Gå til innhold

Traumer, kan de plutselig brake løs?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har levd meg gjennom voksen alder på et vis. Har vært endel sykmeldinger og mange problemer, litt psykologsamtaler hist og pist, men det har gått rundt på et vis. Men så, når alt så som lysest ut så raste livet totalt sammen. Jeg forstår ikke hvordan alt skjer nå. Er det normalt at traumer man på et vis har klart å holde i sjakk plutselig overmanner deg, selv når du hadde livet på stell og alt så lyst ut for fremtiden? Jeg sliter med å forstå at når jeg hadde kommet så lang og fått til så mye, så eksploderer en sekk med dritt over meg for å sette et bilde på det. Vanlig?

Anonymkode: 1509c...4c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg opplevde det sånn. Var gjennom mye i barndommen, men har alltid tenkt "Det gikk jo fint". Holdt meg veldig opptatt i 20-årene med studier, venner, reising, jobbing. Men når jeg fikk etablert meg med giftemål, jobb og stabil økonomi begynte tankene å spinne. Jeg fikk kapasitet til å reflektere over alt, på en måte. 

Anonymkode: 1bc01...21c

• Hjerte 1
Skrevet

Jepp det kan skje, man fortrenger det men traumene innhenter deg. Dessverre. Samme skjedde med meg når jeg skulle starte i jobb-livet etter studiene, alt kom tilbake og jeg har fryst i fem år. Så anbefaler deg å ta deg tid til å gå til behandling ❤️ det fortjener du

Anonymkode: 43c7a...2de

• Hjerte 1
Skrevet

Absolutt, har barn i terapi etter at traumer smalt to år etter hendelsen

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jepp det kan skje, man fortrenger det men traumene innhenter deg. Dessverre. Samme skjedde med meg når jeg skulle starte i jobb-livet etter studiene, alt kom tilbake og jeg har fryst i fem år. Så anbefaler deg å ta deg tid til å gå til behandling ❤️ det fortjener du

Anonymkode: 43c7a...2de

Takk❤️ Har ikke så mye valg nå sånn situasjonen er blitt. Føles skikkelig bedritent, som en forbannelse. Jo mer du kjemper, desto fler utfordringer skal du få liksom. Håper det ordner seg for deg og at du blir bra og kan gå ut i arbeidslivet❤️

Skrevet

Gamle traumer kan utløses av alt fra stress til nye traumer, til lukter og andre inntrykk som minner om gamle traumer. Det kan skje veldig akutt, og kan gi både følelsmessige og fysiske reaksjoner. Både milde og alvorlige. 

Flere måter å ta tak i det på, samtaleterapi, psykomotorisk fysioterapi, men også fysiske terapiformer som rosenmetoden og soneterapi. Jeg fikk best hjelp med alternative metoder, men det er nok veldig individuelt. Og det er en prosess som tar tid. Det viktigste er at du begynner et sted, og får hjelp til å bearbeide ❤️ 

Anonymkode: 63d70...550

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Gamle traumer kan utløses av alt fra stress til nye traumer, til lukter og andre inntrykk som minner om gamle traumer. Det kan skje veldig akutt, og kan gi både følelsmessige og fysiske reaksjoner. Både milde og alvorlige. 

Flere måter å ta tak i det på, samtaleterapi, psykomotorisk fysioterapi, men også fysiske terapiformer som rosenmetoden og soneterapi. Jeg fikk best hjelp med alternative metoder, men det er nok veldig individuelt. Og det er en prosess som tar tid. Det viktigste er at du begynner et sted, og får hjelp til å bearbeide ❤️ 

Anonymkode: 63d70...550

Har problemer med følelsesregulering og stressmestring. Har gått med kronisk stress og har masse fysiske problemer med det. Så er kanskje ikke så Lyn fra klar himmel som jeg tror. Men utmattelsen kom brått og brutalt. Har alltid tenkt at angsten skal bekjempes med eksponering. Men finner ikke ro, blir bare totalt utslitt.

Føles som om jeg skal bli gal og paranoid. Tolker alle ansikt negativt nå og er mistenksom til helsepersonell. Føler de ser på meg som en verdiløs dritt. Ikke psykologen da, der føler jeg meg sett og forstått.

Har så lyst til å bare fortsette livet der det stoppet. Vil gå videre, få til ting, utvikle meg, føle meg bra rundt andre.

Skrevet

Helt normalt 😊

Anonymkode: 12500...cf1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...