Gå til innhold

Barnevennlige middager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som altså er bygget opp sånn at ingenting "blandes" - dere som har barn skjønner sikkert hva jeg mener 😄

Jeg laget for eksempel wraps med fiskepinner, grønnsaker og rømme + mangosalsa på mandag. Det funka veldig fint fordi alt kunne plukkes fra fatet for barnet. Men synes det er vanskelig å finne gode, sunne middager hvor alt ikke er blandet sammen. I morgen skal vi ha kyllinglår med diverse grønnsaker og ris. Noen som har flere tips? Jeg er ikke flink på kjøkkenet og ikke kreativ, om jeg kunne velge hadde jeg vel spist knekkebrød til middag, men det kan jeg jo ikke med barn. 

Alle tips tas imot med takk :)

Anonymkode: 36b05...712

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn generelt spiser jo også mat som er blandet sammen. Kanskje på tide å venne ditt barn til det?

Anonymkode: 85ec0...b17

• Liker 2
Skrevet

*Fiskekaker med revet gulrot og potet, litt smeltet smør eller remulade som "saus", evt hollandaise
*Kotelett med ovnsbakte potetbåter, stekt sopp, brokkoli og saus etter smak (bytt ut kotelett med hva som helt av kjøtt)
*Wienerpølser med potetstappe og grønne erter
*Stekt sei a la seibiff, men stek løken for seg selv, potet og råkostsalat
*Laks, stekt eller trukket, med ris og grønnsaker ved siden av

Det meste av mat kan lages uten å blandes, men håper dette var noen ideer, om ikke annet. :)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Barn generelt spiser jo også mat som er blandet sammen. Kanskje på tide å venne ditt barn til det?

Anonymkode: 85ec0...b17

Jeg serverer blandet mat av og til for å venne ham til det, men de fleste dagene blir med litt mer oppdelt mat :) Og jeg er helt tom for ideer 😄

Skrevet
Brunhilde skrev (3 minutter siden):

*Fiskekaker med revet gulrot og potet, litt smeltet smør eller remulade som "saus", evt hollandaise
*Kotelett med ovnsbakte potetbåter, stekt sopp, brokkoli og saus etter smak (bytt ut kotelett med hva som helt av kjøtt)
*Wienerpølser med potetstappe og grønne erter
*Stekt sei a la seibiff, men stek løken for seg selv, potet og råkostsalat
*Laks, stekt eller trukket, med ris og grønnsaker ved siden av

Det meste av mat kan lages uten å blandes, men håper dette var noen ideer, om ikke annet. :)

Tusen takk for supre tips ❤️ 

Skrevet

Pølse, potetstappe, grønne erter.

Karbonade, pasta (med litt krydderolje el pasta/salatkrydder), oppskåret tomat/paprika/agurk.

Lettsaltet torsk, kokt gulerot og potet, smør og flatbrød.

Ferdig grillet kylling, ris, salat.

Tips - orker sjeldent lage saus på hverdager. Men har en boks rømme/kesam på lur.

Litt salt/pepper, eller annet krydder, rett på potet/grønnsaker gir litt ekstra smak. Sammen med litt olje/smørklatt.

Anonymkode: 0cf14...438

• Liker 1
Skrevet

Hva er barnevennlig mat egentlig? Her spiser 1 åringen alt. Lager ikke noe spesiell middag til barnet 😅 Er det et spedbarn? 

Farseprodukter er jo ikke det sunneste så det unngår vi i hverdagen , ellers serverer vi barnet alt av mat🤷‍♀️ 

Anonymkode: 89b62...ad9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva er barnevennlig mat egentlig? Her spiser 1 åringen alt. Lager ikke noe spesiell middag til barnet 😅 Er det et spedbarn? 

Farseprodukter er jo ikke det sunneste så det unngår vi i hverdagen , ellers serverer vi barnet alt av mat🤷‍♀️ 

Anonymkode: 89b62...ad9

Mange barn går gjennom en fase der de ikke takler ‘blandet mat’. Gryter, supper, grateng osv

Det er helt naturlig, og kan skje uansett hvor vant de var til å spise det samme når de var mindre.

Min minste taklet heller ikke ‘skitten mat’ i den perioden. Altså ikke saus eller noe på maten.

Så enhver kombo av protein + karbohydrat + grønnsak hvor hver av delene kan ligge adskilt på fatet funket mye bedre :) 

Stort sett helt vanlig mat, bare ha sausen på siden for oss voksne når vi hadde det. 

Anonymkode: 0cf14...438

• Liker 3
Skrevet

Vi hadde ofte "ublandet" salat hjemme fordi jeg og søsken likte forskjellige ting. Så skåler med forskjellige oppskårte grønnsaker, litt revet ost, smårettskinke feks og pasta. Litt som taco egentlig bare med feks smårettskinke istedet for tacokjøtt og pasta istedet for wrap/tacoskjell. 

Om barnet liker wrap fordi det da kan spise ingrediensene separat kan du jo ha alt mulig av taco- og wrap-varianter. Med kylling, fisk som du hadde, kjøttdeig, bønner, ris osv. 

Det enkleste er jo kjøtt av noe slag + ris eller potet eller pasta + noe grønnsaker + noe saus. For å gjøre det enklere kan man bruke dressing som saus og grønnsakene kan være rå så slipper man koke/dampe/steke. Agurk, paprika og tomat er feks fint å spise rått. Kjøtt kan marineres eller stekes med krydder for å variere, om det er ok for barnet. Feks kylling kan stekes i indisk krydder eller andre krydder :)

Kjøttkaker eller kjøttboller med poteter og brun saus er godt og barnevennlig. 

Omelett med bacon og toast på siden.

Anonymkode: e7873...710

• Liker 1
Skrevet

Begge våre unger elsker gryter, så tror nok du må spesifisere litt mer hva du regner som barnevennlig i startinnleget :) 

Men mat vi spiser som ikke er "blandet" er f.eks. 

fiskekaker med bakte rotgrønnsaker og hjemmelaget dressing av mager kesam med ketchup, ingefær, og hvitløk

Kjøttkaker med poteter og grønnsaker og ertestuing. 

Torsk med rotmos, poteter, og rød pesto

Kyllingsfilet fylt med kremost, med salat og kokosris (ris kokt i kokosmelk og karri, gjerne tilsatt røde linser)

Anonymkode: 08811...f25

Skrevet

Alle vanlige middager bestående av protein, karbohydrat og grønt pluss evt saus. Altså absolutt alt av fiske- og kjøttmiddager med potet/ris og grønnsaker. Saus ved siden av. F.eks kjøttkaker serveres uten saus med saus ved siden av. Fiskeboller serveres med hvit saus ved siden av. 

De fleste barn er glad i pasta så jeg hadde prøvd meg på pastasaus. 

Så er de fleste barn ikke helt konsekvente og kan finne på like grønnsakssuppe med pølse i eller lapskaus selv om de til vanlig ikke spiser blandet mat, så et ville jeg ha forsøkt. 

Anonymkode: 6c7dc...1f0

• Liker 1
Skrevet

*Pastasalat med kylling, bare at du serverer de ulike delene i skåler, så man får ta det man ønsker selv. 
*Kjøttboller, pasta og ketchup/tomatsaus som barnet kan dyppe maten i. Server med gulrøtter i staver.

* Ovnsbakt laks, potetbåter, agurk i skiver og gresk dressing (sånn man kjøper i pose og blander ut selv). 

* Fiskenuggets av torsk, gulrøtter, brokkoli, blomkål og ovnsstekte poteter ved siden av. Gjerne en rømmedressing eller lignende også.

Anonymkode: 3b913...467

Skrevet

Spagetti og kjøttsaus :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...