Bekkeblom Skrevet 6. desember 2005 #1 Skrevet 6. desember 2005 Dere med tvillinger - eller er tvilling eller er søsken til dem - har sikkert fått dette spørsmålet ørten millioner ganger, men denne gangen så er det altså meg ... Skal presanger til tvillinger være like (hvis de er likt kjønn) eller skal de være ulike? Jeg har på følelsen av at samme hva jeg velger blir det galt
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2005 #2 Skrevet 6. desember 2005 Må være morsommere å få ulike, så kan de byttelåne!
14062003 Skrevet 6. desember 2005 #3 Skrevet 6. desember 2005 Jeg har gitt til tvillinger - og da gitt nestenlike ting. Klær av samme type, men allikevel litt forskjellige. Leker av samme type, men allikevel forskjellige. Det har da vært snakk om babyer og ikke barn altså... Men det er litt forskjellig fra foreldre til foreldre har jeg inntrykk av. Noen vil at barna skal være like hele tiden, mens andre vil at barna skal få utvikle seg som selvstendige individer hele tiden.
Orestes Skrevet 6. desember 2005 #4 Skrevet 6. desember 2005 Jeg tenker som så at det kan være greit med ting som er litt av samme "type", men gjerne med ulik utforming. F.eks en genser hver, men ikke likedan, eller en legofigur hver, men ulike typer. Kjenner man ungene godt (og avhenging av alder) er det jo greit å gå etter interesse, som jo ikke trenger å være det samme.
Gjest LoisLane Skrevet 6. desember 2005 #5 Skrevet 6. desember 2005 Her må det jo lurt å spørre foreldrene. Vet at noen ønsker seg likt for å unngå evt. krangling, mens noen synes det er viktig at de får individuelt tilpassede gaver.
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2005 #6 Skrevet 6. desember 2005 vi har to jenter med ett år i mellom. jeg kler de ofte likt, eller som noen sier her; nesten likt. det har litt med at det er fint å gjøre, og mye med at det er praktisk å gjøre. dersom en har hettegenser og ikke den andre er det dømt til å bli bråk. det samme gjelder kule lommer, etc. men en hettegenser kan selvsagt ha ulikt mønster eller farger - feks. dessuten liker jentene å ha klær som likner, tror de føler en veldig samhørighet av det, til tross for at de ikke er sammen hele tiden.
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2005 #7 Skrevet 6. desember 2005 Dere med tvillinger - eller er tvilling eller er søsken til dem - har sikkert fått dette spørsmålet ørten millioner ganger, men denne gangen så er det altså meg ... Skal presanger til tvillinger være like (hvis de er likt kjønn) eller skal de være ulike? Jeg har på følelsen av at samme hva jeg velger blir det galt ← Ikke gi likt. Det er to forskellige personer.
Gjest happyending Skrevet 7. desember 2005 #8 Skrevet 7. desember 2005 Nå har ikke jeg en tvillingsøster, men jeg har en stesøster som er et halvt år eldre enn meg og vi har alltid blitt behandlet som tvillinger oppigjennom.. Og jeg må si at det var fryktelig kjedelig når det bare lå like gaver under treet.. Vi er veldig forskjellige som personer og i interesser.. Så jeg ville heller spurt barna om hva de ønsket seg og tatt det ut fra det..
Malama Skrevet 7. desember 2005 #9 Skrevet 7. desember 2005 For babyer er det nå greit nok at de ikke har så ulike interesse enda, men for eldre barn så er det jo grei å få noe "eget" da. Jeg er slett ikke tvilling, men jeg har en kusine som er ett år eldre enn meg og vokste opp hus is hus. Hun har bursdag dagn før meg, og som barnm kunn jeg gå og titte på gavebordet henns og peke ut: Den får jeg morgne, den får jeg i en annen farge, den får jeg, og den får jeg en svært lik, og den får jeg... Min samboers to søstre (me to års mellomrom) åpner gavene på julaften likt fra samme person fordi "de får vi alltid det samme fra". Jeg prøver å tenke at de er da to separate personer, selv om de er ganske lik i alder og interesser. Det ville jeg definitivt også tenkt om tvillinger.
Gjest lilletroll Skrevet 7. desember 2005 #10 Skrevet 7. desember 2005 Jeg har gjort litt forskjellig. Noen ganger får de helt likt hvis det er en leke de begge ønsker seg - f.eks en helt bestemt barbie. Når det gjelder klær kjøper jeg likt i forskjellige farger. (De liker forskjellige farger så det er enkelt) og i år har jeg faktisk kjøpt to bøker som jeg har pakket inn sammen som er til dem begge. Altså litt ettersom.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2005 #11 Skrevet 7. desember 2005 Jeg ønsker meg ulike ting til mine tvillinggutter. Nå liker de veldig godt biler, så da får de biler i ulik farge. Samme med klær.
Gjest Gjesta Skrevet 7. desember 2005 #12 Skrevet 7. desember 2005 Vær så snille: Husk at tvillinger er søsken som tilfeldigvis er født samtidig. de er to forskjellige personer og personligheter, og dette må de få lov til å være. de må gis muligheter til å utvikle seg på sine egne premisser, og være et helt menneske på egen hånd, uten å være halvparten av et par. Noen ganger er de også identiske, og da er det ekstra viktig å støtte utviklingen av selvstendige individer. Mine egne tvillinger har jeg unngått å gi like ting og klær til. De har ulik personlighet, ulike interesser, og ulike kropper. Bare større ting har de fått "likt": sykler og senger f.eks. Likt betyr heldigvis ikke identisk. Likevel: Vi går mot den nittende jula deres med stort sett identiske gaver fra folk rundt oss. Heldigvis har de venner som ser dem som enkeltpersoner og ikke som et par, så litt spenning er det fortsatt igjen... Jeg blir for øvrig dårlig ved tanken på unger som blir pressa inn i et mønster der de skal være identiske. Tro meg: de liker det IKKE, samme hvor søtt vi som ser dem måtte tro. Jeg har desverre sett stygge eksempler på at tvillinger har fått ødelagt livene sine på den måten.
Bekkeblom Skrevet 7. desember 2005 Forfatter #13 Skrevet 7. desember 2005 De svarene jeg har fått her bekrefter vel at jeg hadde rett i mine antagelser om at samme hva jeg velger blir det galt Selv om, likt med variasjon ser ut til å være det som står ut som forslag. Det er en god grunn til ikke å spørre foreldrene, og barna er så små at de ikke kan svare for seg, så derfor dette forsøket på å gjøre det rettest mulig. Takk for hjelpa, alle
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå