Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har nylig funnet ut at jeg er gravid og lurer på når jeg bør kontakte helsestasjonen/fastlegen for første kontroll? Vet at man ofte har første time hos fastlegen i uke 10-12 for blodprøver og deretter evt videre kontroller hos jordmor, men det er vel litt sent med første time uke 10-12 dersom man ønsker henvisning til tidlig UL? 

Anonymkode: dce87...4d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble henvist i uke 12 og fikk tul i uke 13😊

Skrevet

Jeg hadde oppfølging fra uke 5. Tror jeg hadde første time hos jordmor uke 8.

Anonymkode: f711f...306

Skrevet

Du tar bare kontakt, og så sier jo jordmor når du skal komme inn. Jeg sendte mail fra kommunens side med engang jeg fikk positiv test, fikk time i uke 8 og ble da henvist til tidlig ultralyd. Men dette praktiseres ulikt alle steder så du kan ikke spørre her, du må rett og slett bare ta kontakt selv :)

Anonymkode: b8a1b...530

Skrevet

Send Mail til helsestasjonen med en gang, så får du time når de tenker at det passer 🙂 

Anonymkode: e1693...7d4

Skrevet

Jordmor klarer sikkert å bestille timen sin selv tenker jeg.

Anonymkode: bcea3...735

Skrevet

Bestill time til når du selv føler du har behov. Noen trenger noen å prate med og informasjon før uke 12, noen trenger ikke noe mer utover de vanlige kontrollene osv..

Jeg var hos lege uke 12, henvist til TUL og fikk time 1 uke etterpå. 
Neste time tar jeg hos lege etter hennes ønske, som er i uke 24. Deretter tar jeg kontrolltimene hos jordmor som da blir fra uke 28.

Lege oppfordret til å bestille time med en gang mtp at det er travelt til jordmødrene slik at man er sikret time når man ønsker. Jeg synes det var litt drastiskt å skulle bestille time 16 uker før, så jeg avventer til 8 uker før og håper det er tidlig nok. 
Jeg tok oppfølging helt likt sist og synes det fungerte veldig fint!

Anonymkode: d4eb9...8de

Skrevet

Tusen takk for svar ☺️ Da avventer jeg et par uker og tar kontakt med helsestasjonen etter det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jordmor klarer sikkert å bestille timen sin selv tenker jeg.

Anonymkode: bcea3...735

Hehe, mente *hos ;) 

Skrevet

Jeg er over 35, så bestilte uke 7 for å sikre henvisning til tidlig ultralyd og NIPT i tide. Helsestasjonen jeg gikk til sa uke 7 var et fint tidspunkt å ta kontakt på hvis man har rett på disse ekstra sjekkene.

Anonymkode: 26844...c9a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...