Gå til innhold

Hvor mange er det som ikke kan få barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De fleste som prøver er sikkert innom disse tankene - hva om vi ikke kan få barn? Jeg lurer på hvor mange det er som ikke klarer å bli gravid, selv med hjelp? Dersom sædprøver og hormonprøver (hun) er bra, klarer de aller fleste da å få barn? Da tenker jeg biologiske barn, laget enten naturlig, ved hjelp av medisiner eller ved IVF.

Anonymkode: 3ee14...682

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

på verdensbasis? Alt for få. Befolkningen eksploderer og ødelegger jordkloden 

Anonymkode: 91770...bbd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

på verdensbasis? Alt for få. Befolkningen eksploderer og ødelegger jordkloden 

Anonymkode: 91770...bbd

Denne ligger i prøverforumet. Jeg lurer på hva sjansene er for at vi til slutt klarer å få barn.

Anonymkode: 3ee14...682

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoler du ikke på svarene du får når du googler? Det som kommer opp er at 15% av par er infertile. Vet ikke hvor pålitlig kilden er - jeg syns dette hørtes litt vel mye ut. 

Anonymkode: 501c1...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner flere som ikke kan få biologiske barn. De prøvde og prøvde. Det gikk på helsen løs noen ganger. Hormoner, prøverør, mm. Flere endte opp med å adoptere. Som utenforstående, dette er deres barn. Biologisk eller ikke. Nå snakker jeg om flere par. Dette er deres barn. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte ikke å finne det ut ved et kjapt googlesøk, og det er nok også litt vanskelig å si med sikkerhet. Jeg leste også at 15 % er infertile, men det betyr ikke at de er sterile. Mannen og jeg hadde diagnosen "uforklarlig infertilitet", fordi alt av prøver hos begge var fine. Vi prøvde i flere år uten at jeg ble gravid. Men vi har fått barn nå, både med IVF og uten hjelp. 

Ellers så handler det også litt om hvor mye de infertile parene trenger av hjelp, og hvor mye de vil/orker/kan prøve. Jeg kjenner flere par som ikke fikk barn, og jeg kjenner ikke til hele historien for alle. Et vennepar ga seg etter tre IVF-forsøk fordi de ikke orket mer. Et annet prøvde flere enn det før de satte strek, og har et barn de har adoptert nå. Grandtanten min og mannen prøvde og prøvde og fikk aldri barn, og det var en stor sorg for dem. Men så vidt jeg vet fikk de aldri noe prøverør eller annen behandling, og jeg vet ikke hvor grundig de var utredet. 

Blant den prosentandelen par som er infertile, er det altså ganske mange som vil få barn etter hvert. Men akkurat hvor mange, tror jeg er vanskelig å si. En del av dem som ikke får biologiske barn, kunne kanskje fått det til slutt om de hadde fortsatt med behandling, men et sted må en også sette sluttstrek pga. helsemessig og økonomisk belastning. Legen sa til oss at uforklarlig infertilitet og at vi var i starten av 30-årene, ga gode prognoser, men ikke var noen garanti. 

Anonymkode: 7205a...7cc

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår gynekolog sa til oss at 80% av de som prøver blir gravide innen ett år, 90% innen to år.  Av de 10 prosentene som gjenstår vil kanskje halvparten kunne lykkes naturlig en gang i løpet av livet - men om det vil skje etter 2 år og 1 måned eller etter 12 år, er helt uvisst.  De siste fem prosentene har såpass nedsatt fruktbarhet at de ikke kan få barn naturlig.

Hvis man velger behandling vil veldig mange lykkes til slutt.  Det avhenger jo mye av hvor lenge man orker å prøve.  Har hørt om folk med både 10 og 12 forsøk bak seg før den endelig satt, en kvinne jeg har snakket med lyktes i en alder av 49 (eggdonasjon), da hadde hun brukt nesten en million kroner på dette.  Med alle muligheter man har nå, eggdonasjon, spermdonasjon, embryoadopsjon (kun i utlandet, tror jeg) er det få som ikke kan få hjelp overhodet.  Selv surrogati er en mulighet (så klart er ikke dette noe alle vil ønske å benytte seg av).

I løpet av min lange prøverkarriere deltok jeg hyppig på et stort, nå nedlagt prøverforum.  Av mer enn 100 brukere jeg "kjente" der inne som var ufrivillig barnløse, var det bare en håndfull (under 10) som ikke kom i mål.  Av disse ga flesteparten seg fordi kroppen/psyken/økonomien/parforholdet ikke tålte mer.  Kan knapt huske noen som helt og holdent ble "gitt opp" av helsevesenet, kun grunnet høy alder, tror jeg. Nå var det flere av medlemmene her som adopterte også, det er vel den eneste løsningen som er vanskeligere nå enn for 10-15 år siden.

Anonymkode: 374bb...425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene skrev (På 9.11.2022 den 19.03):

Kjenner flere som ikke kan få biologiske barn. De prøvde og prøvde. Det gikk på helsen løs noen ganger. Hormoner, prøverør, mm. Flere endte opp med å adoptere. Som utenforstående, dette er deres barn. Biologisk eller ikke. Nå snakker jeg om flere par. Dette er deres barn. 

De fleste forstår hva adopsjon innebærer. Men det er jo ikke tema her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...