Gå til innhold

Startlån og innskudd fra husbanken. Har jeg lov til å få samboer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, kan kjæresten flytte inn til meg? 
Eller vil dette være brudd på noe i forhold til lånet og innskuddet? Jeg har barna og eier og betaler for huset. 

Anonymkode: 9a50c...dcf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har peiling? 

Skrevet

Det er vel noen vilkår knyttet til lånet og tilskuddet. Les det, står vel der. Eller ring Husbanken og spør.

Anonymkode: 98051...fbf

• Liker 1
Skrevet

Tenker bare at dette har vel flere vært gjennom selv .. så kanskje noen har kunnskapen 🤔

Skrevet

Etter å ha forsøkt å finne ut av det tenker jeg nå at dette er individuelt? Det står liksom ikke rett ut noen plass.. 

Skrevet

Hva med å lese gjennom betingelsene i låneavtalen din? Alt står der.

• Nyttig 1
Skrevet

De kan jo ikke nekte deg å få en samboer, men om en må betale noe er jeg usikker på. Ville vært litt merkelig hvis ikke. I så tilfelle betaler jo bare samboer for seg? Som sagt så får en nesten lese betingelsene som står i låneavtalen. 

Anonymkode: 6ac36...7b0

• Liker 1
Skrevet

Leser ikke folk lånevilkår lenger? 

Anonymkode: 3c31e...ca0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har startlån og det står ikke et ord i lånevilkår om samboer. Det eneste som står er at det er brudd på låneavtalen om leiligheten benyttes til andre formål enn bolig for låntaker eller brukes av andre. Jeg oppfatter at det handler om å leie ut leiligheten til andre og ikke at man får samboer. De kan jo ikke nekte folk å ha samboer i de 45 årene lånet løper!

Anonymkode: b71de...05d

• Liker 4
Skrevet

Det ville være meget rart om Husbanken forlangte og forventet at folk som får lån av dem skal være singel og ikke få bo sammen med noen partner i mange tiår fremover, så lenge lånet finnes? Jeg ser på det som soleklart at det er lov at han flytter inn hos deg, men at han ikke kan kjøpe seg inn i boligen.

Finn frem kontrakten din og finles den for sikkerhets skyld, men ja, det ville være rart om du fant noe som sier at du ikke har lov å ha en samboer eller ektefelle.

• Liker 4
Skrevet

Du kan få samboer. Hilsen saksbehandler for startlån.

• Liker 2
Skrevet
Guppy88 skrev (7 timer siden):

Kan samboer kjøpe seg inn? 

Kan man leie ut boligen i begrenset periode etter sameiets regler hvis man selv flytter inn til en kjæreste?

Skrevet

Er det ikke en 5 års regel her? Mener du kan selge etter 5 år. 

Sitter med samme lån selv, men jeg får mulighet til å betale det ut om noen år.

Anonymkode: 0e62f...911

Skrevet
Guppy88 skrev (9 timer siden):

Særlig. Hadde du vært saksbehandler for startlån hadde du svart hakket mer utfyllende..

Anonymkode: 6a136...313

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Særlig. Hadde du vært saksbehandler for startlån hadde du svart hakket mer utfyllende..

Anonymkode: 6a136...313

Hva er poenget med å svare mer utfyllende på et svært enkelt ja/nei-spørsmål?

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kan samboer kjøpe seg inn? 

Kan man leie ut boligen i begrenset periode etter sameiets regler hvis man selv flytter inn til en kjæreste?

Samboer kan kjøpe seg inn teoretisk sett, men det skal mye til for at kommunen hjelper ham/henne med startlån. For det første vil det gjøre at du står svakere ved brudd. For det andre må samboer også oppfylle kravene for startlån.

Om samboer får lån i ordinær bank og kjøper deg ut, bør du for all del kontakte kommunen/Intrum slik at lånet ditt reduseres på gunstigste måte.

• Liker 1
Gjest Hottentått
Skrevet (endret)
Guppy88 skrev (4 timer siden):

Hva er poenget med å svare mer utfyllende på et svært enkelt ja/nei-spørsmål?

Det finnes mange ja/nei-spørsmål hvor en som faktisk kan feltet kommer med mer nyttig info rundt dette. Alt er ikke bare ja/nei selvom svaret kort og greit er det🤷‍♀️ 

Endret av Hottentått
Skrevet

Ja, du kan få samboer, men hen kan ikke kjøpe seg inn. Har du trygd må du melde fra, og har du bostøtte vil denne også falle bort om du var med i overgangsordningen i 2015. Vet ikke om du vil få tilbake bostøtta om hen flytter ut igjen.Kanskje andre her vet.

Skrevet

Ryddet for reklame. 

Christina82, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...