Gå til innhold

Sannsynlighet for at poenggrensene går ned?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Drømmen er å studere medisin, og har jobbet knallhardt gjennom vgs for dette (går vg3), men poenggrensen har gått utrolig mye opp sist gang jeg sjekket (i 2021 med 61, noe) til 62,4 på UiO/NTNU. Regner med at jeg får rundt 61,5. Men konkurrerer jo mot 2003/2002 kullene som nesten ikke hadde eksamen i det hele tatt. Mulig for snittet å gå ned eller er det bare begynne å tenke på andre ting? Er ikke så relevant å ta opp fag da ikke har så mye penger og må vente flere år for alderspoeng siden jeg kommer aldri inn på ordinært.

Anonymkode: fd2ac...883

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søk på alle universitetene, og ikke nødvendigvis sett Oslo/Trondheim øverst! Heier på deg, og håper du får oppfylt drømmen din ts

Anonymkode: 17799...721

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Tror ikke poenggrensene på medisin og de andre studiene som er aller mest populære vil gå så mye ned, dessverre. Men mindre populære studier vil nok oppleve en nedgang (dvs det har skjedd allerede). Folk vil alltid søke på medisin, uansett. Selv om kullene er mindre framover, er det gått inflasjon i karakterene. Og så har man som du sier disse covid-kullene, som ikke har tatt eksamen og som har fått kunstig høye standpunktkarakterer.

Anonymkode: b0152...d79

Skrevet

Ellers er jeg enig i at du må søke på alle studiestedene, ja!! Du kan også vurdere om du har kapasitet til å ta et ekstra fag som gir realfagspoeng som privatist mens du fremdeles går på videregående, da tror jeg du fremdeles har førstegangsvitnemål? (Sjekk det, åpenbart.) 

Det er også håp om at det blir en endring i opptakssystemet, det er jo helt latterlig med åtte alderspoeng. Men det er mulig den endringen kommer for sent til at du får glede av den, dessverre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Drømmen er å studere medisin, og har jobbet knallhardt gjennom vgs for dette (går vg3), men poenggrensen har gått utrolig mye opp sist gang jeg sjekket (i 2021 med 61, noe) til 62,4 på UiO/NTNU. Regner med at jeg får rundt 61,5. Men konkurrerer jo mot 2003/2002 kullene som nesten ikke hadde eksamen i det hele tatt. Mulig for snittet å gå ned eller er det bare begynne å tenke på andre ting? Er ikke så relevant å ta opp fag da ikke har så mye penger og må vente flere år for alderspoeng siden jeg kommer aldri inn på ordinært.

Har du vurdert å søke Danmark? København er en fantastisk by å bo i 👏

Anonymkode: 3338b...d72

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.11.2022 den 8.32):

Ellers er jeg enig i at du må søke på alle studiestedene, ja!! Du kan også vurdere om du har kapasitet til å ta et ekstra fag som gir realfagspoeng som privatist mens du fremdeles går på videregående, da tror jeg du fremdeles har førstegangsvitnemål? (Sjekk det, åpenbart.) 

Det er også håp om at det blir en endring i opptakssystemet, det er jo helt latterlig med åtte alderspoeng. Men det er mulig den endringen kommer for sent til at du får glede av den, dessverre.

Har allerede alle maks av språkpoeng og realfagspoeng så mer fag hjelper ikke noe😓

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.11.2022 den 8.36):

Har ikke vurdert utlandet nei.. Satset som tidligere nevnte på Oslo eller Trondheim da jeg har familie der som kunne ha hjulpet med bosted osv. Bor alene selv med ekstra jobb og det holder jo så vidt😅 vet ikke om utlandet blir aktuelt da det kan fort bli mange andre utgifter selv om det kanskje er billigere enn Norge.

Skrevet

Ta enkeltemner to første årene. Søk hvert år men om du ikke kommer inn kommer du inn når du har fått alderspoeng.

Anonymkode: 75293...eaa

Skrevet

Det kommer til å gå ned. Det skal komme strengere regler for å ta privatisteksamen og det blir kuttet i alle ekstrapoengene. Jeg vet ikke når det skjer, men en naturlig følge vil bli lavere poenggrenser. 

Anonymkode: ab81f...63d

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har ikke vurdert utlandet nei.. Satset som tidligere nevnte på Oslo eller Trondheim da jeg har familie der som kunne ha hjulpet med bosted osv. Bor alene selv med ekstra jobb og det holder jo så vidt😅 vet ikke om utlandet blir aktuelt da det kan fort bli mange andre utgifter selv om det kanskje er billigere enn Norge.

Ikke sikkert du kan være så kresen, altså… UiO og NTNU har de høyeste poenggrensene i landet. Å betale for hybel er noe alle studenter må regne med! Du bør absolutt søke på ALLE studiesteder i Norge hvis du virkelig vil bli lege.
Du bør også sjekke mulighetene i utlandet. Ja, du kan ende med et større studielån - men akkurat når det gjelder legeutdanning vil det sannsynligvis lønne seg økonomisk likevel.

Skrevet

https://www.nrk.no/osloogviken/disse-studiene-er-vanskeligst-a-komme-inn-pa-1.16044601

Ser ut som medisin studiet på UiT lå på 60.4 i år. Så du kommer nok inn der viss du avslutter får 61,5 som du ser for deg.

Det du må kjenne etter på er om drømmen din virkelig er å studere medisin. Eller om drømmen din er å studere på UiO/NTNU.

Anonymkode: 9779d...fa0

• Nyttig 1
Skrevet

Du har UiT, og kan komme inn i Tromsø. Bare fordi du vil spesifikt inn i Oslo eller Trondheim er irrelevant. Du får studert i Norge, bare ikke i de to byene du selv ønsker. 

Anonymkode: 4bc21...132

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.11.2022 den 8.36):

Fantastisk dyr by også. Man må ha penger og beløpet fra Lånekassen er bare tragisk, for å bruke en ganske mild beskrivelse av det beløpet som ikke en gang er i nærheten av å dekke de reelle kostnadene av å bo i slike byer.

https://www.themayor.eu/en/a/view/copenhagen-is-the-most-expensive-city-in-the-eu-sofia-is-the-cheapest-8240

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fantastisk dyr by også. Man må ha penger og beløpet fra Lånekassen er bare tragisk, for å bruke en ganske mild beskrivelse av det beløpet som ikke en gang er i nærheten av å dekke de reelle kostnadene av å bo i slike byer.

https://www.themayor.eu/en/a/view/copenhagen-is-the-most-expensive-city-in-the-eu-sofia-is-the-cheapest-8240

Køben er ikke verre enn Oslo, leieprisene er litt billigere faktisk 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...