Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere enn meg som syns dette å komme på hva rampenissen skal finne på i huset i adventstiden er vanskelig?

har og vært med i Facebook-gruppe for det, men er ikke motivert, og glemte det mange ganger i fjor og da går barna rundt i huset og leter etter denne nissen😩

innafor å si at han har flytta? 

Anonymkode: ecead...ca3

• Liker 1
Skrevet

Jeg brukte Instagram i fjor. Fant mye nytt tull der 😉

Skrevet

Hvordan få barnet uinteressert i rampenissen? Seks år og har nesten lyst å si at det vare er meg som ramper og haaaater rotet og det å huske å finne på noe ramperote drit den nissen liksom har gjort..

Anonymkode: f205b...813

Skrevet

Jeg lager en liste i forkant av desember med hva som skal gjøres hver dag, og så er det null stress i desember 😊 Når man vet hva man skal på forhånd, så er jo det meste gjort på 2 min (så har jeg noen ting i back up om jeg feks glemmer å kjøpe Skittles om vi skulle ha magi den ene dagen).

Om jeg ikke får fikset, så er det også lett å be mannen fikse når jeg allerede har listen klar.

Skrevet

Pinterest har mange tips

Jeg syns også det var vanskelig å komme på rampestreker og hadde lett for å glemme det. Men i fjor lagde jeg meg en liste sånn omtrent på denne tiden og skrev opp rampestreker dag for dag. Så laget jeg meg en kurv der jeg samlet sammen litt forskjellige ting jeg trengte. Da gikk det langt bedre å gjennomføre.

Men i år vet jeg ikke om det blir rampenisse her i huset, ungene begynner å bli store og minstemann har uansett ikke vært noe begeistret for den.

Anonymkode: 03a26...792

Skrevet

Hva slags rampenisse har dere? Elf-on-the-shelf som barna fysisk kan se eller den usynlige som bor i veggen og gjør rampestreker på natten? Det er litt forskjellige ting man kan gjøre ut fra om han er synlig eller ikke. Jeg tenker også jeg faser ut Tøysenissen og Julealven vår. Barna våre er så store (men det er litt magisk likevel), men for at det ikke skal bli for brått tenker jeg han kommer i år, med et brev om at han har blitt gammel og derfor ikke orker gjøre rampestreker hver eneste natt og på julaften når han har dratt legger han igjen et brev om at han pensjonerer seg eller noe sånt. Som cilla sier er det uansett lurt å lage en liste på forhånd over hva du skal finne på, du trenger ikke følge den slavisk og så kan du velge rampestrek ut fra om du har tid og lyst til noe mer avansert eller om du har det travelt og det må gå fort. 

Her er i alle fall noen rampestreker vi har hatt gjennom årene:

Tøysenisse som barna ikke ser:

- nissen har stjålet pepperkaker fra kakeboksen og det er en sti av pepperkakebiter/-smuler fra boksen og til døren hans

-  nissen henger barnas truser og sokker i taklamper og rundt omkring i stua

-  hanhar hatt bilrace i stua med dukker og bamser som tilskuere, lager start og mål av Lego, byggeklosser eller annet

- han har hengt opp julekrans på den lille døren sin og satt opp et lite juletre utenfor

- nissen har dekket på til frokost under spisebordet

- denne varer i to dager: nissen har rotet bort lua si (her heklet jeg en bitteliten nisselue) og barna må finne den og legge den utenfor døren hans, neste dag har han skrevet et lite takkekort og lagt nissesjokolader fram som takk

- nissen har farget melken grønn eller rød med konditorfarge (eller man kan fylle en tom melkekartong med saft)

- nissen har skrevet morsomme beskjeder på alle speilene

- han har strødd mel på benken og laget en snøengel og man ser små fotspor bort fra engelen

- han har laget små snømenn av marshmallows og tannpirkere

- nissen har tegnet morsomme ansikter på all frukten i fruktskålen

- nissen har stjålet dagens kalendergave og hengt igjen en lapp om at den er gjemt et sted i huset

- nissen har lagt klementiner formet som et hjerte på kjøkkenbordet

- dukker og bamser har spilt brettspill om natten

- han har lekt seg med Scrabble-brettet og skrevet god jul omringet av stygge/morsomme ord

- nissen har tegnet barter på alle bildene med whiteboardtusj eller han har festet små nisseluer på hodene på bildene klippet ut av rød papir med lærertyggis

Elf-on-the-shelf:

- han ligger med overkroppen begravet mellom sofaputene og ved siden av ham ligger ting han har gravd fram fra sofaen (mynter, Nerf-skudd, godtepapir og kanskje noe godt til barna)

- nissen har knust en julekule (denne må altså gjøres etter at treet er pyntet, velg billig pynt :D) og sitter i skammekroken

- han har laget en "dukke" av hettegenser, bukse og sokker fylt med sammenrullede håndklær som sitter i sofaen og opp av halsen stikker alven ut slik at det ser ut som en mann med et bittelite hode (figuren kan også gjerne holde fjernkontrollen og ha en bolle popcorn ved siden av slik at det ser ut som han har hatt filmkveld)

- han har laget en slange av epler og klementiner med et kålhode e.l. pyntet med øyne, tunge og følehorn, alven rir på slangen og holder en stang med en liten brokkolibit/sjokoladebit eller annet som åte

- alven sitter på vasken og har surret seg fast i tanntråd

- alven har stekt små alvepannekaker om natten og har ikke ryddet etter seg så det er en bolle med rester av pannekakerøre, visp, eggeskall, mel og en tom melkekartong, stekepanne på komfyren og alven sitter på siden med en liten tallerken med de små pannekakene på

- alven har tegnet ansikter på alle klementinene og sitter på siden og holder tusjen

- når barna står opp er stua fylt av ballonger, de fleste er tomme, men noen av dem har godteri i og inni den ene sitter julealven (og ja, det var litt av en jobb å presse en hel alv inn i en liten ballong, men barna elsket å poppe ballongene og se hva de fant inni)

- han har laget snømenn av doruller (og festet knapper, øyne, nese og munn klippet ut av farget papir) og oppi den ene sitter alven

- alven leser eventyr for dukkene og bamsene

- alven har laget snøengel i meldryss på benken

- alven holder en liten nissesjokolade og en lapp hvor han spør om de kan finne de andre som er gjemt i huset

- han har skrevet morsomme beskjeder på speilet og sitter ved siden av og holder tusjen

- han har spilt Scrabble om natten og laget god jul og stygge/morsomme/julete ord

- alven fisker gullfisksnacks fra en bolle med fiskestang laget av en grillpinne, hyssing og binders

- alven har laget skotog gjennom stua

- alven har klippet snøkrystaller av ark og sitter midt på bordet og holder en saks med snøkrystallene og papirbiter rundt seg

- alven har stjålet dagens kalendergave og henger på kroken

- alven er pakket inn i en lefse med et salatblad og ligger på en tallerken i kjøleskapet med en lapp hvor det står "tacofredag"

- alven sitter på kjøkkenbenken og holder på å rive en gulrot som har et forskrekket uttrykk i ansiktet tegnet på med tusj og det står sjokkerte gulrøtter på siden og ser på)

- alven er fanget i mobiltelefonen (her tok vi bilde av alven med en av barnas telefoner, skrev på Hjelp! og brukte bildet som bakgrunnsbilde og så bare ventet til de brukte telefonen)

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Bruker 30 minutter på instagram og google. Setter opp en liten handleliste, og får det unna i god tid. Samler annet utstyr som trengs. Lager så klar en pose med alt, sammen med en printet plan som oppsummerer hva som skal gjøres hver dag. 

Anonymkode: 8baa2...b8f

Skrevet

Det er også helt ok å si at rampenissen har flyttet. 

Her er det uaktuelt å få noen rampenisse i hus. Selv om det er "bare" to minutter å gjøre klart hver dag, så er det allerede ørten ting som er "bare" på timeplanen, og jeg orker bare ikke enda en dum ting.. 

Her har de rampenisse i barnehagen, det får holde. 

Anonymkode: fc8bb...07e

• Liker 5
Skrevet

Jeg kan skjønne at Rampenissen flytter eller tar seg litt juleferie innimellom. Blir litt mye å finne på noe nytt hver dag. Jeg har ikke småbarn, så ingen rampenisse bor hos oss. Men jeg må no si at jeg er imponert over dem som klarer og orker å finne på så mye rampestreker han kan gjøre. Så kreative ideer. Og all oppryddingen en del streker krever. Har måtte flire litt av en del påfunn. Forstår om barn synes han er artig. 
Men om en ønsker å rampenissen i julen, så er det en del enklere streker han kan finne på som ikke krever så mye. Men en plan på forhånd er nok lurt. 

Anonymkode: ce2ab...4be

• Liker 1
Skrevet

Her kommer den av og til, altså noen ganger or uke. 

• Liker 1
Skrevet

Hva med å bare få besøk i helgene?

Anonymkode: 55ad2...c42

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Hvis jeg trengte noen dager fri pleide jeg å gi nissen forkjølelse/influensa. Da la jeg fram litt krøllete papirlommetørkle, en paracetpakke, halspastiller og sånt. Besøk bare i helgene var også en fin idé. Og det er absolutt lov å si at han har flyttet eller pensjonert seg. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...