AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #21 Del Skrevet 10. november 2022 I oktober ca 10-11 kWh. 45 kvm leilighet med panelovn på stua og varmekabler på badet. 1 person. Anonymkode: 85ab4...3c2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #22 Del Skrevet 10. november 2022 Klarer ikke helt å tro på enkelte her. Jeg var alene hjemme nesten hele juli og brukte over 20 i døgnet nesten hver dag, da hadde jeg ikke noe varme på i huset, ladet ikke bil og vasket ikke noen enorme mengder klær. Men har to frysere, kjøleskap, varmtvannsbereder og sånt. Hvordan man kan bruke under 40 i døgnet på vinteren med masse mennesker i huset som skal dusje og lage mat skjønner jeg ikke 🤷♀️ Anonymkode: 1c1cd...1f0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 10. november 2022 #23 Del Skrevet 10. november 2022 47 kwt brukte vi i gjennomsnitt i oktober måned. 3 voksne i enebolig på 150 kvadrat. En varmepumpe og en varmeovn. Ingen varmekabler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #24 Del Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Klarer ikke helt å tro på enkelte her. Jeg var alene hjemme nesten hele juli og brukte over 20 i døgnet nesten hver dag, da hadde jeg ikke noe varme på i huset, ladet ikke bil og vasket ikke noen enorme mengder klær. Men har to frysere, kjøleskap, varmtvannsbereder og sånt. Hvordan man kan bruke under 40 i døgnet på vinteren med masse mennesker i huset som skal dusje og lage mat skjønner jeg ikke 🤷♀️ Anonymkode: 1c1cd...1f0 Det kommer jo ann på hvor i landet man bor med tanke på behov for oppvarming nå. Men om man er alene og bruker så mye om sommeren ble man kanskje begynne å finne ut hvorfor. Hvor mye går det med når du ikke er hjemme for eksempel? Hvor mye er det minste du kal bruke en dag? Har du en app som forteller noe om hva som trekker strøm? Vi er en familie på 4 og har brukt godt under 20 kw døgnet i hele sommer med unntak av de dagene jeg vasket en del klær. Anonymkode: 29570...6d5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #25 Del Skrevet 10. november 2022 Vi er tre stk på nesten 200m². Ligger vel i snitt på 23 kwt pr døgn nå siste måned. Har to varmepumper, varmekabler på bad, vvb og alt annrt som man ellers har i et hus. Anonymkode: 20820...ed8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #26 Del Skrevet 10. november 2022 Over 100 dessverre. Fem personer i stort hus. To ladebiler. Hytta utenom. Anonymkode: 84266...1e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #27 Del Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi er tre stk på nesten 200m². Ligger vel i snitt på 23 kwt pr døgn nå siste måned. Har to varmepumper, varmekabler på bad, vvb og alt annrt som man ellers har i et hus. Anonymkode: 20820...ed8 Hvordan klarer dere å ligge så lavt? Skjønner ikke hvor vi gjør feil. Anonymkode: 5dbf8...421 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nassenøff Skrevet 10. november 2022 #28 Del Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men er det rør under gulvet der? Vi har også stein i den ene ganga, og ja det er kaldt å gå over, men aldri hatt på varme der. Vegghengte gamle ovner trekker mye strøm. Kan den oppgraderes eller kuttes ut? Hvis dere har varmekabler, eller er det litt for rørene også? Ja, det koster en del ekstra å varme 1 grad mer. Vi klarer fint å ha 20 pga peisen vi supplerer med, og fordi jeg ikke tåler å ha det lavere (kronisk sykdom). Dere har i alle fall tenkt gjennom Anonymkode: d2a22...da1 Den på badet bør stå på, men må nok absolutt byttes ut, eneste varmekilde, varmt ute, men dessverre ingen sol på huset. Varmekabler står svakt på så ikke flisene sprekker er i en kald soverom gang. Varmepumpa vurderes opp til 20 istedenfor 18 snart pga trivsel, jeg er iskald hele tiden. Fryser, kjøleskap surrer selvfølgelig hele tiden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #29 Del Skrevet 10. november 2022 Ca 100/døgn i gammelhuset på vinter. Da hadde vi god temp på stue/kjøkken bad og resten var kaldt (70 av 210 m2 var 20+ resterende 10-15). Dette med vp og vedfyring. Blir spennende å se hvor vi ender i nytt hus. Anonymkode: b81ac...3e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #30 Del Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Hvordan klarer dere å ligge så lavt? Skjønner ikke hvor vi gjør feil. Anonymkode: 5dbf8...421 Vet ikke 🤷🏼♀️ jeg skjønner ikke hva dere andre bruker så mye strøm på 😅 Har to kjøleskap, bruker tørketrommel til håndklær og sengetøy, har det godt og varmt inne. Vinterstid pleier det å ligge på 1500-2000 kwt I måneden, men er det veldig kaldt så er det 2500 ca Anonymkode: 20820...ed8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bøtteballetten Skrevet 10. november 2022 #31 Del Skrevet 10. november 2022 Nå på november varierer det fra 20 til 32 kWh pr døgn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
slask Skrevet 10. november 2022 #32 Del Skrevet 10. november 2022 47 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan klarer dere å ligge så lavt? Skjønner ikke hvor vi gjør feil. Anonymkode: 5dbf8...421 Kanskje de ikke bruker 80% av rommene og samtidig har veldig lav temp, bruker tepper og jakke inne. En 1000-watts ovn alene, som står konstant på gir 24 kwh pr døgn. Da står den altså på fullt og ingen termostat som reduserer tiden varmeelementet er påslått. Med termostat kan det dreie seg om halvparten, men hvordan klare seg med 1000W i en så stor bolig er vanskelig å skjønne om alle rom er i bruk. Varmepumpe vann-vann kan forklare, for det gir mye billig varme, om en har tatt kostnaden til boring og investert 2-300k+ i utstyr. Solceller har jeg ikke så stor tro på. Stor investering og diverse feller og problemer som kan ødelegge regnestykket før det er nedbetalt, noe som kan ta mange år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #33 Del Skrevet 10. november 2022 slask skrev (7 minutter siden): Kanskje de ikke bruker 80% av rommene og samtidig har veldig lav temp, bruker tepper og jakke inne. En 1000-watts ovn alene, som står konstant på gir 24 kwh pr døgn. Da står den altså på fullt og ingen termostat som reduserer tiden varmeelementet er påslått. Med termostat kan det dreie seg om halvparten, men hvordan klare seg med 1000W i en så stor bolig er vanskelig å skjønne om alle rom er i bruk. Varmepumpe vann-vann kan forklare, for det gir mye billig varme, om en har tatt kostnaden til boring og investert 2-300k+ i utstyr. Solceller har jeg ikke så stor tro på. Stor investering og diverse feller og problemer som kan ødelegge regnestykket før det er nedbetalt, noe som kan ta mange år. Vi har ikke det heller. Har lav varme i kjelleren, for den bruker vi sjelden. Men har det godt og varmt i to etasjer. Håper å slippe bruk av varmeovner i vinter siden vi kjøpte en varmepumpe til før vintersesongen. Begge er luft til luft varmepumper. Bruker en del ved om vinteren, men har ikke begynt å fyre enda. Anonymkode: 20820...ed8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #34 Del Skrevet 10. november 2022 13 i løpe av dagen ca. Ligger somregel på 400 i mnden. En person da men vasker sjeldent nå dusjer ikke ofte og bruker kun ved. Anonymkode: 5302a...40c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportsidioten Skrevet 11. november 2022 #35 Del Skrevet 11. november 2022 I oktober hadde vi faktisk en dag som var nede på 13 kwh men snittet lå nok på 20 kwh pr dag. To voksne og ett barn på 3 år, tomannsbolig på 110 kvm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #36 Del Skrevet 11. november 2022 Ca. 25 kwh per døgn i oktober. Leilighet på 125 kvm, kjeller og førsteetasje. Hovedsaklig varmet opp med elektriske ovner, fyrt med ved noen timer ca. hver tredje eller fjerde dag. Langs kysten i sør. I september var vi på omtrent 15 kwh/døgn. Vi fyrte oftere med ved den måneden, siden strømmen var dyrere. Har installert varmepumpe for noen dager siden, så regner med forbruket vil gå ned (bortsett fra at det blir kaldere da). Anonymkode: f13d7...092 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #37 Del Skrevet 11. november 2022 28 kWh i snitt i oktober, men vi reiste bort en helg. Ligger nok på 30-32 normalt sett. Nå er det blitt kaldere, så vi har brukt 35 i snitt til nå i november. September var varm, så der var det bare 20. Vi bor på bakkeplan i en horisontaldelt tomannsbolig. 75 kvadrat og vi er 4 stk. Har soveromsvinduet på vårt rom alltid åpent. Har én frittstående konvektorovn som vi skrudde på i oktober, med 20 grader. I tillegg har vi varmekabler i gangen og på badet som står på laveste nivå. Vi har store vindusflater mot vest, så hvis det kommer en soldag blir det veldig varmt inne av seg selv. Anonymkode: 47734...ac0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #38 Del Skrevet 11. november 2022 Varmekabler er faktisk ganske gunstige i bruk om man ikke kjører på for hardt, de sørger også for en lavere luftfuktighet og motvirker sopp og muggdannelse, spesielt på bad. Anonymkode: 637dd...907 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #39 Del Skrevet 11. november 2022 Ligger på rundt 50-80 nå for tiden. Blir nok å passere 100 når vinteren setter inn. Større enebolig. Elbil-lader og deilig jacuzzi Anonymkode: 59151...a7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #40 Del Skrevet 11. november 2022 Vi er 4 og huset er 200 kvm. El-bil med 70kw batteri som vi lader 4-6 i måneden. Vi har varmepumpe og supplerer med ved når det er kuldegrader. Forbruket var ca 60 kwt i oktober men det var jo ganske varmt på Sørlandet, stor sett over 10 grader. Vi har 2 kjøleskap og 1 fryser som er på døgnet rundt, men vi dusjer kort og med lunken temperatur grunnet eksemhud som ikke tåler veldig høy vanntemperatur. Bruk av tørketrommel har jeg kuttet ned. Innetemperatur trives vi best med 22 grader. Jeg syns det går mye strøm men jeg ser at vi helt siden i fjor vinter har kuttet ned betraktelig, rundt 20% ift tidligere år. Vi klarer fint å betale for regningen men det er jo ergerlig å måtte punge ut mer når man vet at strømproduksjon ikke koster mer enn før og at folket i utgangspunkt eier vannet og dermed strømmen. Anonymkode: b8873...7a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå