Gå til innhold

Er det mange her som sliter økonomisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med økte priser overalt? Så saken på nrk nå om lærer som har ekstrajobb. Jeg møter aldri noen som snakker om det, verken venner eller i jobbsammenheng. Selv prøver jeg å kutte ned på det meste, men merker det godt på kontoen. Hvordan har du det?

Anonymkode: c5630...cdc

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Med økte priser overalt? Så saken på nrk nå om lærer som har ekstrajobb. Jeg møter aldri noen som snakker om det, verken venner eller i jobbsammenheng. Selv prøver jeg å kutte ned på det meste, men merker det godt på kontoen. Hvordan har du det?

Har du inntrykk av at økonomiske problemer er lett å prate om? Overhodet ikke tabubelagt? 

Anonymkode: 0c0d4...b7b

• Liker 9
Skrevet

Jeg ser også etter ekstrajobb og er enslig forsørger og lærer. Det går akkurat rundt, ofte litt på minus. 

Anonymkode: 18052...bde

• Hjerte 2
Skrevet

Selv klarer vi oss greit, men vet om flere som sliter nå 😔

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tar alle ekstra vakter jeg får. På utkikk etter ekstra jobb. Må sjonglere med 3 barn. Er 100% alene.

Anonymkode: aacc3...bb5

• Hjerte 1
Skrevet

Nei sliter ikke så veldig. Har nesten ingen gjeld på boligen . Husleie på ca 6000 kr . Er varig  ung ufør med forsørgertillegg. , bidrag osv. inntekt er på ca . 29 000 kr i mnd med alle tillegg . Men når barnet er 18 år da blir det verre. Da mister jeg alke stønader som enslig forsørger. 

Anonymkode: ba0e3...c13

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Debatt program?hvilket program var det? 

Skrevet

Det går egentlig greit. Alene med ett barn, utgifter til huslån og bil og det vanlige. Jobber turnus og tjener middels. Tenker mer over forbruket nå enn før og vi unner oss gjerne ikke like mye "luksus".

Anonymkode: 1f119...9d7

Skrevet

Mitt inntrykk er at de som sliter er aleneforsørgere og uføre. Altså mennesker som hadde svært lite fra før slik at et par tusenlapper i mnd tipper hele lasset. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Sliter ikke, men merker at ting blir dyrere. Så er på utkikk etter en ekstrajobb for å ha en litt mer romslig økonomi 

Anonymkode: 80201...7fe

Skrevet
Rucula skrev (4 minutter siden):

Mitt inntrykk er at de som sliter er aleneforsørgere og uføre. Altså mennesker som hadde svært lite fra før slik at et par tusenlapper i mnd tipper hele lasset. 

Aleneforsørgere er ikke en gruppe som pr. definisjon har svært lite. Det gjelder noen. Men det finnes også aleneforsørgere som har god råd.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nei sliter ikke så veldig. Har nesten ingen gjeld på boligen . Husleie på ca 6000 kr . Er varig  ung ufør med forsørgertillegg. , bidrag osv. inntekt er på ca . 29 000 kr i mnd med alle tillegg . Men når barnet er 18 år da blir det verre. Da mister jeg alke stønader som enslig forsørger. 

Mine tvillinger ble 18 år i år. Veldig dårlig timing. Mistet 8000 kr mnd. 

Ja jeg merker så absolutt at økonomien er trangere. Mat klarer jeg å kutte ned på. Støm og bensin er det vanskelig å kutte mer angående. 

Anonymkode: f5bd9...3d1

Skrevet

Ung ufør og ekstrajobb, alene med flere barn, bor så billig som overhode mulig. Har relativt høy inntekt, men ja, jeg sliter! Sitter akkurat nå og gråter over strømregningen. Har levd trangt i ett år nå pga en eks som stakk ifra alt av regninger, kunne nesten se enden på det til nyttår, men det baller bare på seg.. 

Anonymkode: 76030...c48

• Liker 2
Skrevet

Isolert sett, ja. Jeg er student, men har vært i permisjon siste året grunnet sykdom. Har nå fått AAP med minste utbetaling og får siste lille rest av studiene som tiltak. Hadde jeg ikke hatt en samboer som tjener godt og ser på oss som en familie og et team som er verdt å investere i så vet jeg ikke hvordan det hadde gått med meg nå. For første gang føler jeg meg avhengig av noen andre for å leve, og det er en skikkelig kjip følelse. 

Anonymkode: 046d6...c50

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Vi sliter ikke, nei, men så har vi også veldig romslig økonomi, med nesten ikke noe lån, og over snittet inntekt begge to. 

At du ikke hører noen prate om det, er vel fordi det er litt skambelagt å prate om for mange? 

De som hadde lite fra før, vil nok slite. Jeg har et søskenbarn som er aleneforsørger for to små barn, ung, og har en lavtlønnet jobb. Jeg kan ikke tenke meg annet enn at hun merker prisene godt nå. 

Anonymkode: c58b0...7a8

Skrevet

Ja, vi sliter. Ikke kjempemye, men litt. Og så har vi ikke lov til å klage, ifølge KG, fordi vi:

1) Har fått flere barn enn vi burde (3 stk)

2) den ene av oss er (veldig ufrivillig) arbeidsledig for tiden, og klarer ikke å få napp på jobb i det hele tatt

3) Har kjæledyr (2 katter)

4) Tross alt eier et hus (men det er ikke verdt stort, vi bor på landet, og med 3 barn å forsørge blir jeg nektet refinansiering)

Hva jeg legger i "vi sliter litt"?

For et år siden hadde vi igjen 3-5000 kr på slutten av måneden, etter å ha dekt faste utgifter, strøm, mat etc. Dette gikk ofte ut igjen til klær, møbler og sånt - men da hadde vi iallefall til det vi måtte ha, pluss litt til.

Det siste halvåret har vi gått like mye i minus hver måned. Akkurat nå står det -18.000 på kredittkortet mitt, og lønnskontoen er skrapet. Jeg har tilogmed overført Trumf-bonusen min. Hvis mat- og strømprisene fortsetter som de gjør, så kommer jeg til å måtte bruke alt av feriepenger neste år til å betale kredittkortgjeld, og antagelig FREMDELES sitte med kredittkort på minussiden. Og så har jeg ikke engang begynt på julegaver, bursdagsgaver til de to barna som har bursdag nå til vinteren, og så må jeg ha EU-kontroll og nye sommerdekk til våren (bor ikke i gåavstand fra jobb og det går ingen busser). Får litt vondt i magen av å tenke på de helt nødvendige utgiftene som jeg vet kommer, og de litt mindre nødvendige (som julegaver) som jeg bare må ordne litt av, for barnas skyld...

Anonymkode: 6aa0f...625

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Ja vi sliter. Har 520.000 i året men samboer er student. Hun må slutte på studiene og finne jobb da dette ikke går. 2 barn. Jeg ser etter ekstrajobb men ingenting som går opp med små barn og fulltidsjobb enda. 

Holder det skjult, skammer oss :( 

Anonymkode: bf0d1...b48

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Isolert sett, ja. Jeg er student, men har vært i permisjon siste året grunnet sykdom. Har nå fått AAP med minste utbetaling og får siste lille rest av studiene som tiltak. Hadde jeg ikke hatt en samboer som tjener godt og ser på oss som en familie og et team som er verdt å investere i så vet jeg ikke hvordan det hadde gått med meg nå. For første gang føler jeg meg avhengig av noen andre for å leve, og det er en skikkelig kjip følelse. 

Anonymkode: 046d6...c50

Det skjønner jeg godt! Hvordan klarer du deg alene uten han? Du har nettopp sagt at det klarer du ikke. Så hva skjer om det blir slutt mellom dere? Du er den som er avhengig av han. Det kan ikke føles bra! Hva gjør du for å komme ut av den skvisen?

Anonymkode: 97b3c...079

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ja, vi sliter. Ikke kjempemye, men litt. Og så har vi ikke lov til å klage, ifølge KG, fordi vi:

1) Har fått flere barn enn vi burde (3 stk)

2) den ene av oss er (veldig ufrivillig) arbeidsledig for tiden, og klarer ikke å få napp på jobb i det hele tatt

3) Har kjæledyr (2 katter)

4) Tross alt eier et hus (men det er ikke verdt stort, vi bor på landet, og med 3 barn å forsørge blir jeg nektet refinansiering)

Hva jeg legger i "vi sliter litt"?

For et år siden hadde vi igjen 3-5000 kr på slutten av måneden, etter å ha dekt faste utgifter, strøm, mat etc. Dette gikk ofte ut igjen til klær, møbler og sånt - men da hadde vi iallefall til det vi måtte ha, pluss litt til.

Det siste halvåret har vi gått like mye i minus hver måned. Akkurat nå står det -18.000 på kredittkortet mitt, og lønnskontoen er skrapet. Jeg har tilogmed overført Trumf-bonusen min. Hvis mat- og strømprisene fortsetter som de gjør, så kommer jeg til å måtte bruke alt av feriepenger neste år til å betale kredittkortgjeld, og antagelig FREMDELES sitte med kredittkort på minussiden. Og så har jeg ikke engang begynt på julegaver, bursdagsgaver til de to barna som har bursdag nå til vinteren, og så må jeg ha EU-kontroll og nye sommerdekk til våren (bor ikke i gåavstand fra jobb og det går ingen busser). Får litt vondt i magen av å tenke på de helt nødvendige utgiftene som jeg vet kommer, og de litt mindre nødvendige (som julegaver) som jeg bare må ordne litt av, for barnas skyld...

Anonymkode: 6aa0f...625

Det høres ille ut, og jeg føler med deg!

Anonymkode: 97b3c...079

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da begynner du å spare litt hver måned nå da vet du. 

Du har forøvrig utbetalt mer enn meg som er i full jobb med mastergrad. Heia Norge!😄

Anonymkode: bd719...114

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...