AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #1 Skrevet 10. november 2022 Det er snakk om litt over en million kr som er satt inn på tre forskjellige DNB Norge fond. Er dette virkelig lurt?? Tenker også på den usikre økonomiske situasjonen i Norge og verden nå. Jeg tenker at det beste ville vært å ha mesteparten av pengene på en høyrentekonto? Kommer til å trenge pengene om 2 års tid da vi skal kjøpe bolig. Noen som kan hjelpe? Anonymkode: 97439...1d4
saltyliquorice Skrevet 10. november 2022 #2 Skrevet 10. november 2022 Tja, hvis det er hans egne oppsparte midler så tenker jeg at han får gjøre som han vil. Men må si at det kanskje er litt dumt med så kort tidshorisont, spesielt hvis dere er helt sikre på å kjøpe bolig om 2 år... 7
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #3 Skrevet 10. november 2022 2 år er kort sparehorisont på fond. Dere burde hatt dem på høyrentekonto. Jeg har langsiktig sparing i fond, og mine verdier har droppet med 60 000 siden 1. januar (over 10 %). Det går greit for jeg skal ha dem til pensjonen om 30 år, men for dere ville dette vært et problem. Anonymkode: 0eef7...928 6 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #4 Skrevet 10. november 2022 Oisann, dette hadde jeg ikke likt. Om det var lurt eller ikke får dere ikke svar på før dere skal ta ut pengene, da først blir fortjeneste eller tap realisert, men jeg ville vært skeptisk. Sparing i fond bør være langsiktig, og da mener jeg mer enn 5 år. Det jeg sparer i fond skal brukes om 20 år. Dessuten, hvis dette er felles sparepenger har han gamblet med din andel, og for meg ville det vært et stort tillitsbrudd. Om noen kan hjelpe? Banken er i såfall de eneste. Ta en prat med kunderådgiver der. Anonymkode: dd4dc...5a4 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #5 Skrevet 10. november 2022 Litt kort tidshorisont for en så stor sum ja Anonymkode: 354e7...a77 2
Carrot Skrevet 10. november 2022 #6 Skrevet 10. november 2022 Han har tatt på seg å plassere felles sparing uten å snakke med deg først? Ikke greit! 6
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #7 Skrevet 10. november 2022 Er dette felles oppsparte midler eller hans alene? Hvilke type fond er det? Hva er Morningstar-ratingen? Er det fond med lave/høye omkostninger? Anonymkode: fb4c6...c5a 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #8 Skrevet 10. november 2022 Er det kun hans eller deres penger? Er det deres hadde jeg vært rasende over at han tok seg til rette og satset dine penger uten å snakke med deg! Er det hans egne får dere bare håpe det går bra, og følge nøye med. 2 år er ingenting. Tenk på de som kjøpte i 2020 og må selge nå 😳 Anonymkode: 9be40...687 4
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #9 Skrevet 10. november 2022 Fond er for langsiktig investering. Når man vet at man trenger pengene om 2 år er fond høyrisiko. Med andre ord er din samboer en idiot. Anonymkode: c2987...d61 4 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #10 Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Er det kun hans eller deres penger? Er det deres hadde jeg vært rasende over at han tok seg til rette og satset dine penger uten å snakke med deg! Er det hans egne får dere bare håpe det går bra, og følge nøye med. 2 år er ingenting. Tenk på de som kjøpte i 2020 og må selge nå 😳 Anonymkode: 9be40...687 De som kjøpte i 2020 fikk med seg en rekord-økning og har det nok helt fint med å selge nå til tross for litt nedgang. Uansett, 2 år er for kort sparehorisont for fond og går mer under gambling enn sparing. Anonymkode: 08567...b73 5
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #11 Skrevet 10. november 2022 Takk for svar! Det er samboeren min sine penger, etter salg av leilighet - en leilighet hvor jeg også bodde og la inn masse penger i. Vi har felles økonomi ellers. Jeg mente at han skulle sette inn maks 400.000 på fond og "glemme" de til fremtiden. Og sette resten inn på høyrentekonto. Men nå har nesten alt gått til fond. Jeg har selv en høyrentekonto samt bsu konto hvor alt kommer til å gå med til boligkjøp. Ts Anonymkode: 97439...1d4
Blåttvann Skrevet 10. november 2022 #12 Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er snakk om litt over en million kr som er satt inn på tre forskjellige DNB Norge fond. Er dette virkelig lurt?? Tenker også på den usikre økonomiske situasjonen i Norge og verden nå. Jeg tenker at det beste ville vært å ha mesteparten av pengene på en høyrentekonto? Kommer til å trenge pengene om 2 års tid da vi skal kjøpe bolig. Noen som kan hjelpe? Anonymkode: 97439...1d4 Er det hans penger eller deres? Hvis det er hans penger så tenker jeg at han har all rett til det men at det er sinnsykt dum timing. Er det deres felles så er det et stort svik!
Blåttvann Skrevet 10. november 2022 #13 Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for svar! Det er samboeren min sine penger, etter salg av leilighet - en leilighet hvor jeg også bodde og la inn masse penger i. Vi har felles økonomi ellers. Jeg mente at han skulle sette inn maks 400.000 på fond og "glemme" de til fremtiden. Og sette resten inn på høyrentekonto. Men nå har nesten alt gått til fond. Jeg har selv en høyrentekonto samt bsu konto hvor alt kommer til å gå med til boligkjøp. Ts Anonymkode: 97439...1d4 Veldig mange spår krakk i 2023 pga alt som foregår nå og som enda ikke har fått effekt i samfunnet. Sparer man i fond burde man aldri sette inn store summer på én gang, men spare jevnt og trutt for å unngå å tape masse.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #14 Skrevet 10. november 2022 Er det aksjefond i en bransje som går bra så hadde jeg syntes det var lurt, men ikke om det er i et vanlig indeksfond. Anonymkode: 0f9b2...0b7
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #15 Skrevet 10. november 2022 Om dere har en avtale på å bidra med så å så mye vær i EK, å dette var hans pott, så syns jeg det var uansvarlig av han. Om han tror han skal selge om 2 år med gevinst, ja da kan han ikke nok om fond og ringvirkninger for å si det sånn. Anonymkode: d2ac7...acb 1
Gjest Villfisker Skrevet 10. november 2022 #16 Skrevet 10. november 2022 Hvorfor har samboer tilgang på de pengene? 🤨
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #17 Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Takk for svar! Det er samboeren min sine penger, etter salg av leilighet - en leilighet hvor jeg også bodde og la inn masse penger i. Vi har felles økonomi ellers. Jeg mente at han skulle sette inn maks 400.000 på fond og "glemme" de til fremtiden. Og sette resten inn på høyrentekonto. Men nå har nesten alt gått til fond. Jeg har selv en høyrentekonto samt bsu konto hvor alt kommer til å gå med til boligkjøp. Ts Anonymkode: 97439...1d4 Hans penger- hans valg. Anonymkode: fb4c6...c5a 3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #18 Skrevet 10. november 2022 Villfisker skrev (44 minutter siden): Hvorfor har samboer tilgang på de pengene? 🤨 Fordi det er hans penger? Anonymkode: 5a6ab...ba1 4 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #20 Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar! Det er samboeren min sine penger, etter salg av leilighet - en leilighet hvor jeg også bodde og la inn masse penger i. Vi har felles økonomi ellers. Jeg mente at han skulle sette inn maks 400.000 på fond og "glemme" de til fremtiden. Og sette resten inn på høyrentekonto. Men nå har nesten alt gått til fond. Jeg har selv en høyrentekonto samt bsu konto hvor alt kommer til å gå med til boligkjøp. Ts Anonymkode: 97439...1d4 Hva gjorde du med din andel av pengene du hadde lagr inn? Anonymkode: fb4c6...c5a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå