AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #1 Skrevet 9. november 2022 Hei! Vi venter baby i starten av april og tenker mye på hva vi trenger. Nå er det 25% på den vogna vi ønsker oss, så vi tenkte å gå til innkjøp av den snart. MEN hva trenger man nedi vogna for en aprilbaby? Trenger jeg saueskinn og vognpose? Holder det med bare madrass og babydyne? Droppe saueskinn? Droppe dyne? Bruker babyen ull i april og mai? Eller tror dere vi kommer til å bruke mest bomull? Hilsen førstegangs, som tar i mot alle tips!!! Anonymkode: 2b91d...5e0
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #2 Skrevet 9. november 2022 Saueskinn (av den klippede, jevne sorten beregnet for babyer) kan man bruke hele året. Jeg hadde selv Aprilbaby, og brukte saueskinnet hele tiden å la han ligge på i bleien inne. Babyen elsket det myke, deilige saueskinnet. Faktisk fikk jeg babyens aller første smil da jeg la han ned på saueskinnet med bar hud, så han fikk kjenne mykheten. Uten tvil at han likte det. Senere brukte jeg saueskinnet i bunnen av barnevognen ute, for å gjøre det varmere og mykere i bunnen. Jeg ville gått for et sånt lammeskinn til babyen, ja! Vi brukte vårt kjempemye. Det kan imidlertid lønne seg å legge en dobbeltbrettet gasklut under hodet til babyen på saueskinnet, for å fange opp melkegulp og sikkel, så ikke saueskinnet blir tilgriset så fort. Vognpose i april... da bør du i så fall kjøpe en som kan brukes når babyen er 6 måneder eldre også, neste høst. Voksiposen hadde vi, veldig fornøyd med den. Den kan tilpasses en del. Anonymkode: b975f...f24
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #3 Skrevet 9. november 2022 PS! Venter du med å kjøpe vognpose til slutten av vintersesongen, får du den kanskje på tilbud, når de skal tømme lageret for sesongen? Anonymkode: b975f...f24 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #4 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Saueskinn (av den klippede, jevne sorten beregnet for babyer) kan man bruke hele året. Jeg hadde selv Aprilbaby, og brukte saueskinnet hele tiden å la han ligge på i bleien inne. Babyen elsket det myke, deilige saueskinnet. Faktisk fikk jeg babyens aller første smil da jeg la han ned på saueskinnet med bar hud, så han fikk kjenne mykheten. Uten tvil at han likte det. Senere brukte jeg saueskinnet i bunnen av barnevognen ute, for å gjøre det varmere og mykere i bunnen. Jeg ville gått for et sånt lammeskinn til babyen, ja! Vi brukte vårt kjempemye. Det kan imidlertid lønne seg å legge en dobbeltbrettet gasklut under hodet til babyen på saueskinnet, for å fange opp melkegulp og sikkel, så ikke saueskinnet blir tilgriset så fort. Vognpose i april... da bør du i så fall kjøpe en som kan brukes når babyen er 6 måneder eldre også, neste høst. Voksiposen hadde vi, veldig fornøyd med den. Den kan tilpasses en del. Anonymkode: b975f...f24 Takk for svar! Brukte dere mye ull på baby? Har til nå kjøpt mest bomull. Anonymkode: 2b91d...5e0
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #5 Skrevet 9. november 2022 Du trenger ikke saueskinn, men du kan ha det bagdelen i vogna er godt isolert for aprilbaby. Blir vel ikke stående ute i timesvis de første ukene etter fødsel uansett, og så er det plutselig mai Anbefaler en vårpose/høstpose feks den fra reflex, sval heter den tror jeg. Kjøpte min brukt på finn for 400 kr. Barnas hus har ofte tilbud på disse til 400 kr, men ligger drøssevis på finn. Hadde droppa dyne så du slipper bekymre deg for om den kommer opp i/over ansiktet eller at babyen sparker den av. Våren kommer veldig raskt, så da er det plutselig nok med et ullpledd eller helseteppe med klær under Du kommer langt med sunn fornuft og at dere stoler på dere selv. Jeg pleier tenke «hvis det var JEG som hadde ligget helt i ro i vogna nå, hvor mye klær/vognpose hadde jeg behøvd?». Har fortsatt ikke opplevd noen store overraskelser når jeg har henta inn babyen. Om han er svett så skjønner jeg at til neste gang må han ha mindre klær i denne temperaturen osv. Man lærer etterhvert. Du trenger ikke kun ullklær. Jeg bruker masse bomull, går helt fint. Eneste ulempen er at bomull ikke tørker så lett som ull dersom babyen blir svett, gulper osv. Hilsen førstegangs med 5 mnd gammel baby Anonymkode: 9604a...d27
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #6 Skrevet 9. november 2022 Vi brukte masse penger på vogn og utstyr til den før babyen kom. Baby har fortsatt ikke sovet i vogna, hun bare gråter oppi der. Vogna står så og si ubrukt fortsatt. Du kan jo vente å se ann etter babyen har kommet hva du egentlig trenger 😊 Anonymkode: b58c5...9bc
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #7 Skrevet 9. november 2022 Vi fikk en baby tidligere enn planlagt, og ikke alt var helt på stell enda. Så vi fant fort ut hva vi trengte og ikke - det syns jeg at vi gjorde de første dagene på sykehuset. Vi likte godt ullklær (ble anbefalt til premature), omslagsbody var helt topp. Ull tørker raskere og regulerer mer på temperaturen. Bomull ble nesten ikke brukt her den første tiden, men kom mer etterhvert. Vi hadde ikke vogn først, tenkte at det gikk seg til, men det var det vi savnet mest. Ble veldig låst uten og kunne ikke bevege meg ut i det hele tatt. Så vi fikk skaffet en, og trillet mye allerede fra uke 2 Syns saueskinn var veldig fint for da trengte jeg ikke kle babyen like mye alltid. Kunne gå nedi med bare ulldress (uten vognpose) når det var mildt og pledd over. Tror det er veldig individuelt hva man trenger, føler er nyttig og hva man bruker! Anonymkode: bb30e...a85
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #8 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi fikk en baby tidligere enn planlagt, og ikke alt var helt på stell enda. Så vi fant fort ut hva vi trengte og ikke - det syns jeg at vi gjorde de første dagene på sykehuset. Vi likte godt ullklær (ble anbefalt til premature), omslagsbody var helt topp. Ull tørker raskere og regulerer mer på temperaturen. Bomull ble nesten ikke brukt her den første tiden, men kom mer etterhvert. Vi hadde ikke vogn først, tenkte at det gikk seg til, men det var det vi savnet mest. Ble veldig låst uten og kunne ikke bevege meg ut i det hele tatt. Så vi fikk skaffet en, og trillet mye allerede fra uke 2 Syns saueskinn var veldig fint for da trengte jeg ikke kle babyen like mye alltid. Kunne gå nedi med bare ulldress (uten vognpose) når det var mildt og pledd over. Tror det er veldig individuelt hva man trenger, føler er nyttig og hva man bruker! Anonymkode: bb30e...a85 Ja, vogn skal vi kjøpe snart! Så det kommer til å være her før baby kommer. Vi har ikke bil og lever i storby så ville som du sier sikkert føle meg litt låst hvis jeg ikke kan gå ut. Du har helt sikkert rett med at vi gjør oss erfaringer etterhvert! Anonymkode: 2b91d...5e0
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #9 Skrevet 10. november 2022 Hva man trenger og hva man foretrekker er veldig individuelt. Plutselig får man en baby som ikke tåler ull, du finner ut at du ikke liker omslagsbodyer eller strømpebukser (jeg hatet dem), eller babyen vokser mye raskere/langsommere enn du hadde tenkt. Jeg foretrakk dyne og teppe i bagdelen, fordi posen ble litt stiv og klumpete. I sittedelen var pose gull, og jeg likte en pose med glidelås i begge sidene (som andre ikke kan fordra). Noen sverger til mellomlags heldresser, mens det var vårt mest bortkastede kjøp. Vi brukte gensere, cardiganer og jakker, noe andre synes er ubrukelig. Finn ut hva du og babyen din liker etterhvert Anonymkode: 4dce7...c37
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #10 Skrevet 10. november 2022 Vi fikk baby 2. mars og kjøpte ikke vognpose da. Vi brukte heller babydyne i dun i starten og ullpledd senere når det ble varmere. Pluss lammeskinn under, sånn kortklipt mykt. Men nå i høst måtte vi jo ha vognpose likevel, til sittedelen, så kunne like gjerne kjøpt det med en gang. Til aprilbaby ville jeg ikke kjøpt tjukk vinterpose, ville kjøpt vår/sommer/høst-pose. Vi kjøpte Lyng fra Easygrow men sikkert andre fine også. Her tok vi ut lammeskinnet om sommeren men brukte det vel i både april og mai. Vårt skinn har hull til seler så det kan også brukes i sittedelen Anonymkode: 1f778...340
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #11 Skrevet 10. november 2022 Vi har aldri hatt saueskinn nedi. Ingen av våre har kunnet ha dyne i vognen. Den sparkes veggimellom. Det er bare å kjøpe vårpose og vinterpose. Du får uansett bruk for begge deler, så like greit å kjøpe og ha klart. Det kan være kaldt i april også (og ungen kan komme litt tidligere enn planlagt). Om vår/sommer har vi brukt vårpose, som gjerne har vært åpen om det har vært skikkelig varmt. Om vinteren har vi hatt vinterpose, med ullpledd under posen de kaldeste periodene, og gjerne kledd på ungen godt med ull nedi posen. Ikke sikkert du trenger ullklær i april, og ikke sikkert ungen tåler ull. Klær ville jeg ikke kjøpt mye av i forkant. Det er så lett å bare kjøpe hvorsomhelst når du ser an ungen og været. Anonymkode: b5ee0...557
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå