Gå til innhold

Jeg er veldig sint på tenåringen. Kan jeg ta mobilen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En dag? Vurderer skjermforbud, at mobilen må ligger på kjøkkenbenken og kun helt nødvendig blir fulgt opp. 
Tenåring er 15 og jeg har veldig god grunn. Er helt fra meg av skuffelse.

Anonymkode: 0cbd5...9dd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt kan du ta mobilen, en av de mest effektive straffer for en tenåring nå til dags vil jeg tro. Hva har tenåringen gjort?

Anonymkode: b16fe...5a1

• Liker 8
Skrevet

Ja, det kan du så absolutt. Synes det er helt innafor å ta mobilen som konsekvens. Er jo nesten den eneste konsekvensen som funker for tenåringer om dagen. Helt innafor å ta mobilen for en dag. 

• Liker 1
Skrevet

Så lenge konsekvensen passer :) Og nei - Det er ikke mishandling eller psykisk terror. 

Og jo, man skal gi konsekvens og IKKE belønning til dårlig oppførsel. 

• Nyttig 2
Skrevet

Hvis saken har noe med mobilen å gjøre: ja. Hvis ikke: nei.

Anonymkode: f9bfa...32a

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, for det er akkurat der forskjellen mellom konsekvens og straff ligger.

Anonymkode: 8c7f0...393

• Liker 7
Gjest supernova_87
Skrevet

Jeg tror at et problem i dagens samfunn er at foreldre ikke tar nødvendig ansvar for å gi konsekvenser når barna gjør slemme ting. Alt er på selvstyr, og verken foreldre eller lærere får lov å irettesette. Men dette er jo en nødvendig del av å lære. 

Hvis barnet ditt har brukt telefonen til å mobbe, trakassere, screenshotte nakenbilder, dele nakenbilder av andre eller lignende, er det helt naturlig at konsekvensen er at du tar fra hen telefonen, og at dere innfører mer regler rundt telefonbruk. 

Ikke vær redd for å være en voksen, ikke vær redd for å være forelder, å sette grenser og gi konsekvenser. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

En dag? Vurderer skjermforbud, at mobilen må ligger på kjøkkenbenken og kun helt nødvendig blir fulgt opp. 
Tenåring er 15 og jeg har veldig god grunn. Er helt fra meg av skuffelse.

Anonymkode: 0cbd5...9dd

Dersom du, ts, ikke har lært å regulere egne følelser - hvordan forventer du lære ubalanse dine det?

Behovet for å straffe et barn - behovet for å vise at «jeg er sjefen» ovenfor noen på 5, 17 eller 20 er ikke et behov som er forenelig med å være et normalt fungerende menneske. Slike behov og ønsker er og bør gjenkjennes som psykisk ubalanse av alvorlig grad. Om du hadde samme lysten til å msibruke makt ovenfor din partner har samfunnet et begrep: psykisk vold. 

Så kna litt på den. Straff hører ikke hjemme i barneoppdragelse fordi voksne uten (alvorlig!) psykisk sykdom selvsagt ikke ønsker straffe noen som helst. Særlig ikke mindreårige, som selv samfunnet ikke straffer. Og samfunnet straffer kun  etter rettssak. Og ikke for smålåtent som ubalanserte (psykopatiske?) foreldre kan finne på å «straffe» for. 

Tommelfingelregel: får du lyst til å straffe noen? Fastlege - oppfølging av psykolog. Be om bistand til å ivareta barnet mens du er under behandling.

supernova_87 skrev (5 minutter siden):

Jeg tror at et problem i dagens samfunn er at foreldre ikke tar nødvendig ansvar for å gi konsekvenser når barna gjør slemme ting. Alt er på selvstyr, og verken foreldre eller lærere får lov å irettesette. Men dette er jo en nødvendig del av å lære. 

Hvis barnet ditt har brukt telefonen til å mobbe, trakassere, screenshotte nakenbilder, dele nakenbilder av andre eller lignende, er det helt naturlig at konsekvensen er at du tar fra hen telefonen, og at dere innfører mer regler rundt telefonbruk. 

Ikke vær redd for å være en voksen, ikke vær redd for å være forelder, å sette grenser og gi konsekvenser. 

Straff er ikke en konsekvens. Straff utmåles etter rettssaker som krever tunge bevis. Å som privatperson «utøve straff» er ikke juridisk mulig eller lovlig. Det er enten fysisk eller psykisk vold - aldri noe som helst annet.

Anonymkode: 33fd2...6ff

• Liker 2
Skrevet

Så klart. Jeg bruker mobil som pressmiddel, når de ikke holder innetider feks. De holder ALLTID innetid, fordi de er livredd for mobilen sin. De VET jeg gjennomfører. Veldig effektivt😂

Anonymkode: 18172...330

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dersom du, ts, ikke har lært å regulere egne følelser - hvordan forventer du lære ubalanse dine det?

Behovet for å straffe et barn - behovet for å vise at «jeg er sjefen» ovenfor noen på 5, 17 eller 20 er ikke et behov som er forenelig med å være et normalt fungerende menneske. Slike behov og ønsker er og bør gjenkjennes som psykisk ubalanse av alvorlig grad. Om du hadde samme lysten til å msibruke makt ovenfor din partner har samfunnet et begrep: psykisk vold. 

Så kna litt på den. Straff hører ikke hjemme i barneoppdragelse fordi voksne uten (alvorlig!) psykisk sykdom selvsagt ikke ønsker straffe noen som helst. Særlig ikke mindreårige, som selv samfunnet ikke straffer. Og samfunnet straffer kun  etter rettssak. Og ikke for smålåtent som ubalanserte (psykopatiske?) foreldre kan finne på å «straffe» for. 

Tommelfingelregel: får du lyst til å straffe noen? Fastlege - oppfølging av psykolog. Be om bistand til å ivareta barnet mens du er under behandling.

Straff er ikke en konsekvens. Straff utmåles etter rettssaker som krever tunge bevis. Å som privatperson «utøve straff» er ikke juridisk mulig eller lovlig. Det er enten fysisk eller psykisk vold - aldri noe som helst annet.

Du leste veldig mye mer ut av 'ta mobiltelefonen for en dag' enn det jeg gjorde, i alle fall... 

Anonymkode: 8a2fe...dc6

• Liker 13
  • Nyttig 7
Gjest supernova_87
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har ikke ett eneste sted brukt ordet straff. Jeg har sagt at dersom barnet har brukt telefonen til å skade andre, så er det en naturlig konsekvens at foreldre går inn og regulerer bruken, for å bidra til oppdragelsen av barnet. 

Skrevet
1 minutt siden, supernova_87 said:

Jeg har ikke ett eneste sted brukt ordet straff. Jeg har sagt at dersom barnet har brukt telefonen til å skade andre, så er det en naturlig konsekvens at foreldre går inn og regulerer bruken, for å bidra til oppdragelsen av barnet. 

Mest sannsynlig så er det vel mor som ha kjøpt og betalt mobilen,og finansierer både abbonement, internett osvosv.

Skulle bare mangle at mor kan regulere bruken...

Anonymkode: 15c05...549

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

At det var?? :skratte:Er det noe rart at man skaper generasjoner med snøfnugg når man plutselig finner på at det er fysisk eller psykisk vold?

Og nei, det er ikke ulovlig å gi passende konsekvens (eller straff som du mener) som privatperson. Nå mener jeg ikke fyskisl straff eller psykisk terror. 

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Spiller det noen rolle om saken ikke har noe med mobilen å gjøre?

Anonymkode: 626f5...0ae

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Spiller det noen rolle om saken ikke har noe med mobilen å gjøre?

Hvis ikke, så kan det vel være at han blir sint på deg for han føler seg urettferdig behandlet. Å ta mobilen er vel det mest inngripende en kan gjøre mot en tenåring.

Anonymkode: c4b1e...75f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis ikke, så kan det vel være at han blir sint på deg for han føler seg urettferdig behandlet. Å ta mobilen er vel det mest inngripende en kan gjøre mot en tenåring.

Anonymkode: c4b1e...75f

Jeg er ikke ts, men jeg er ikke redd for at barna mine blir sinte på meg altså. Og hvis barnet har gjort noe som er langt over streken, så finnes ikke dette urettferdig i det heletatt. 

Skrevet

Jeg vil si det kommer ann på hva barnet faktisk har gjort ??

Anonymkode: 5e0f8...88f

• Liker 3
Skrevet

Nei jeg syns ikke det vet ikke om det er husarrest i bilde hvis vedkommende skal ut kan jo noe evt skje vokst opp på barnehjem og sett mye rart jeg syns ikke noe om straff/konsekvenser sett deg heller ned og snakk rolig med ungdommen/barnet 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Et tips til oss alle... ikke gi mobil til barna... lån dem en mobil. Da slipper man i hvert fall problemstillingen kring grenser for hvordan vi foreldrer kan disponere eiendom til våre barn. Vi har i barneloven støtte til å gjøre tiltak som å begrense barns tilgang til en mobil dem eier hvis begrunnelsen er barnets beste.

Hvis man er sint og ønsker å straffe barnet, så vil man ikke ha lovhjemmel til å ta mobilen. Men man selvfølgelig lyve å si at grunnen er at barnet har uheldig mye mobilbruk...

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.11.2022 den 23.04):

Du forstår at et barn trenger å lære at handlinger har konsekvenser? Eller blir det for hard kost etter din mening?
Du snakker om straff, Ts snakker om barneoppdragelse. 

Har du hørt siste nytt?
Lærerne orker snart ikke å være lærere, fordi barna våre ikke evner å oppføre seg adekvat i klasserommet og i skolegården..hvilke oppdragelse ser du for deg at disse barna har fått? 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...