Gå til innhold

Hjelp - samboer har satt alle sparepengene inn på fond

Anbefalte innlegg

Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for svar! Det er samboeren min sine penger, etter salg av leilighet - en leilighet hvor jeg også bodde og la inn masse penger i. Vi har felles økonomi ellers. Jeg mente at han skulle sette inn maks 400.000 på fond og "glemme" de til fremtiden. Og sette resten inn på høyrentekonto. Men nå har nesten alt gått til fond. Jeg har selv en høyrentekonto samt bsu konto hvor alt kommer til å gå med til boligkjøp. Ts

Anonymkode: 97439...1d4

Hans penger, hans valg.

Men jeg ville tatt dette som et faresginal å revurdert hardt om å kjøpe leiliget/Hus med han,.

Videoannonse
Annonse
Gjest dreamstar
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.11.2022 den 0.02):

Det er ganske stor forskjell på å sette inn 1 mill på høyrentekonto og være garantert å sitte igjen med 1 mill med noe renter om to år til tross for inflasjon og å sette pengene i Fond og risikere å sitte igjen med 700 000 kr om 2 år, i tillegg til inflasjon.

Du er ikke mye stødig innenfor aksjer og fond om du ikke klarer å se risikoen og forskjellen på disse to når det er snakk om 2 års sparehorisont hvor pengene er øremerket. Lær deg å skjønne forskjell på investering og gambling før du gir råd.

Hilsen finansrådgiver og bankansatt

Anonymkode: 08567...b73

Takk ❤️

Skrevet

Når man har en lang sparehorisont er det mer eller mindre garantert at man tjener på fond og aksjer, mye mer enn en høyrentekonto vil generere.

Men og det er avgjørende i ts tilfelle: når man VET at man trenger pengene til et gitt tidspunkt i nær fremtid og da vil være tvunget å selge seg ut av fond løper man ganske stor risiko å gå ut med tap.

Anonymkode: c2987...d61

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.11.2022 den 0.02):

Det er ganske stor forskjell på å sette inn 1 mill på høyrentekonto og være garantert å sitte igjen med 1 mill med noe renter om to år til tross for inflasjon og å sette pengene i Fond og risikere å sitte igjen med 700 000 kr om 2 år, i tillegg til inflasjon.

Du er ikke mye stødig innenfor aksjer og fond om du ikke klarer å se risikoen og forskjellen på disse to når det er snakk om 2 års sparehorisont hvor pengene er øremerket. Lær deg å skjønne forskjell på investering og gambling før du gir råd.

Hilsen finansrådgiver og bankansatt

Mener du å si at gambling og fondssparing er samme sak? Du kan jo satse på aksjefond med større sikkerhet og mindre avkasting. To års-perspektiv er også mulig innen fondssparing, selv i dagens marked. 

Anonymkode: bcf08...e9f

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Mener du å si at gambling og fondssparing er samme sak? Du kan jo satse på aksjefond med større sikkerhet og mindre avkasting. To års-perspektiv er også mulig innen fondssparing, selv i dagens marked. 

Anonymkode: bcf08...e9f

Hvis pengene er øremerket innenfor en kort tidsperiode, så ja. Hadde jeg anbefalt aksjemarkedet til en kunde som forteller meg at han trenger pengene innen 2 år så hadde jeg mistet autorisasjonen min. Å seriøst tro at å spisse markedet enda mer er en enda bedre idé er bare naivt og vitner om at du ikke skjønner helt hva det er du prøver å gi råd rundt. Å spisse markedet vil gi en enda større sårbarhet uansett hvor mye man tror man kan om det spesifikke markedet. Både korona og krigen i Ukraina og Evergrande-bobla i Kina gir svært gode eksempler på hvor skjørt det kan være. Og da spiller det ingen rolle hvor mye du tror du kan om markedene.

Det virker heller ikke som at du ikke forstår helt hvilke faktorer det er som definerer en risiko. Et av de viktigste faktorene man må ta stilling til når man skal vurdere risiko er "konsekvens". Hvis konsekvensen for vedkommende er at han ikke får kjøpt bolig om 2 år så er risikoen enorm selv om plasseringen ikke regnes som volatil i utgangspunktet. Pga dette kan til og med stabile rentefond og obligasjoner til og med være en for høy risiko.

Skrevet

Risky, men det kan gå riktig bra også. Men sett i alle fall 50 % i DnB global indeks er mitt råd hvis pengene fortsatt skal stå i fond.

Anonymkode: 85c83...35c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...