Gå til innhold

Barnet mitt oppe på natten for mat.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er snart 3 år. Dette har blitt ond sirkel. Hvor han skal opp midt på natta for å spise,det er hyl og skrik til vi står opp med han. Stopper ikke,nytter ikke å si det er natt vi skal sove nå. Eller gi vann. Har forsøkt og kan han skrike i 30 min til han får villigen sin. Vi er fortvila og utslitt,søket bare råd om noen har vært gjennom det samme. Barnet er ikke sulten da han spiser godt gjennom hele dagen.

Han er i trassalder til de grader hvis det kan ha noe å si?

Anonymkode: e8113...5a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje han skrik heile natta første gong, andre gang og tredje gang... Her må de berre vere konsekvente. For all erfaring han har så langt er jo at han får viljen sin dersom han skrik lenge nok. Og det går jo ikkje. Eg har full sympati for at dette er tøft og at de kjem til å vere ganske slitne, men det er verdt det til slutt. 

Vår var ikkje svolten, men sto opp kvar natt til ho var fem år. Vi sov på skift utanfor døra hennar til slutt, sto opp og la henne i senga på nytt og på nytt. Det var det einaste som fungerte

Har du prøvd td. havregrynsgraut til kvelds? Ville også snakka med helsesjukepleiar for tips😊 Lykke til!

Anonymkode: 69223...64a

• Liker 3
Skrevet

Smør en niste med brødskive med noe han liker men kjedelig pålegg, legg i matboksen på rommet. Gi han den på natten, spise i sengen. Ingen ekstraservice. Evt si det er natt og at vi ikke spiser på natten. Prøv å tull det bort: babyer spiser på natten, men babyer ser ikke på tv og han ser jo på tv så da er han ikke baby. Ugler spiser på natten, men han er hvertfall ikke en ugle. 

Anonymkode: c20fb...a4b

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Smør en niste med brødskive med noe han liker men kjedelig pålegg, legg i matboksen på rommet. Gi han den på natten, spise i sengen. Ingen ekstraservice. Evt si det er natt og at vi ikke spiser på natten. Prøv å tull det bort: babyer spiser på natten, men babyer ser ikke på tv og han ser jo på tv så da er han ikke baby. Ugler spiser på natten, men han er hvertfall ikke en ugle. 

Anonymkode: c20fb...a4b

Ja det er lurt,kan prøve på det.

Skrevet

Hvordan kan du vite at han ikke er sulten? 

Anonymkode: a5cff...8e3

• Liker 2
Skrevet

Ikke gi han niste i sengen. Da gjør du deg selv en bjørnetjeneste. Gi han klar beskjed ved kveldsmat at han må spise godt nå, for det blir ikke mat på nattestid. La han skrike, vær konsekvent og gjenta "vi spiser ikke på natten, du må vente til frokost". Det tar et par dager så gir hna seg. Han skriker nå fordi han vet han kan pushe dere. 

Anonymkode: 1811e...449

• Liker 2
Skrevet

Problemet er at du gir etter! Og det vet han. 
Du må faktisk bare stå i det. Si at "nå er det ikke mer mat i dag" ved kveldsmat og tåle hyl og skrik.
Det går over.  Følelser er ikke farlig. Men det er ettergivende foreldre. Det er DU som bestemmer. 
Og nei, ingen nistesmøring!!! Tenk på tannhelsen. 

Anonymkode: db514...b37

• Liker 1
Skrevet

Men hvorfor i alle dager mener dere at han ikke skal få mat? Det er ofte jeg våkner om natta og er sulten. Da får jeg faktisk ikke sove. Har ikke noe å si hvor mye jeg har spist før jeg la meg.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men hvorfor i alle dager mener dere at han ikke skal få mat? Det er ofte jeg våkner om natta og er sulten. Da får jeg faktisk ikke sove. Har ikke noe å si hvor mye jeg har spist før jeg la meg.

Så lenge ungen spiser godt gjennom hele dagen og godt til kveldsmat, trengs ikke mat på natta. Dette blir fort en stygg uvane der ungen automatisk våkner hver natt og kjenner på et slags behov for mat pga at han er vant til å få det. Det er innmari kjedelig å ha en unge som vil opp å spise hver natt over flere år fordi det har blitt en uvane. Det fører også til dårlig nattesøvn for både barn og voksne. 

Anonymkode: 548ed...cd4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Han våkner hver natt. Blitt en vane nå,spiser ikke mye når han først våkner

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så lenge ungen spiser godt gjennom hele dagen og godt til kveldsmat, trengs ikke mat på natta. Dette blir fort en stygg uvane der ungen automatisk våkner hver natt og kjenner på et slags behov for mat pga at han er vant til å få det. Det er innmari kjedelig å ha en unge som vil opp å spise hver natt over flere år fordi det har blitt en uvane. Det fører også til dårlig nattesøvn for både barn og voksne. 

Men hvordan kan du vite om det trengs eller ei? Om man er sulten så er det jo en grunn. Jeg gidder ikke å ligge og ikke få sove fordi det er en uvane. Spiser når jeg er sulten. Men man trenger jo ikke å gi barnet mat i senga. Man kan jo si at da må man spise ved kjøkkenbordet. 

• Liker 1
Skrevet

Han er tre år, da skjønner de mye! På tide med oppdragelse. Bare nekt selv om han skriker. Ta noen dager fri evt, hvis det går ut over søvn og jobb. Etter en ukes tid har han forandret seg, mest sannsynlig tidligere. Forklar på forhånd, vær supertydelig og konsekvent. Ikke still spørsmål om det til barnet, bare sett reglene. Ikke farlig å være sulten, og det går i så fall over når kroppen lærer seg nytt mønster 

Anonymkode: af96e...1e2

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men hvordan kan du vite om det trengs eller ei? Om man er sulten så er det jo en grunn. Jeg gidder ikke å ligge og ikke få sove fordi det er en uvane. Spiser når jeg er sulten. Men man trenger jo ikke å gi barnet mat i senga. Man kan jo si at da må man spise ved kjøkkenbordet. 

Når man er en oppegående forelder så kjenner man barnet sitt så godt at man vet om barnet har fått i seg nok mat i løpet av dagen. Som ts skriver, så spiser ikke barnet noe særlig når det får mat. Da trengs det ikke. Det har blitt en uvane. Det er ikke normalt for hverken voksne eller store barn å stå opp på natta hver natt for å spise. Totalt unødvendig. 

• Liker 1
Skrevet

Ta samtalen om dette på alle andre tidspunkt enn på natta. En treåring kan man faktisk snakke en del med, men ikke mens de er krakilske og opprørte. 

• Liker 1
Skrevet

Takk for tips alle sammen. Jeg tror ci bare må stå i det og nekte. Barnet spiser bra hele dagen og er mett,dette har blitt en uvane for han.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for tips alle sammen. Jeg tror ci bare må stå i det og nekte. Barnet spiser bra hele dagen og er mett,dette har blitt en uvane for han.

Ja, det er nok det lureste du kan gjøre. Snakk med han før han legger seg og forklar han hvordan ting blir fra nå også er det bare å stå i det. Det vil gå over etter noen netter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...