26

Jeg ER i jobb. Bare ikke full tid akkurat nå.

Anonymkode: 051e1...04e

Skrevet

Dette er fullt og helt opp til legen din. Det er ikke NAV som skal vurdere hvor mye sykemeldt du skal være. Men som du sier, for å få AAP, må du være minst 50% sykemeldt.

Anonymkode: 877d1...ec3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...