Gå til innhold

finne seg leiebolig i Oslo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, lurer på hvordan ståa er der borte nå og hvordan jeg evt skal gå frem. Vet jo hva som har stått i nettavisene rundt juli/august de siste årene, at det er vanskelig. Men media elsker jo å overdrive vet man jo.

Situasjonen min er den at jeg snart skal søke om aap (for ptsd) men etthvert søke på jobber, jeg har vært i jobb i år, er i 20 åra. Oslo er vel egentlig den byen jeg har mest lyst å bo i, og har kun gode minner derfra. Økonomien min er forresten ganske bra.

Men det tar 7 timer å kjøre dit... må jeg være fysisk tilstede på visning(er)?  mye pågang?  og er FINN det beste stedet å lete?

mvh. mann i 20 åra

Anonymkode: e5fff...7b9

Skrevet

Ville lett på utleiemegleren.no framfor finn.

Anonymkode: 5a0f5...396

• Liker 1
Skrevet

Tror det er generelt mye pågang på visning ja, men nå har jeg eid her i 7 år så ikke helt inne i gamet. Men ville ikke tatt høyde for at det er lett å få noe uten å møte opp.

Anonymkode: 485d2...2ad

• Liker 3
Skrevet

Du har ikke råd til å leie bolig i Oslo på AAP. Det er desverre ikke sånn at man kan flytte hvor enn man har lyst til, det må også være praktisk mulig. Leie i Oslo har gått så over alle støvleskaft at selv en ettroms sokkel hybelleilighet koster 12-13.000 i måneden pluss strøm. Med høye matpriser har du ikke nok til overs å leve for, og ingenting til overs å gjøre sosiale fritidsaktiviteter for eller betale for behandling du behøver.

Du vil muligens få leid et rom i kollektiv til ca 8000 i mnd, men med PTSD er det nok best for deg å bo alene uten potensielle triggere og ukjente rundt deg der du skal kunne føle deg trygg. 

De leilighetene som er ledige har opp mot 100 interesserte så det er i tillegg nesten umulig å få en leilighet selcom du skulle hatt råd. Skal man leie privat er man nødt til å møte utleier fysisk for visning, for det er ikke bare du som skal vurdere leiligheten men også utleier som skal vurdere deg. Skal du leie av utleiefirma er det noen som opererer med videovisning eller utleie usett, men da ender du mest sannsynlig opp med en skrekkleilighet med mugg og sprukne rør. 

Finn.no har størst utvalg men det er nok større sannsynlighet for å kapre noe om du kommer i kontakt med venners venner som bor i Oslo og kjenner noen som skal flytte som trenger overtaker. 

Anonymkode: a56b6...563

• Liker 4
Skrevet

Det er absolutt ikke anbefalt å leie usett. I alle fall ikke i et sterkt marked, vil de som leier ut usett ha veldig dårlige boliger som de har en fordel at folk ikke sjekker først.  Jeg leide selv usett før jeg skulle studere for noen år siden, med 7 timers reisevei, og det gikk bra for meg, men mange av mine medstudenter havnet på skikkelig dårlige steder dessverre. Med kontrakter som var vanskelig å komme fra. De hadde jo ikke samvittighet til å finne noen nye å fremleie til på de stedene  :( Gjennom utleiefirmaer så er det litt mindre risiko for å bli "lurt", men det er mange som opplever at boligen ikke står til forventningene der også. Og jeg tror de fleste firmaer ønsker å treffe deg personlig, men mulig de tar videovisning som noen nevner over. 

Om du skal flytte så langt, så ville jeg nok leid med plass på et hotell en liten periode for å gå på visninger, og kanskje utforsket byen litt mer. Du sier du har gode minner derfra, men ble du veldig kjent med byen i den perioden? I hvilken bydel vil du bo? Og hvor stort kan du se for deg? Under 10 000 så får du som regel bare 1-roms, og du spiser, sover og oppholder seg på samme rom. Med 2-roms så blir det fort mye dyrere.

Anonymkode: ac300...299

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Om du skal flytte så langt, så ville jeg nok leid med plass på et hotell en liten periode for å gå på visninger, og kanskje utforsket byen litt mer. Du sier du har gode minner derfra, men ble du veldig kjent med byen i den perioden? I hvilken bydel vil du bo? Og hvor stort kan du se for deg? Under 10 000 så får du som regel bare 1-roms, og du spiser, sover og oppholder seg på samme rom. Med 2-roms så blir det fort mye dyrere.

Frogner eller Grünerløkka er nok uaktuelle hvertfall

Er ikke veldig kjent med byen nei, men grunnen til at jeg heller vil bo her enn i én av byene på vestlandet er flere muligheter, bedre vær og liker jenter med den dialekten (ikke Oslo spesifikt men gidder ikke å flytte til Hønefoss liksom).

Jeg trenger ikke mer enn 30 m2 egentlig.

Så også det den personen over deg skrev, og vel hmm... det er ikke noe jeg får gjort med, og jeg har uansett ingenting å tape på å være forsiktig optimist i livet, jeg er ikke mindre verdt enn innvandrerne som får bosted der.

Aap blir nok ikke langvarig, og jeg har nok egenkapital til å dekke leie i ganske lang tid; men jeg vil helst ha råd til å kjøpe meg bolig av pengene. Men jeg overlever som sagt

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Frogner eller Grünerløkka er nok uaktuelle hvertfall

Er ikke veldig kjent med byen nei, men grunnen til at jeg heller vil bo her enn i én av byene på vestlandet er flere muligheter, bedre vær og liker jenter med den dialekten (ikke Oslo spesifikt men gidder ikke å flytte til Hønefoss liksom).

Jeg trenger ikke mer enn 30 m2 egentlig.

Så også det den personen over deg skrev, og vel hmm... det er ikke noe jeg får gjort med, og jeg har uansett ingenting å tape på å være forsiktig optimist i livet, jeg er ikke mindre verdt enn innvandrerne som får bosted der.

Aap blir nok ikke langvarig, og jeg har nok egenkapital til å dekke leie i ganske lang tid; men jeg vil helst ha råd til å kjøpe meg bolig av pengene. Men jeg overlever som sagt

Hvorfor dra innvandrere inn i dette? Det er vanskelig for alle på boligmarkedet og det at det er vanskelig og dyrt i Oslo er en av grunnene til at mange innvandrere bor 10stk sammen. 

Du er for urealistisk. 

Hvis målet er å kjøpe bolig for pengene du har så burde du få deg en fast jobb asap og søke lån i bank, for du får ikke lån på aap. Så kan du heller gå over på aap senere om du er for syk til å stå i jobb. 

Skal du kjøpe i Oslo må du ha minst 3,2 mill for en 30kvm i utkanten av Oslo eller 3,9 sentralt i Oslo for 19 kvm. Hønefoss er ikke så verst da, heller ikke drammen eller ski med kort togvei til Oslo og mye lettere leie og kjøpemarked 

Anonymkode: a56b6...563

• Liker 2
Skrevet

Tror heller ikke du har råd til dette TS. Skjønner at du har lyst, men et liv sentralt i Oslo er DYRT. Og «trenger ikke mer enn 30 kvm».. aner du husleien på en slik leilighet? Hvordan ser budsjettet dit ut? Tror dessverre ikke du er helt realistisk. 
Om du har spart EK er det også dumt å kaste bort denne på skyhøye leiepriser.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Tror heller ikke du har råd til dette TS. Skjønner at du har lyst, men et liv sentralt i Oslo er DYRT. Og «trenger ikke mer enn 30 kvm».. aner du husleien på en slik leilighet? Hvordan ser budsjettet dit ut? Tror dessverre ikke du er helt realistisk. 
Om du har spart EK er det også dumt å kaste bort denne på skyhøye leiepriser.

Jeg er enig i at leie i Oslo er dyrt, men samtidig så kan man spare mye på å bo sentralt og ha alt i kort avstand. Ved å bo i Oslo har man også mye større jobbmuligheter, og lettere å finne seg et miljø man trives i. I en storby kan man velge å leve helt alene, men det er også flust av aktiviteter og folk å bli kjent med om man går inn for det. Men man må tåle støy og lukter bl.a. Og ikke havne i feil miljø heller...

Men når ts snakker om at han vil flytte til Oslo pga jenter med østlandsdialekt, så vet jeg ikke helt hvor gjennomtenkt dette er. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...