AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #1 Skrevet 10. november 2022 Hei, Jeg har ett barn på 18 mnd. Hen startet å gå ved 14-15mnd alder. Hen kan si mamma, pappa, oi, og familiehunden sitt navn. Sier ellers ikke så mye mer enn dette, men babler noe (usikkert hva som er normal bablemengde). Hen peker og babler mye når hen ser ting hen interesserer seg for, nå er det dyr og kjøretøy. Føler hen peker og «prater» med oss for å få oppmerksomhet på det hen vil vise oss. Jeg opplever at jeg må si navnet til hen mange ganger (opptil 7-8 ganger) før hen snur seg mot meg, i blant holder det å si det 1-2 ganger. Jeg opplever vel egentlig at hen har grei øyekontakt, men jeg har hengt meg helt opp i dette med autisme og tidlige tegn på autisme. Dette gjør at jeg blir veldig i tvil om hen faktisk har god blikkontakt eller ikke.. Noe vanskelig å få hen til å sove på kveldene i perioder, men har også perioder hvor dette går greit. Hen vil ikke sove i seng alene, og sover i sengen vår. Hen er glad i å leke, og er flink til å «dele» lekene med oss. Finner frem leker fra lekekassen sin og kommer til oss og gir oss lekene. I blant tar hen opp lekene og leker selv uten å komme bort til oss først. Hen er veldig glad i å lese bøker, og henter ofte bøker og setter seg i fanget vårt. Kan sitte lenge i fanget og lese bøker. Opplever at hen kan få raserianfall av blant annet påkledning og bleieskift. Men bleieskift går uten problemer i bhg. Hen har sterk personlighet med mye vilje, men dette er kanskje normalt for barn. Opplever at hen ikke blir så gira eller spent når blant annet besteforeldre, tanter eller onkler kommer på besøk, men det kan og ha noe med at de ikke treffes mer enn 1-2 ganger i mnd eller og i blant annen hver mnd. Jeg har snakket med helsesykepleieren vår om dette, som sier hun ikke er bekymret for dette og aldri har tenkt noen form for autismespekterforstyrrelse på hen. Hun gjorde noen enkle «tester» på hen, hvor hun da blant annet forsøkte å gi hen en leke og rakte ut hånden sin for å se om hen ville gi den tilbake. De byttet leker, og hun sa hen hadde bra med øyekontakt under lekingen. Ifølge helsesykepleieren opplever hun at barn med autisme ofte ikke vil dele lekene sine, noe som ikke er tilfelle med vårt barn. Jeg har også snakket med bhg om dette. De er heller ikke bekymret og har heller ikke tenkt autisme i hele tatt, og mener jeg bør forsøke å ikke bekymre meg for dette. De sier at hen i blant kan trekke seg litt unna de andre barna, og ta seg en liten «time out», men at det er normalt. Barn leker ikke sammen på den måten enda. Hen er blid og fornøyd i bhg, og utforsker. Hen blir ofte litt lei seg når hen blir levert i bhg, litt tårer og gråt, men det går ofte fort over igjen. Hen kan også bli litt lei seg her hjemme om jeg (eller faren) går inn i et annet rom uten hen, hvor hen ikke har tilgang (lukket dør, grind eller lignende). I blant bryr ikke (eller registrerer?) hen seg om at vi har forlatt rommet før vi er tilbake igjen. Når jeg skriver dette nå ser jeg jo selv at hen mest sannsynlig er ganske normalt utviklet. Likevel er det veldig ubehagelig og fælt når en har hengt seg helt opp i noe, det blir så altoppslukende, dessverre. Vanskelig å bare være til stedet for barnet mitt, uten å være «granskende». Kort oppsummert: 1. ikke alltid hen reagerer på eget navn. 2. usikkert hvor god blikkontakt hen har, også usikkert hvor mye blikkontakt de faktisk som er normalt. 3. repeterende bevegelser: hen liker å kjøre lekebiler på sofabordet, dytter ofte så hardt at de kjører ned på andre siden. Hen går rundt bordet, plukker opp og gjentar leken. 4. sier få ord, men har en del babling og peking på ting. 5. liker å sitte på fanget til oss foreldrene, spesielt for å lese bøker eller se film. Langt innlegg. Har noen barn de også har vært litt «usikre» på, eller med lignende atferd uten at det har vært noe? Anonymkode: 0bc03...b4c
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #2 Skrevet 10. november 2022 Bestill en time på helsestasjonen Anonymkode: 8ff32...cf2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #3 Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Bestill en time på helsestasjonen Anonymkode: 8ff32...cf2 Jeg har hatt time på helsestasjonen. Helsesykepleieren mente det ikke var grunn til bekymring. Anonymkode: 0bc03...b4c
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #4 Skrevet 10. november 2022 Slapp av roe ned. Alt dette er jo helt normalt. Ikke let etter diagnoser ungen ikke har. Du vil tidsnok se det, om ungen din sliter med noe, så du trenger ikke lete. Desuten er det alt for tidlig å se noe nå. Barn utvikler seg. Veldig ulikt tempo. Det betyr ikke at de kommer til å ligge etter, oftest tar de igjen , når de får ting til. Språk læres best og lettest med så mange gjentagelser at du som mor kan føle det som galskap. Mer du prater og spør ungen jo mer språk lærer de. Samme med kroppslig bevegelse. Feks min skulle alltid opp trappen når vi kom hjem, var rask og hadde dårlig kontroll på det. Med varer og barn osv, var det ikke alltid jeg fikk stoppet propellen opp trappen . Så da lærte jeg heller ungen å klatre opp trappen på en tryggere måte. Pg det. funket bra. Anonymkode: 012a8...f7a 1 1
Anonym31 Skrevet 10. november 2022 #5 Skrevet 10. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Slapp av roe ned. Alt dette er jo helt normalt. Ikke let etter diagnoser ungen ikke har. Du vil tidsnok se det, om ungen din sliter med noe, så du trenger ikke lete. Desuten er det alt for tidlig å se noe nå. Barn utvikler seg. Veldig ulikt tempo. Det betyr ikke at de kommer til å ligge etter, oftest tar de igjen , når de får ting til. Språk læres best og lettest med så mange gjentagelser at du som mor kan føle det som galskap. Mer du prater og spør ungen jo mer språk lærer de. Samme med kroppslig bevegelse. Feks min skulle alltid opp trappen når vi kom hjem, var rask og hadde dårlig kontroll på det. Med varer og barn osv, var det ikke alltid jeg fikk stoppet propellen opp trappen . Så da lærte jeg heller ungen å klatre opp trappen på en tryggere måte. Pg det. funket bra. Anonymkode: 012a8...f7a Tusen takk for svar! Får forsøke å roe litt ned. Endret 10. november 2022 av Anonym31
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #6 Skrevet 10. november 2022 Min er like gammel, syns alt høres normalt ut 😊 Nå er ikke jeg noen autisme ekspert, så ta dette med klype salt: 1. Noen barn må man si navnet til noen ganger når de er oppslukt av noe. Har en niese som er slik, ikke autisme. Kan evt få sjekket hørsel om du opplever det som unormalt vanskelig å få kontakt? 2. Å ha dårlig blikkontakt er ganske tydelig. Da ser ikke barnet deg i øynene men kan stirre på noe f.eks ved siden av deg. Når helsesøster får god blikkontakt kan du nok stole på det. 3. Repeterende bevegelse handler mer om å gjøre en bevegelse flere ganger, ikke en handling. F.eks gynge frem og tilbake med overkropp, dunke seg i hode med hånden om og om og om igjen. Å leke med bilen sin flere ganger er jo fordi det er gøy og fordi han driver å utforsker og lærer samtidig. F.eks at bilen alltid faller ned, tyngdekraft er fasinerende. 4. Helt normal språkutvikling, skalaen er stor. Tenker det er bra at han liker å lese bøker, for meg høres det ut som han samler ord til senere. 5. Sitter ikke alle barn på fanget endel? Min liker det iallfall, akkurat samme her; bøker og tv. Anonymkode: f4990...c29
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #7 Skrevet 10. november 2022 Det meste er normalt i den alderen. Barna er utrolig forskjellig. Synes du beskriver en helt vanlig 18-mnd barn. Anonymkode: 47d25...672
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #8 Skrevet 10. november 2022 Høres helt normalt ut for meg... Anonymkode: 95275...b44
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #9 Skrevet 10. november 2022 Min er ikke så ulik, er et par mnd eldre. Har noen flere ord nå, mye har skjedd på 2mnd. Husk at mange småbarn elsker repetisjoner, da. Min liker spenner, for eksempel på selen til bikkja eller på reima på ryggsekken. Men får ikke til å åpne den selv, så hun lukker spennen og vil ha oss til å åpne den for henne. Repeat sikkert 263× daglig😆 Anonymkode: fcd7f...ee5
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #10 Skrevet 10. november 2022 Høres helt normalt ut! Bare slapp av. Vår jente er 15 mnd. og ganske lik. Jeg er veldig avslappet. Har to barn som er flere år eldre. Eldste ble utredet for autismespekterforstyrrelser da han var fem år. Hadde ikke det, men hadde autistiske trekk og en annen diagnose. Det eneste vi kunne se da han var ett år var at han var veldig opptatt av renslighet og redd for støv. I toårsalderen og videre ble det mer tydelig med angst for flere ting og liten interesse for jevnaldrende barn og leking. Anonymkode: fd3b9...07f
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #11 Skrevet 10. november 2022 Jøje meg. Snakk om å lete etter feil og abnormaliteter. Det høres helt normalt ut. Slapp av, senk skuldrene. Nyt barnet ditt. Anonymkode: 48579...3d4
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #12 Skrevet 10. november 2022 Dette tror jeg også er helt normalt. Å få raserianfall osv tror jeg er et godt tegn. Språkutvikling varierer kjempemye. Mange som ikke sier et ord før de er over 2 år. Babling er et godt tegn. Generelt så er det vel passivitet man er obs på når barna er så små? Og det høres absolutt ikke ut som du har et passivt barn. Anonymkode: c85e9...673
ms. Perfect Skrevet 10. november 2022 #13 Skrevet 10. november 2022 Det er absolutt ingenting av det du nevner som er utenfor normalen. Når helsestasjonen heller ikke er bekymret bør du ta det til deg. Om det likevel skulle være slik at hen på et senere tidspunkt skulle vise seg å ha autisme, hva vil du oppnå led å lete etter tegn til det før tegnene er der? Du kan ikke gi noe tilrettelagt opplegg før det er behov for det, du vil ikke få timer til pedagog i barnehagen før det er et behov osv. Det virker som du sliter med dette opphenget, og jeg vil rett og slett anbefale deg å søke hjelp for det. Om du stadig gransker og leter etter symptom kan du skade barnet. Samspillet vil preges, og barnet vil føle at du ikke ser hen som et helhetlig menneske, men i fragment av handling og personlighet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå