Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Jeg har flydd mye, helt siden jeg var barn.. Alene og med følge (snakker 400-500 enkelt flygninger), alltid ønsket å jobbe med noe som hadde med fly eller en flyplass å gjøre. 
Nå er jeg 27 år, kjeder meg og vil ha forandringer. Har begynt å se på stillinger som kabinansatt for de 3 store her i Norge, problemet for min del er at jeg ikke har vitnemål (hvorfor er ikke diskusjonen her). SAS og Norwegian har det under Kvalifikasjoner og egenskaper, men ikke widerøe - Derfor jeg ikke helt skjønner om det er en absolutt kritere.

Det jeg undrer på fra dere som ev. har erfaring eller informasjon om det å være kabinansatt, er om dette er en absolutt kriterie?
Jeg har lang erfaring fra servicebransjen, som virker å være bra å ha. Gode språkferdigheter, flytende i både norsk og svensk skriftlig (Dansk er jo umulig, sier seg selv) C1 i engelsk. Og ingen andre hindre på egenskaper eller kvalifikasjoner. 
Vil det å ikke ha vitnemål eliminere mine sjanser til å kunne bli en kabinansatt? og hvorfor må man ha vitnemål?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg går ut fra at du mener vitnemål som i å ha fullført videregående? Uansett, ifølge denne krever ikke Norwegian det: https://careers.norwegian.com/job/Oslo-Airport-Cabin-Crew%2C-Oslo%2C-Spring-2023-2060/751879002/

Generelt sett når de setter det som kvalifikasjon gjør det vel det for å sile ut de som egner seg minst. Å ha fullført videregående er vel ikke et uhørt kompetansekrav akkurat. Det har de aller fleste av oss. Og å ha flydd mye som passasjer gjør en ikke nødvendigvis mer egnet som kabinansatt. Jeg har for eksempel vært barn selv, men det gjør meg ikke nødvendigvis egnet til å jobbe med barn ...

Jeg sier ikke at du ikke egner deg, det er jo bare å søke, så finner du fort ut av om du er aktuell eller ikke.

Anonymkode: 5c62d...731

• Liker 7
Skrevet

Det kan være ett absolutt krav i enkelte selskaper, og ikke ett krav i andre. 

Skrevet

Om det er et krav, kan du jo bare ta de nødvendige fagene som voksenopplæring på kveldstid. Det kjenner jeg flere som har gjort, gratis.

• Liker 1
Skrevet

Ta voksenopplæring gratis i fylkeskommunen, problem løst. 

Anonymkode: 2acd3...03d

• Liker 1
Skrevet

Mange har det automatisk som krav, men jeg har aldri opplevd at det blir sjekket. Vitnemål fra høyre utdanning er en annen ting, men for videregående har jeg ikke scannet inn engang.

Anonymkode: b9b5c...69a

• Liker 1
Skrevet

En skikkelig drittjobb, holde deg langt unna. Se hvor mange som slutter, i SAS for eks.

Anonymkode: 39dd4...318

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk jobb med krav om treårig relevant universitet/høyskole-utdanning i et stort firma, uten å ha fullført noe mer enn videregående. Så bare søk! Det verste som kan skje er at du får beskjed om at du ikke er kvalifisert!😁

Anonymkode: 88284...796

Skrevet

Det er jo bare å prøve å søke, men sannsynligvis vil du ikke bli vurdert.

Det er ikke strengt tatt nødvendig med vitnemål for å klare jobben, men det er satt som et minimumskrav for å vise at man har læreevne og kan fullføre ting. De har som regel mange søkere, og de uten vitnemål blir ikke vurdert en gang etter min erfaring (jeg jobber i bransjen). 

Anonymkode: 2432c...4eb

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...