Gå til innhold

Endre farge på oljet trebord

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere,

jeg har et trebord som er hvitoljet nå, som jeg kunne tenkt meg å få i en mørkere nyanse (ca valnøttfarget). Noen som har erfaring med å endre litt på bordet, og produkt som brukes og fremgangsmåte?:-) 

Anonymkode: 41b59...589

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da må du pusse så all oljen er borte og anbefaler pussemaskin.

Så kan du olje etterpå.

Anonymkode: acc73...63a

• Liker 1
Skrevet

Hvis bordet "kun" er oljet og ikke har noen annen behandling så ville jeg tatt en runde med trerens først før du sliper/pusser og behandler på nytt.

Anonymkode: 03e76...006

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da må du pusse så all oljen er borte og anbefaler pussemaskin.

Så kan du olje etterpå.

Anonymkode: acc73...63a

Olje kan man i stor grad fjerne ved bruk av en eller annen form for trerens/stripper. Man må gjerne beregne å måtte pusse noe i etterkant siden oljen kan ha trukket ujevnt ned og man derfor kan se sjatteringer i treverket etter rens , men olje er ikke lakk eller maling og lar seg mye enklere rense bort uten pussing.

Anonymkode: 46f76...6df

Skrevet

Da vil jeg anbefale deg å heller selge bordet du har på Finn, og kjøpe et nytt (fortrinnsvis også på Finn) i den fargen du ønsker. 🙈

Selv ville jeg ha et hvitoljet bord, og resultatet ble ikke pent… Så nå har jeg et bord som hører hjemme på dynga (som jeg kunne ha lagt ut på Finn for en liten penge før jeg begynte å tukle med det. Og ja, jeg har forsøkt å få det av med slipemaskin, det ble ikke pent) og må kjøpe nytt…

Anonymkode: 739a9...2e5

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Da vil jeg anbefale deg å heller selge bordet du har på Finn, og kjøpe et nytt (fortrinnsvis også på Finn) i den fargen du ønsker. 🙈

Selv ville jeg ha et hvitoljet bord, og resultatet ble ikke pent… Så nå har jeg et bord som hører hjemme på dynga (som jeg kunne ha lagt ut på Finn for en liten penge før jeg begynte å tukle med det. Og ja, jeg har forsøkt å få det av med slipemaskin, det ble ikke pent) og må kjøpe nytt…

Anonymkode: 739a9...2e5

Renset du treverket før du oljet det på nytt? Det er ikke ofte man klarer å ødelegge et bord om man gjør det skikkelig. Hva slags rensemiddel og olje brukte du?

Skrevet

Takk for svar dere,

tror jeg forsøker med trerens, lett puss og ny olje 🙂 håper bare å finne olje som er litt mørkere 🤞

ts

Skrevet
newman01 skrev (1 time siden):

Innendørs | Osmo Nordic AS (osmonorge.no)

Veldig gode oljer til treverk. Den har også god slitestyrke. 

Takk for tips! Hvilken ville du brukt på bord? Dekorvoks eller hardvoksolje? 🫣

Skrevet

Ikke sikker. Har bare brukt hardvoksolje på trapp og en mørk akasiebenkeplate. Matt hvit brukte jeg tror jeg. Det lureste er nok å ta bilde av det du har og ta med til en som jobber i en butikk som selger litt forskjellig. Det hender de veit en del

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...