Gå til innhold

Hvorfor er babyen min så våken på natten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har vært trøblete i søvnen siden 6-7 mnd alder, nå er han 8 mnd. Da han var yngre var søvn aldri noe problem, selv om han av og til trengte mer støtte for å sovne.

Det er aldri noe problem å legge han. Han får litt pupp, sovner av og til med den, andre ganger blir er han forsynt før han sovner. Da ligger han ved siden av meg og prater med seg selv, sparker litt og sovner til slutt. Om natten derimot, da får han ikke sovnet selv. Han sover gjerne ikke mer enn et par timer. Jeg tilbyr han ofte pupp, men han sovner aldri med den. Vrir seg, sutrer eller er bare blid og prater, men klarer ikke å sovne. Er våken en time eller to, og må da ofte bæres for å komme i ordentlig sovemodus. Kan da legge han ved siden av meg og han sovner. Prøver jeg å legge han i sin egen seng så hyler han, mens det går fint på dagen og når han legger seg om kvelden.
I natt sov jeg fra 1-3, 4-5 og 6-7. 

Har dere noen gode råd og erfaringer? Jeg er ikke veldig giret på å ta noen «kamp» med han, men om det ikke går over av seg selv så har jeg ikke noe valg, dette går jo ikke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, jeg føler med deg, det der er tungt.. Vi har hatt noen perioder med det samme, men det gikk over av seg selv etter en stund. Rundt den tiden du står midt i nå så er det jo ganske vanlig å få tenner. Noen babyer plages veldig av det, mine gjorde hvertfall dét.

Eneste rådene jeg kan gi deg er, for det første, husk at dette er en periode, det går over! Så er det andre faktorer, som å ha det mørkt, kun hviske at "nå er det sovetid", holde stemningen helt rolig og kjedelig når barnet er våkent på natta. 

Jeg er en sånn type person som blir SPRØ av for lite søvn, og har alltid trengt å sove en hvil på dagen sammen med barnet. Nå vet jeg ikke om du sover med en partner/barnefar i tillegg (jeg samsov med barna, mens pappaen sov på et annet rom), men hvis det blir for krise på natta og følelsene dine tar overhånd, så be om hjelp! Jeg ringer til mannen min midt på natten om jeg må, selv om han skal opp på jobb dagen etter. 

Dette er tungt, men du klarer det. Senk forventninger på dagtid og igjen - Husk at det går over! ❤️

Hvis du føler deg usikker, så går det også å be om en ekstra konsultasjon på helsestasjonen for å snakke med en helsesykepleier om det.

Skrevet

Takk for et fint svar❤️ Selv om du ikke hadde en lettvind løsning til meg😝

Min sønn på to sover også i vår seng, så vi har det ganske trangt. Han har aldri villet sove hele natten i egen seng, men han legger seg i det minste der, og kommer over til oss om natten. Mine to eldste har alltid vært sovebabyer som har sovnet på egenhånd, og sovet hele natten nærmest fra nyfødtalder. Men jeg er glad du sier du har erfart det, og at det har gått over av seg selv. For det er jo det jeg håper også, at han kan finne ut av det på egenhånd.

Han har holdt på så lenge nå, så jeg klarer ikke helt å mistenke at det kan skyldes tenner. De fire første tennene fikk han med kort tids mellomrom, og han var litt grinete da også, men han var ikke som nå. Han er jo ikke nødvendigvis grinete om natten heller, bare helt våken.

Skrevet

Jeg har ikke så mange tips, annet enn at det sikkert er en fase.

Vår har alltid sovet godt, men har hatt noen runder med tenner eller sykdom hvor natten har vært litt spesiell.

Vi går gjennom en ny fase nå ved 11 måneder. Oppe halve natten føles det som, og hun veksler mellom å være blid og lei seg når hun våkner. Vil ikke bysses i søvn, har forsøkt å gi litt nattflaske igjen, men er ikke sulten. Det eneste som stilner gråten er at vi sitter ved siden av sengen og stryker, men hun bruker laaaang tid på å sovne, og våkner flere ganger. Noen ganger er hun blid, og da vil hun jo leke.

Hun har nylig begynt i barnehagen, så mistenker at det forstyrrer nattesøvnen. Håper hvert fall at det er veldig midlertidig.

Ellers er det vel ikke uvanlig at de har slike faser, og faser går jo over😊

Anonymkode: 7d86c...20f

Skrevet

Huff ja, jeg håper bare det er en fase, og at den rekker å gå over før neste fase🙈

Skrevet

Søk opp 8 mnd søvnregresjon, se om det stemmer 😊

Anonymkode: 30ff8...064

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Søk opp 8 mnd søvnregresjon, se om det stemmer 😊

Anonymkode: 30ff8...064

Joda, jeg har lest om det før, og det stemte da han var 7 mnd, så jeg tenkte det var det da. Men så gikk det bedre ett par uker. Nå er det lite nattesøvn igjen, selv om han ikke nødvendigvis våkner med et skrik😅

Skrevet

Hva er problemet med å samsove? Barnet gir tydelig beskjed om at han er tryggest i nærheten av omsorgsperson, og ikke klar for å sove alene enda. Da samsover man.

Anonymkode: ce24d...b94

Skrevet

Hvis begge sønnene dine sover i sengen, så kan jo det ha effekt. Det er trangt sier du, mulig han forstyrres fra dyp søvn? Kanskje du må jobbe med toåringen først?

Anonymkode: 5370b...599

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva er problemet med å samsove? Barnet gir tydelig beskjed om at han er tryggest i nærheten av omsorgsperson, og ikke klar for å sove alene enda. Da samsover man.

Anonymkode: ce24d...b94

Problemet er at han ikke sover, ikke hvor han sover. Det er ugrunnet akkurat det samme hvor han sover, bare han sover.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvis begge sønnene dine sover i sengen, så kan jo det ha effekt. Det er trangt sier du, mulig han forstyrres fra dyp søvn? Kanskje du må jobbe med toåringen først?

Anonymkode: 5370b...599

Det kan selvsagt være, men problemet er i første omgang ikke at han våkner, men at han ikke sovner igjen. 

Skrevet

Søvnkurs 🥰

Anonymkode: c25c6...6c5

Skrevet

Hvis han ikke hyler, hva skjer om du bare lar ham ligge litt? Kan det tenkes at han klarer å sovne om han får ligge litt i ro og ikke blir tatt opp? 
Kan være verdt å forsøke å la barna lære å sovne selv. Mener ikke at du skal overse skrik og hyl, men dersom barnet er fornøyd, er det vel ikke gitt at du nå ta det opp. 

Anonymkode: 0f57c...997

Skrevet

Jeg har prøvd både å bære han i søvn igjen med det samme, og å bare la han ligge. Jeg kunne kanskje få til å bære han i søvn om jeg gikk lenge nok, men han er en stor og tung plugg på over 12 kg. Jeg orker derfor ikke å gå så lenge. 
Når jeg bare lar han ligge så ligger han og prater og leker med seg selv litt, men etterhvert blir han trøtt. Da nytter det ikke annet enn å opp og gå litt til han nesten sovner, da kan han sovne ordentlig selv om jeg holder rundt han, evt ammer. Jeg kan nok slumre litt mens han er våken, men han tillater ikke nødvendigvis at jeg snur meg bort. Jeg klarer ikke ligge i samme stilling så lenge, så det må jeg, men må snu meg tilbake igjen ganske raskt. Ettersom disse episodene tar 1-2 timer hver gang han våkner, blir det ekstremt lite og dårlig nattesøvn😬🥱

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Søvnkurs 🥰

Hvor? Hva slags?

Skrevet
ms. Perfect skrev (6 minutter siden):

Hvor? Hva slags?

Sikkert skrikekur. 

Anonymkode: e5946...c82

Skrevet

Sikkert skrikekur. 

Anonymkode: e5946...c82

Ungen vår skreik aldri. Litt sutring i starten bare. Gikk fort over. 

ms. Perfect skrev (2 timer siden):

Hvor? Hva slags?

Søk litt på nettet så finner du sikkert noe som passer dere 😊

• Liker 1
Skrevet

Om ikke annet så sov han kjempegodt natten etter dette. Sov først i sin egen seng, kom over i vår i to-tiden, og våknet deretter for pupp bare to ganger. I natt har han vært hyppig våken, flere ganger i timen de siste to timene, men heldigvis sovnet igjen med pupp uten noe bråk😅 Det er tungt, men fremskritt👍🏻

Skrevet

Får han grøt og fast føde eller bare pupp ? 

Anonymkode: 6a224...3d7

Skrevet

Får han grøt og fast føde eller bare pupp ? 

Anonymkode: 6a224...3d7

Han får ihvertfall tilbud om frokost, lunsj, middag og kvelds. Han åt greit de to første månedene, men nå er det så ymse om han vil ha mat. Han får lite pupp på dagen, noe mer på natta. Men han er ikke nødvendigvis så interessert i det da heller. I dag har han nektet fast føde frem til fem-tiden, da åt han litt middag. Åt deretter en porsjon grøt til kvelds en god time etterpå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...