AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #1 Skrevet 10. november 2022 Fikk megahøy regning fra Norges energi. Anonymkode: d7220...6fb
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #2 Skrevet 10. november 2022 Da svarer du vel på eget spørsmål? Spot lønner seg akkurat nå. Anonymkode: 12d72...5a9 1
tussi680 Skrevet 10. november 2022 #3 Skrevet 10. november 2022 Jepp, oppdaga det samme jeg og, så kjørte det over til spotpris i stedet.
Taluno Skrevet 10. november 2022 #4 Skrevet 10. november 2022 Akkurat nå, for Sør-Øst har NorgesEnergi en pris på 447,99 øre pr kWt. Spotprisen er på 56,83 øre. Ganske enkelt regnestykke. 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #5 Skrevet 10. november 2022 Helt ærlig så skjønner jeg lite av dette. Jo høyere strømregning jo mindre støtte får jeg. Anonymkode: d7220...6fb
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #6 Skrevet 10. november 2022 Taluno skrev (2 minutter siden): Akkurat nå, for Sør-Øst har NorgesEnergi en pris på 447,99 øre pr kWt. Spotprisen er på 56,83 øre. Ganske enkelt regnestykke. Spot var noe de ikke fremla så veldig da jeg byttet til de. Anonymkode: d7220...6fb
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #7 Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Helt ærlig så skjønner jeg lite av dette. Jo høyere strømregning jo mindre støtte får jeg. Anonymkode: d7220...6fb Det er fordi du har en fastpris som er mye høyere enn spotprisen. Spotprisen bestemmer strømstøtten. Strømstøtten betales ut basert på spotprisen i ditt område. Den hensyntar ikke om du har en dyr avtale. Denne måneden er prisene lavere enn på lenge og det ligger an til å ikke bli støtte i det hele tatt. Selv om du betaler 4,50 kr for strømmen din. Jeg betaler ca ti ganger mindre nå. Anonymkode: 12d72...5a9 3
Taluno Skrevet 10. november 2022 #8 Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Spot var noe de ikke fremla så veldig da jeg byttet til de. Anonymkode: d7220...6fb De ønsker vel selge det de selv kommer best ut av... De tjener nå nesten 4 kr ekstra pr kWt du bruker. Rett i lomma på de. Men disse variable prisene var fristende for veldig mange når prisene svingte veldig og tidvis var ekstremt høy. Tok du selv kontakt med de for å bytte? Eller ble du oppringt av en selger som får provisjon pr salg? 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #9 Skrevet 10. november 2022 Taluno skrev (18 minutter siden): De ønsker vel selge det de selv kommer best ut av... De tjener nå nesten 4 kr ekstra pr kWt du bruker. Rett i lomma på de. Men disse variable prisene var fristende for veldig mange når prisene svingte veldig og tidvis var ekstremt høy. Tok du selv kontakt med de for å bytte? Eller ble du oppringt av en selger som får provisjon pr salg? Ble oppringt. Anonymkode: d7220...6fb
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #10 Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ble oppringt. Anonymkode: d7220...6fb Dessverre er det: 1) Skruppelløse telefonselgere 2) Mange som ikke skjønner hvordan strøm og ikke minst strømstøtten fungerer. Det hjelper ikke akkurat heller at avisene og diverse strøm-sider på Facebook hauser opp stemningen noe veldig. 10kr per kWh til vinteren!!! Ja, men det gjør ikke så mye pga strømstøtten. Risikoen ved å gå for høye fastpriser/variable priser er høy, mens oppsiden er begrenset pga strømstøtten. Kom deg over på en god spot-avtale umiddelbart. De gode fastprisavtalene finnes ikke lengre, der er man et år (minst!) for sent ute. Andre avtaler som ligger ute nå vil stort sett bare loppe deg for penger. Strømselskapene gnir seg i hendene nå!! Anonymkode: ba1f8...afb
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #11 Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Dessverre er det: 1) Skruppelløse telefonselgere 2) Mange som ikke skjønner hvordan strøm og ikke minst strømstøtten fungerer. Det hjelper ikke akkurat heller at avisene og diverse strøm-sider på Facebook hauser opp stemningen noe veldig. 10kr per kWh til vinteren!!! Ja, men det gjør ikke så mye pga strømstøtten. Risikoen ved å gå for høye fastpriser/variable priser er høy, mens oppsiden er begrenset pga strømstøtten. Kom deg over på en god spot-avtale umiddelbart. De gode fastprisavtalene finnes ikke lengre, der er man et år (minst!) for sent ute. Andre avtaler som ligger ute nå vil stort sett bare loppe deg for penger. Strømselskapene gnir seg i hendene nå!! Anonymkode: ba1f8...afb Takk. Bestilte spot nå👍sto at jeg får det om 2 til 3 dager. Hadde jeg bestilt motsatt hadde jeg vel fått det på minuttet 🙈prøvde å ringe, men håpløs lang kø. Anonymkode: d7220...6fb
Taluno Skrevet 10. november 2022 #12 Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Ble oppringt. Anonymkode: d7220...6fb Altså av en selger som ikke engang er ansatt i NorgesEnergi, men er ansatt på ett callsenter hvor det lønnes etter provisjon, og de har faste avtaler de skal prøve pushe mest mulig. Generelt: ALDRI si ja til en avtale over telefon, vent til du har alt skriftlig, og gjør egne undersøkelser på om det faktisk er en bra avtale de tilbyr. Noen eksempler: Jeg har hatt forsikrings-selgere som mener jeg skal bytte til selskaper som vil tredoble kostnadene mine, med noe som viste seg ha samme vilkår. Eller de som mener kjørelengden min er så lav at jeg mest sannsynlig vil gå over, og bør øke. Selv om jeg knapt kjører halvparten av det jeg har. Selger av internett som mente jeg måtte øke hastigheten, for den jeg hadde gikk ikke an å streame på. Når jeg sa at jeg allerede streamet serier og film opptil 5 timer pr dag helt uten problemer, så ga han seg ikke. Vet om selgere innenfor telefon som fikk beskjed om å prøve pushe tilleggstjenester selv på de som hadde fått sperret telefonene på grunn av manglende betaling.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #13 Skrevet 10. november 2022 Taluno skrev (3 timer siden): Altså av en selger som ikke engang er ansatt i NorgesEnergi, men er ansatt på ett callsenter hvor det lønnes etter provisjon, og de har faste avtaler de skal prøve pushe mest mulig. Generelt: ALDRI si ja til en avtale over telefon, vent til du har alt skriftlig, og gjør egne undersøkelser på om det faktisk er en bra avtale de tilbyr. Noen eksempler: Jeg har hatt forsikrings-selgere som mener jeg skal bytte til selskaper som vil tredoble kostnadene mine, med noe som viste seg ha samme vilkår. Eller de som mener kjørelengden min er så lav at jeg mest sannsynlig vil gå over, og bør øke. Selv om jeg knapt kjører halvparten av det jeg har. Selger av internett som mente jeg måtte øke hastigheten, for den jeg hadde gikk ikke an å streame på. Når jeg sa at jeg allerede streamet serier og film opptil 5 timer pr dag helt uten problemer, så ga han seg ikke. Vet om selgere innenfor telefon som fikk beskjed om å prøve pushe tilleggstjenester selv på de som hadde fått sperret telefonene på grunn av manglende betaling. Er det mulig? Jeg gjorde avtale med spotpris i stad forsatt med Norges energi. Nå gikk jeg over til spot hos Elekt. For se om det blir bedre. Anonymkode: d7220...6fb
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #14 Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er det mulig? Jeg gjorde avtale med spotpris i stad forsatt med Norges energi. Nå gikk jeg over til spot hos Elekt. For se om det blir bedre. Anonymkode: d7220...6fb Da blir du i hvert fall ikke lurt! Anonymkode: 12d72...5a9 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #15 Skrevet 10. november 2022 Taluno skrev (3 timer siden): Altså av en selger som ikke engang er ansatt i NorgesEnergi, men er ansatt på ett callsenter hvor det lønnes etter provisjon, og de har faste avtaler de skal prøve pushe mest mulig. Generelt: ALDRI si ja til en avtale over telefon, vent til du har alt skriftlig, og gjør egne undersøkelser på om det faktisk er en bra avtale de tilbyr. Noen eksempler: Jeg har hatt forsikrings-selgere som mener jeg skal bytte til selskaper som vil tredoble kostnadene mine, med noe som viste seg ha samme vilkår. Eller de som mener kjørelengden min er så lav at jeg mest sannsynlig vil gå over, og bør øke. Selv om jeg knapt kjører halvparten av det jeg har. Selger av internett som mente jeg måtte øke hastigheten, for den jeg hadde gikk ikke an å streame på. Når jeg sa at jeg allerede streamet serier og film opptil 5 timer pr dag helt uten problemer, så ga han seg ikke. Vet om selgere innenfor telefon som fikk beskjed om å prøve pushe tilleggstjenester selv på de som hadde fått sperret telefonene på grunn av manglende betaling. Har to ganger gått på å bytte leverandør på mobil. Siste glemte å registrere. Første klarte å sende nytt sim kort til andre siden av landet. Fikk mld på kvelden at jeg måtte bytte kort innen kl 05 dagen etter. Jeg hadde ikke kortet! Jeg hadde sagt tydelig at jeg er avhengig av å ha min mobil oppe og gå da den er knyttet til viktig alarm på barn. Jeg kunne da bare gå til kiosken. Ærlig talt. Beholder nå telenor uansett, tørr ikke annet. Anonymkode: d7220...6fb
Taluno Skrevet 10. november 2022 #16 Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det mulig? Jeg gjorde avtale med spotpris i stad forsatt med Norges energi. Nå gikk jeg over til spot hos Elekt. For se om det blir bedre. Anonymkode: d7220...6fb Når man snakker om sola, ble akkurat oppringt av NorgesEnergi, fordi jeg har ENK. En fantastisk bedriftsavtale, lavere pris enn spot, og helt uten påslag, og ingen bindingstid. Og han kunne ikke helt forstå hvorfor jeg nektet si ja på telefonen, og ville lese vilkårene. Da spurte han hva jeg egentlig lurte på, og jeg sa jeg aldri takker ja over telefon. Vel inne i avtalen, så ser jeg at det ikke er påslag nei, men prisen er ikke inkludert elsertifikater, mva og en lang liste med andre diverse ekstra avgifter... Det var jo også herlig med ingen bindingstid! Det han ikke tok med var 12 måneders oppsigelsestid. Og siden det er bedrift er det selvfølgelig ikke angrerett. 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #17 Skrevet 10. november 2022 Taluno skrev (10 minutter siden): Når man snakker om sola, ble akkurat oppringt av NorgesEnergi, fordi jeg har ENK. En fantastisk bedriftsavtale, lavere pris enn spot, og helt uten påslag, og ingen bindingstid. Og han kunne ikke helt forstå hvorfor jeg nektet si ja på telefonen, og ville lese vilkårene. Da spurte han hva jeg egentlig lurte på, og jeg sa jeg aldri takker ja over telefon. Vel inne i avtalen, så ser jeg at det ikke er påslag nei, men prisen er ikke inkludert elsertifikater, mva og en lang liste med andre diverse ekstra avgifter... Det var jo også herlig med ingen bindingstid! Det han ikke tok med var 12 måneders oppsigelsestid. Og siden det er bedrift er det selvfølgelig ikke angrerett. Å hjelp. Jeg hadde jo norges energi betyr det at jeg også har 12 mnd oppsigelsestid? Hva er forskjellen? Må ta meg en ny utdanning for å skjønne noe av dette🙈 har de lov til å holde på sånn? Anonymkode: d7220...6fb
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #19 Skrevet 10. november 2022 Se over. " avtalen har ingen bindingstid " "Bryter du avtalen før bindingstiden er over"???? Og hva er Nan kr?? Anonymkode: d7220...6fb
Taluno Skrevet 10. november 2022 #20 Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Å hjelp. Jeg hadde jo norges energi betyr det at jeg også har 12 mnd oppsigelsestid? Hva er forskjellen? Må ta meg en ny utdanning for å skjønne noe av dette🙈 har de lov til å holde på sånn? Anonymkode: d7220...6fb Den jeg fikk via telefon var bedriftsavtale, ikke privat. Og så vidt jeg klarer se på Norges Energi sine sider, så har ikke sesongspris-avtalen bindingstid Og nja, de har til en viss grad lov til å holde på slikt, men det er litt ulike regler mellom bedriftsavtaler/salg, og til privat. Regler om angrerett f.eks er ikke lovfestet til bedrift. Bindingstid på abonnementer til private skal ikke overstige 12 måneder, mens det kan være fem år til bedrifter. Men villedende markedsføring er ikke tillatt. Og spesielt strømselskaper har fått mye kritikk for aggressivt salg, og at de ikke forteller bra nok hva avtalene innebærer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå