AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #1 Skrevet 9. november 2022 Så klart ulønnet. Hva om jeg trenger å ha fri lille julaften f.eks. Uten at det er noen annen grunn enn at jeg vil ha fri den dagen. Jobber i kommunen og en kollega sa at det gikk an å søke om det. Jeg er fersk og har ikke kontroll på alle regler rundt det. Personlig trodde jeg det var regler selv ved å søke fri uten lønn. Men har denne kollegen rett? Anonymkode: 27e92...3eb
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #2 Skrevet 9. november 2022 Ja det kan du. Trenger ingen spesiell grunn. Har du feriedager til gode kan du spørre om å bruke de også. Bare være ute i god nok tid. Anonymkode: 2675a...d10 6
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #3 Skrevet 9. november 2022 Jøss, er kommunenorge oppe og nikker på lillejulaften? Det hadde jeg aldri trodd. Anonymkode: 08fac...132 5 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #4 Skrevet 9. november 2022 Klart du kan søke og ofte får man innvilget. Men tror ikke du har krav på fri utover feriedagene. Anonymkode: 121f5...c34 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #5 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jøss, er kommunenorge oppe og nikker på lillejulaften? Det hadde jeg aldri trodd. Anonymkode: 08fac...132 Nei, det er jo ingen veier som trengs brøytes eller strøs og ingen eldre som trenger pleie heller. Anonymkode: 2675a...d10 21 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #6 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jøss, er kommunenorge oppe og nikker på lillejulaften? Det hadde jeg aldri trodd. Anonymkode: 08fac...132 Kunnskapsløs du. Kommune-Norge er oppe og nikker hele døgnet alle dager i året. Hadde vært vanskelig å drive legevakt, sykehjem, beredskap og brannvesen bla hvis ikke. Anonymkode: 121f5...c34 19 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #7 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så klart ulønnet. Hva om jeg trenger å ha fri lille julaften f.eks. Uten at det er noen annen grunn enn at jeg vil ha fri den dagen. Jobber i kommunen og en kollega sa at det gikk an å søke om det. Jeg er fersk og har ikke kontroll på alle regler rundt det. Personlig trodde jeg det var regler selv ved å søke fri uten lønn. Men har denne kollegen rett? Anonymkode: 27e92...3eb Nå vet ikke jeg hvor i kommunen du jobber, men hvis du jobber innen helse e.l, så tipper jeg at du kan se langt etter å få fri en så ukurant dag som «alle» andre også vil ha fri. Er du saksbehandler eller noe, så er det nok mye lettere. Anonymkode: 08fac...132 13
Sykepleierinnen Skrevet 9. november 2022 #8 Skrevet 9. november 2022 Det vanlige er å bruke feriedager eller avspasering, men du kan jo søke fri uten lønn. Men krav på det har du nok ikke. 4
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #9 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, det er jo ingen veier som trengs brøytes eller strøs og ingen eldre som trenger pleie heller. Anonymkode: 2675a...d10 Gratulerer med å ramse opp omtrent de eneste kommunale funksjonene som er virksomme annet en mandag-fredag 8-15, minus alle inneklemte dager. Hvis man har brøytevakt eller jobb i helse, så tenker jeg at det er temmelig far fetched å tro at man skaø få fri samtidig som alle andre vil det. Anonymkode: 08fac...132 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #10 Skrevet 9. november 2022 Du kan så klart søke om fri, men lille julaften er gjerne en dag det er vanskelig å få fri. Anonymkode: b9cb8...9da
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #11 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kunnskapsløs du. Kommune-Norge er oppe og nikker hele døgnet alle dager i året. Hadde vært vanskelig å drive legevakt, sykehjem, beredskap og brannvesen bla hvis ikke. Anonymkode: 121f5...c34 Absolutt ikke. Jeg siktet selvfølgelig til alle andre funksjoner enn de som kommunen er lovpålagt å utøve også utover kjernetiden sin. Og det forsto du nok, hvis ikke er det heller du som er litt enkel. Anonymkode: 08fac...132 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #12 Skrevet 9. november 2022 Hos oss bruker vi avspasering eller ferie. Anonymkode: a07dd...b7b 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #13 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Gratulerer med å ramse opp omtrent de eneste kommunale funksjonene som er virksomme annet en mandag-fredag 8-15, minus alle inneklemte dager. Hvis man har brøytevakt eller jobb i helse, så tenker jeg at det er temmelig far fetched å tro at man skaø få fri samtidig som alle andre vil det. Anonymkode: 08fac...132 Også har vi jo diverse institusjoner, barnevern, barnehager, asylmottak, rustjenesten, brannkonstabeler osv. Anonymkode: b9cb8...9da 6
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #14 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Gratulerer med å ramse opp omtrent de eneste kommunale funksjonene som er virksomme annet en mandag-fredag 8-15, minus alle inneklemte dager. Hvis man har brøytevakt eller jobb i helse, så tenker jeg at det er temmelig far fetched å tro at man skaø få fri samtidig som alle andre vil det. Anonymkode: 08fac...132 🙄 Lille julaften er ingen fridag. Det er heller ingen inneklemt dag i år. Kommunale ansatte som jobber i andre stillinger enn samfunnskritiske har derfor ingen grunn til å skulle ha fri denne dagen. Ts står selvfølgelig fritt til å søke, uavhengig av stillingstype. Anonymkode: 2675a...d10 5 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #15 Skrevet 10. november 2022 Du kan søke om fri uten lønn, men det er i grunn en litt uvanlig forespørsel å få. De fleste bruker feriedager eller avspasering. Dersom du jobber innen helse eller et annet yrke hvor det er vakter og døgnbemanning så er nok sannsynligheten for å få innvilget permisjon uten lønn lille julaften svært lav. Men; Du sier du er «fersk», altså nyansatt? Dersom du ble ansatt etter 30. september har du krav på å få avvikle 1 uke ferie hos ny arbeidsgiver, forutsatt at du ikke har avviklet full ferie hos tidligere arbeidsgiver. Ble du ansatt senest 30. september har du krav på å avvikle full ferie hos ny arbeidsgiver, forutsatt at ferien ikke er avviklet hos forrige arbeidsgiver. Ny arbeidsgiver kan kreve dokumentasjon på hvor mye ferie du avviklet hos evt. tidligere arbeidsgiver. Ergo; Dersom du ikke har avviklet 5 uker ferie tidligere i år har du krav på å få avvikle ferie hos ny arbeidsgiver. Denne ferien blir da uten lønn, da feriepengene fra tidligere arbeidsgiver skal dekke lønnsbortfallet. Anonymkode: a5592...09f 5
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #16 Skrevet 10. november 2022 Du kan selvfølgelig spørre, men arbeidsgiver kan si nei, evt be deg bruke ferie. Ingen har krav på fri eller ferie akkurat når de ønsker, arbeidsgiver har styringsrett. Anonymkode: c8e3b...dc6
Gjest Maatte_ha_konto Skrevet 10. november 2022 #17 Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jøss, er kommunenorge oppe og nikker på lillejulaften? Det hadde jeg aldri trodd. Anonymkode: 08fac...132 Kommunen jobber mye mer enn du tror! Vi jobber tilogmed i romjula.. Ikke veldig nødvendig men man skal slite for luselønn. (Helse må såklart jobbe uansett)
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #18 Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Du kan så klart søke om fri, men lille julaften er gjerne en dag det er vanskelig å få fri. Anonymkode: b9cb8...9da Tvert imot? Men en må gjerne bytte det mot et skift i romjula f.eks. Mange vil helst ha fri hele mellomjula, da tar en gjerne på seg lillejulaften og nyttårsdager i bytte. Og om en jobber kontorjobb er det neppe noe presterende som skal skje lillejulaften. Anonymkode: 96d05...bd4
Brunello Skrevet 10. november 2022 #19 Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Absolutt ikke. Jeg siktet selvfølgelig til alle andre funksjoner enn de som kommunen er lovpålagt å utøve også utover kjernetiden sin. Og det forsto du nok, hvis ikke er det heller du som er litt enkel. Anonymkode: 08fac...132 Det er langt flere private bedrifter enn offentlige som gir sine ansatte fri på dager som i utgangspunktet ikke er feriedager. Stat og kommune er gjennomregulert når det gjelder fridager. I private bedrifter kan eierne / administrasjonen bestemme at alle får fri en inneklemt dag eller andre dager det passer seg. 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #20 Skrevet 10. november 2022 Det er lov å søke. Men det er ikke sikkert at du får søknaden innvilget. Anonymkode: ffe3c...50c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå