AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #1 Skrevet 10. november 2022 Hei dere, jeg har et trebord som er hvitoljet nå, som jeg kunne tenkt meg å få i en mørkere nyanse (ca valnøttfarget). Noen som har erfaring med å endre litt på bordet, og produkt som brukes og fremgangsmåte?:-) Anonymkode: 41b59...589
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #2 Skrevet 10. november 2022 Da må du pusse så all oljen er borte og anbefaler pussemaskin. Så kan du olje etterpå. Anonymkode: acc73...63a 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #3 Skrevet 10. november 2022 Hvis bordet "kun" er oljet og ikke har noen annen behandling så ville jeg tatt en runde med trerens først før du sliper/pusser og behandler på nytt. Anonymkode: 03e76...006 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #4 Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Da må du pusse så all oljen er borte og anbefaler pussemaskin. Så kan du olje etterpå. Anonymkode: acc73...63a Olje kan man i stor grad fjerne ved bruk av en eller annen form for trerens/stripper. Man må gjerne beregne å måtte pusse noe i etterkant siden oljen kan ha trukket ujevnt ned og man derfor kan se sjatteringer i treverket etter rens , men olje er ikke lakk eller maling og lar seg mye enklere rense bort uten pussing. Anonymkode: 46f76...6df
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #5 Skrevet 10. november 2022 Da vil jeg anbefale deg å heller selge bordet du har på Finn, og kjøpe et nytt (fortrinnsvis også på Finn) i den fargen du ønsker. 🙈 Selv ville jeg ha et hvitoljet bord, og resultatet ble ikke pent… Så nå har jeg et bord som hører hjemme på dynga (som jeg kunne ha lagt ut på Finn for en liten penge før jeg begynte å tukle med det. Og ja, jeg har forsøkt å få det av med slipemaskin, det ble ikke pent) og må kjøpe nytt… Anonymkode: 739a9...2e5
newman01 Skrevet 10. november 2022 #6 Skrevet 10. november 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Da vil jeg anbefale deg å heller selge bordet du har på Finn, og kjøpe et nytt (fortrinnsvis også på Finn) i den fargen du ønsker. 🙈 Selv ville jeg ha et hvitoljet bord, og resultatet ble ikke pent… Så nå har jeg et bord som hører hjemme på dynga (som jeg kunne ha lagt ut på Finn for en liten penge før jeg begynte å tukle med det. Og ja, jeg har forsøkt å få det av med slipemaskin, det ble ikke pent) og må kjøpe nytt… Anonymkode: 739a9...2e5 Renset du treverket før du oljet det på nytt? Det er ikke ofte man klarer å ødelegge et bord om man gjør det skikkelig. Hva slags rensemiddel og olje brukte du?
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #7 Skrevet 10. november 2022 Takk for svar dere, tror jeg forsøker med trerens, lett puss og ny olje 🙂 håper bare å finne olje som er litt mørkere 🤞 ts Anonymkode: 41b59...589
newman01 Skrevet 11. november 2022 #8 Skrevet 11. november 2022 Innendørs | Osmo Nordic AS (osmonorge.no) Veldig gode oljer til treverk. Den har også god slitestyrke.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #9 Skrevet 11. november 2022 newman01 skrev (1 time siden): Innendørs | Osmo Nordic AS (osmonorge.no) Veldig gode oljer til treverk. Den har også god slitestyrke. Takk for tips! Hvilken ville du brukt på bord? Dekorvoks eller hardvoksolje? 🫣 Anonymkode: 41b59...589
newman01 Skrevet 11. november 2022 #10 Skrevet 11. november 2022 Ikke sikker. Har bare brukt hardvoksolje på trapp og en mørk akasiebenkeplate. Matt hvit brukte jeg tror jeg. Det lureste er nok å ta bilde av det du har og ta med til en som jobber i en butikk som selger litt forskjellig. Det hender de veit en del
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå