Gå til innhold

Behov for tidlig ultralyd?

Første1995

Anbefalte innlegg

Hvilke fordeler får man ved å ta tidlig ultralyd (Før uke 12) Eller er det bare en slags bekreftelse på at man er gravid og at det er «noe» der?

Endret av Første1995
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tidlig ul kan avdekke misdannelser osv og istedenfor og vente til ordinær ul som er i uke 18-20. Det er en vesentlig forskjell på et foster i uke 12 enn uke 18.

Anonymkode: c91a5...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tidlig ul kan avdekke misdannelser osv og istedenfor og vente til ordinær ul som er i uke 18-20. Det er en vesentlig forskjell på et foster i uke 12 enn uke 18.

Anonymkode: c91a5...ba5

Beklager, glemte å si før uke 12.

ser man kan få tatt i uke 5 + 3 og oppover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde i uke 9. Da fikk vi bekrefta at det var ett foster og at alderen så riktig ut ift befruktning. Men man kunne ikke se noe særlig mer. 

Anonymkode: 98f6e...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på ultralyd i uke 11. Hadde allerede tatt privat NIPT og alle resultater var gode, tenkte at alt var normalt og bra.

Kom på ultralyden, og legen avdekket alvorlig misdannelse uforenlig med liv.

Tror den typen misdannelse kan sees fra uke 9/10.

Så ultralyd like før/rundt uke 12 kan avdekke mye. Om jeg ikke hadde tatt tidlig ultralyd og kun stolt på de gode resultatene fra NIPT, hadde jeg jo risikert å møte opp på ultralyd i uke 18-20 med et alvorlig sykt foster og måttet ta senabort.

Men de fleste fostre er heldigvis normale, men tidlig ultralyd er viktig for å se at alt er som det skal.

Anonymkode: 86e4a...ed3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De s tar før uke 12 handler som regel alltid om at de 1. ikke visste de var gravid og lurer på hvor langt på veg de er og 2. trenger bekreftelse (feks langtidsprøvere, de som har mistet ofte i SA, MA, EXU etc.)

Og så har du de som har gått gjennom risikosvangerskap som vil sjekke men det er de ferreste av de :) 

Anonymkode: 3adaa...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok tidlig ultralyd i uke 6 for å se antallet. Hadde gått på femar, så var redd det var flere.
Etter flere år med prøving ,var det også godt å se at graviditetstesten faktisk viste riktig.
man så ingenting annet enn en svart flekk på ultralyden, så man kunne kun se at jeg var gravid, antall og at det ikke var på utsiden av livmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok i uke 8 grunnet blødninger. Fant ut det var tvillinger.

Anonymkode: 5d2ed...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...