Gå til innhold

Finnes det babyer på 12 mnd som snakker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke flytende men med enstavelser eller to stavelser?

Anonymkode: a7c8e...0b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja.

Anonymkode: 6fe46...0c8

Skrevet

Min sa mamma, pappa, gakkgakk, mat og mø innen han var 1 år. Normalt både å.ha sagt sine første ord og ikke ha gjort det innen 1 år. Normalspekteret er stort. 

Anonymkode: 1b895...cf9

• Liker 5
Skrevet

Datteren min snakket, i hele setninger. Vet, hun var unormalt tidlig når det gjalt snakking. Ellers var hun litt sånn midt på treet i utvikling. Men, snakketøyet, det har hun alltid hatt klart 🤣🤣🤣

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg snakket da jeg var 9 mnd. Samme med ungen til søskenbarnet mitt også. Hun hadde ikke babyspråk i alder 1,5 år heller. Min sønn hadde sine første to ord alder 3mnd. Ikke rene ord men konstant faste ord på to viktige ting han ville ha. Men snakket ikke mye allikevel i alder 12 mnd. Men hadde mange ord.

Jeg hadde 3 tenåringer til søsken. Så jeg ble snakket mye til. Og uten baby språk. Mamma sa mange fikk sjokk når jeg snakket i alder 1,5år d a jeg snakket helt rent, og var veldig liten , så mange trodde jeg var under ett år. Så de skjønte ingenting når jeg begynte å snakke til dem.

Anonymkode: 68a78...4ee

Skrevet

Det er vanlig å si noen ord på ettårsdagen sin. Alle mine gjorde det.

Anonymkode: 5f801...166

Skrevet

Mine klarte å si helt enkle ord da de var ett år. Datter utviklet seg dårlig, måtte ha hjelp i bhg fra ppt, mens sønnen ble bedre og bedre. Nå er han straks to og har tre-fire ledds setninger. (datter er 10)

Anonymkode: 48571...f75

Skrevet

Min kunne 4 ord da han fylte 1 år. Men de lærte han rett før bursdagen sin. 1,5år nå og kan ca 35 ord😊 

Anonymkode: 9a2dc...b4e

Skrevet (endret)

Min på 11 mnd sier: Der, se, lys, nam nam, pupp, hadet, mamma, pappa, søster, katta, klappe og hest.

Endret av Lorieen
Gjest dreamstar
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min førstefødte snakket flytende fra 8 månedersalder.

Skrevet

Nei, for i det man bikker ettårsdagen så er man et lite småbarn og ingen baby lengre!

Anonymkode: 94be4...73a

• Liker 5
Skrevet

Den ene kunne si mamma, pappa, ball, bil, buss og sånt V/ 12 mnd. Den andre er 15 mnd og kan si mamma og «bah» for ball… Han er derimot mer motorisk utvikla enn han første var på den tiden. Så det varierer nok veldig :)

Anonymkode: 9a63d...bb4

Skrevet

Jeg hadde en del enkeltord og noen av dem satt  sammen. Typ hei pusen, hei mamma, fy mamma, æsj juice, kose pus, sove natta.

Anonymkode: c884e...8c2

Skrevet

Det er vanlig å kunne si noen ord når de fyller ett, enten tydelige eller slik at stort sett bare foreldrene får det med seg. Og det er vanlig å ikke si noe som noen klarer å tolke enda også.

Foreldrene mine påstår at jeg snakket i lange setninger på ettårsdagen, men tror jeg faktisk ikke på. De blander sannsynligvis med toårsdagen. Jeg jobber med småbarn, og har aldri vært ute for det. En veldig sjelden gang finner en noen som setter sammen setninger på to ord, f.eks. "mamma sitte", men det er svært uvanlig. 

Som andre nevner, ved 1,5 år er det en del som snakker tydelig i lange setninger, men veldig vanlig er ikke det heller. De er jo også ettåringer, men likevel et halvt år eldre. 

Anonymkode: bf8b6...7e7

Skrevet

Man er vel ingen baby når man er 12 mnd gammel? Og ja, det er helt normalt at barn kan å snakke på den alderen. Noen kan snakke mye, andre lite - og noen kan ikke si noe som helst som gir mening. Alt er normalt.

Anonymkode: 738c4...069

• Liker 4
Skrevet

Mine to snakket med før de gikk. Begge var tidlig ute med språket, men tregere motorisk. De snakket jo ikke i lange setninger, men kunne mange ord og kombinere to ord («se der», «jeg ha», «mamma bære», «du leke») ved ettårsalderen. 

Anonymkode: d2cc7...d64

Skrevet

Min eldste kunne over 50 ord ved ettårs alder, og si "pappa se" "Mamma spise" og denslags fraser. Men var treig motorisk. 6 år senere er han en skoleflink men ellers gjennomsnittlig unge. 

Anonymkode: 0e0b8...44b

Skrevet

Jeg har to barn. Ene var såvidt foran snittet og hadde setninger på 4 eller 5 ord da han bikktet 2-årsalder. Den andre var ekstremt tidlig, og hadde nok setninger allerede fra ett-års alder. Ved 2-årskontroll kunne jeg ikke huske når hun hadde noen begrensninger på antall ord i en setning. Jeg var visst ekstremt tidlig ute selv, men trodde ikke på mamma før min egen unge viste seg å være lik. 

Anonymkode: e94b9...258

Skrevet

Ja. Gikk på babysvømming med et barn som var en uke eldre enn mitt barn, begge var 12 mnd. Det andre barnet gikk og snakket en hel del ord, mens mitt barn ikke sa et eneste ord og ikke engang kunne krabbe ennå. 
Nå (10+ år senere) snakker de like godt. 😉

Anonymkode: 29845...9f1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja. Gikk på babysvømming med et barn som var en uke eldre enn mitt barn, begge var 12 mnd. Det andre barnet gikk og snakket en hel del ord, mens mitt barn ikke sa et eneste ord og ikke engang kunne krabbe ennå. 
Nå (10+ år senere) snakker de like godt. 😉

Tror faktisk hun hadde setninger på to ord også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...