Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spørsmålet er vel helst rettet mot folk i 20-årene som sparer til bolig. Jeg har akkurat begynt å spare på BSU og har mulighet til å spare mye fremover, men det går jo tregt når man kun kan spare 27500 i året. Sparer du på BSU? Setter du inn i maksimalt beløp i desember eller sparer gjennom hele året? Får man igjen mye på skatten?

Anonymkode: 36f6b...36c

Skrevet

Hadde 45.000 der når jeg var 35 år , satt inn penger sporadisk

Anonymkode: 8737d...f82

Skrevet

Kjøpte første bolig i 2016. Cashet ut BSU i 2020 da vi skulle kjøpe tomt, hadde da ca 325 000 kr på konto. Ble 30 det året. Sparte stort sett jevnlig igjennom årene. 

Anonymkode: 64b55...0e4

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kjøpte første bolig i 2016. Cashet ut BSU i 2020 da vi skulle kjøpe tomt, hadde da ca 325 000 kr på konto. Ble 30 det året. Sparte stort sett jevnlig igjennom årene. 

Anonymkode: 64b55...0e4

Litt spesiell måte å si at du sparte jevnlig igjennom årene på. Hvis du hadde 325k på BSU vil det bety at du satte inn maksimalt sparebeløp x 13 år altså siden du var 17

Anonymkode: 0cdfd...f1a

• Nyttig 1
Skrevet

eller 11 år hvis man trekker fra ett år i renter.

• Liker 1
Skrevet

Er 28 år, har spart i overkant av 275 000 i bsu/bsu 2. Ikke alle år jeg har hatt mulighet til å spare max, tatt mye igjen de siste årene med bsu2 som blir fylt over i bsu ved årets start.

Anonymkode: 1bd5e...a65

Skrevet

Jeg er i 30-årene, og kan ikke sette mer inn på bsu. Men har 240k der. Skal kjøpe bolig neste år. 

Anonymkode: ac183...357

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Litt spesiell måte å si at du sparte jevnlig igjennom årene på. Hvis du hadde 325k på BSU vil det bety at du satte inn maksimalt sparebeløp x 13 år altså siden du var 17

Det er jo jevnlig? 

Anonymkode: 3d6d2...e38

• Liker 1
Skrevet

Et lite tips er å fylle opp BSU i januar for å få maks utbytte av rentene.

Anonymkode: 860f2...ab4

• Liker 2
Skrevet

Jeg sparte opp 250 000 i bsu før jeg kjøpte bolig og måtte bruke pengene. 

Sparte et jevnt beløp hver mnd

Fikk vel igjen 5000 kr i sparelette. Men dette er mange år siden, kan hende det er mer nå

Skrevet

Hvis man har lyst til å spare mer enn maksbeløpet finnes det noen banker som tilbyr bsu 2.0 og tilsvarende, hvor du får samme rente. Men det statlig finansierte skattefradraget får du selvsagt ikke på disse kontoene.

Anonymkode: 2f1d6...ec3

Skrevet

Hadde rundt 100.000 i BSU, men tok dem ut etter fylte 34 (ikke til bolig). Jeg så ikke, og ser fortsatt ikke, vitsen med BSU.

Skrevet
Portia Catonis skrev (3 minutter siden):

Hadde rundt 100.000 i BSU, men tok dem ut etter fylte 34 (ikke til bolig). Jeg så ikke, og ser fortsatt ikke, vitsen med BSU.

Måtte du betale tilbake skattefordelen? 

Skrevet

Har per nå 177 000,- på BSU. Eier bolig så får ingen skattefordeler lengre, men lønner seg fortsatt for meg å ha pengene på BSU enn å betale summen ned på boliglånet. Er 30 så er ikke mange årene igjen jeg får spare. Så fort det ikke lønner seg å spare lengre vil pengene brukes til oppgradering av bolig eller nedbetaling av boliglån. 

Anonymkode: 3676f...e57

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
Portia Catonis skrev (19 minutter siden):

For oss som ønsker å eie egen bolig er vitsen å spare skatt samtidig som man sparer til EK. For deg som ønsker å leie bolig er det ingen vits med BSU.

Annonse
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Måtte du betale tilbake skattefordelen? 

Ja, men det utgjorde ikke så mye iom at jeg hadde vært student og lavtlønnet igjennom hele spareperioden.

Skrevet

Har 200’ på bsu og 250’ på bsu 2.

er 25

Anonymkode: 45e5a...857

Skrevet
1 hour ago, Anonym Brukar0 said:

For oss som ønsker å eie egen bolig er vitsen å spare skatt samtidig som man sparer til EK. For deg som ønsker å leie bolig er det ingen vits med BSU.

Du kommer uansett ikke særlig langt med maksbeløpet i BSU når du skal kjøpe bolig.  Det er mye mer lønnsomt å spare de samme pengene i aksjer og fond.

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
Portia Catonis skrev (6 minutter siden):

Du kommer uansett ikke særlig langt med maksbeløpet i BSU når du skal kjøpe bolig.  Det er mye mer lønnsomt å spare de samme pengene i aksjer og fond.

Det hadde vært nok til boligen jeg kjøpte. 

Skrevet

Jeg har rundt 300 000 der nå, er 32. Kjøpte bolig da jeg var 25, og ny bolig da jeg var 30, da ble jeg rådet av banken til å unngå å bruke BSU om jeg hadde mulighet fordi fordelen med skattefradraget var så bra om jeg kunne fortsette å spare der. Nå etter de nye reglene sparer jeg ikke i BSU lenger, må se hva jeg gjør med dem når jeg blir 34 og renten settes ned. Deler huslån med samboer nå.

Anonymkode: cae12...c10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...