Gå til innhold

Spedbarn og RS-virus

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk familiebesøk i dag hvor flere er småbarn. Ga streng beskjed om å ikke kysse baby o.l. da hun er prematurbarn og sykehuset har sagt det er veldig farlig hvis hun blir smittet av RS-virus.

Observerte at noen av barna hadde rennende nese med gult snørr. Dessverre ble baby både nyst og hostet på i løpet av dagen. Kysset ble hun også. Jeg klarte ikke å ha full kontroll 24/7.

Trenger jeg å være bekymret?

Dere trenger ikke kalle meg en dårlig mor som ikke bare sendte besøket hjem, jeg vet det allerede.. 

Anonymkode: 2fba2...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fikk familiebesøk i dag hvor flere er småbarn. Ga streng beskjed om å ikke kysse baby o.l. da hun er prematurbarn og sykehuset har sagt det er veldig farlig hvis hun blir smittet av RS-virus.

Observerte at noen av barna hadde rennende nese med gult snørr. Dessverre ble baby både nyst og hostet på i løpet av dagen. Kysset ble hun også. Jeg klarte ikke å ha full kontroll 24/7.

Dere trenger ikke kalle meg en dårlig mor som ikke bare sendte besøket hjem, jeg vet det allerede.. 

Hvorfor skulle du sendt besøket hjem? :) Bare så jeg forstår tankegang før jeg svarer. 

Anonymkode: 0b940...a83

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vil heller kalle besøket ditt dårlig.. Hvorfor gå på besøk om de har syke barn når du har en nyfødt? Litt forkjølet må folk tåle for mange barn er det konstant. Men ikke oppi en nyfødt prematur! Der burde foreldrene tenke seg om!

Anonymkode: 53132...7cf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man drar ikke på besøk til en nyfødt (og særlig ikke prematur) med forkjølelse! Såpass vett burde folk ha. 

Anonymkode: ee691...a08

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om baby ikke har fått rs trenger du selvsagt ikke bekymre deg. 

Anonymkode: 91d90...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kryss fingrene for at det har gått bra, men følg nøye med på formen. Unngå besøk av barn de neste månedene. Du vil virkelig ikke ha RS-virus.. 😔

Anonymkode: fce75...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mest sannsynlig har det gått helt fint. Og nei, du er overhodet ikke en dårlig mor. Gi deg selv litt mer slack enn det der. 

Både jeg og minsten på da 3 år hadde RS virus for et år siden. Vi var ikke bare snørrete,  men full I feber og skamdårlig. Så jeg tenker at sannsynligheten for at de snørrete barna i besøket hadde RS virus er veldig liten. Det finnes mange andre ufarlige forkjølelsevirus som barnehagenbarn gjerne har hele høsten. Og om det skulle være RS virus så er det heller ikke sikkert at småen din har blitt smittet, og om småen er smittet så kan det gå over med en liten forkjølelse, men om småen får det skikkelig så får hun hjelp av helsevesenet. Vi klarer ikke å skjerme barna for alt dessverre, noen ganger er det utenfor vår kontroll og andre ganger er det bare sånn livet er. Det gjør oss ikke til dårlige foreldre.

Anonymkode: 59abd...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er merkelig av dem å ta med barna. Hadde en venninne fått et prematurt barn og invitert på besøk, så hadde jeg nok dratt alene.

Anonymkode: cf290...964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berre ver obs på formen til baby dei neste dagane, meir kan du eigentleg ikkje gjer :)

Og du er ikkje ei dårleg mor for å ikkje sende besøket heim. Foreldra som kom med snørrete barn burde tenkt på dette sjølv. Ein reiser ikkje på besøk til nyfødte og i alle fall ikkje premature når ein er forkjøla/snørrete!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Utrolig kjedelig når man får besøk som renner fra nese, om det er barn eller voksne.

Neste gang de, eller andre skal komme på besøk ville jeg sagt at de bare kan komme hvis de er helt friske, uten et snev av forkjølelse el. Si at helsesykepleier eller sykehus har sagt det er svært viktig at hun holdes unna evt smitte så lenge som mulig. 

Jeg tror jeg ville gitt litt ekstra tran og håpt på at dette skulle gå bra for denne gang. Du er ikke en dårlig mamma❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du merker fort om det er grunn til bekymring. Barnet mitt ble lagt inn og hentet med ambulanse pga rs for ett år siden, det gikk fort fra første host til sykehuset. Da var han 2 år.. Det var helt ille, så det er helt sykt at folk tar med forkjølede barn til en NYFØDT. Bare følg med og ring lege hvis du blir bekymret! Mest sannsynlig er det vanlig forkjølelse som de fleste har nå, så ikke bekymre deg unødig! Du er ikke en dårlig mor. 

Anonymkode: bb563...682

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...