Gå til innhold

Hunden min går imellom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om vi f.eks. sitter i sofaen ved siden av hverandre og ser på tv, begynner han å styre fælt med å hente baller og avlede oss. Han "uler", og blir tydeligvis litt stresset. De sier jo at hunder ikke blir sjalu, og det tror jeg heller ikke at han er. Men han klarer heller ikke å bare akseptere at jeg er nær min datter, og roe seg.

Så det jeg lurer på er hva som er rett reaksjon fra min side? Hvordan skal jeg takle dette? Det beste hadde jo vært om han hadde klart å roe seg og ligge i ro selv om jeg og min datter sitter tett sammen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Din reaksjon bør være å få han til å slutte, og du må for all del ikke gi han oppmerksomhet da. Si nei i en litt streng tone, og hjelper ikke det fjerner du han fra stedet.

Tydeligvis prøver han å stige i gradene, og da vil han dominere din datter.

Skrevet
Din reaksjon bør være å få han til å slutte, og du må for all del ikke gi han oppmerksomhet da. Si nei i en litt streng tone, og hjelper ikke det fjerner du han fra stedet.

Tydeligvis prøver han å stige i gradene, og da vil han dominere din datter.

Men jeg kan ikke fjerne han uten å gi han oppmerksomhet. Bør jeg ha han i buret synes du? Jeg har bur til han, men han er ikke noe vant med å ha døren igjen. Kun en sjelden gang når det er mest praktisk, ved støvsuging og sånt.

Skrevet

Når man innlærer en atferd hos dyr, og får annen atferd en den man ønsker, pleier man å ignorere den uønskede atferden, det tror jeg også kan prøves her. Jeg har ikke troen på at bur kan være løsningen. Du kan risikere at hunden oppfatter dette som den ultimate straffen, og buret vil bli aversivt i andre sammenhenger, som feks hvis den er i bur når den er alene osv.

Når hunden stresser rundt, henter ting, og får oppmerksomhet på dette, vil den mest sannsynlig fortsette med det. Hvis den derimot ikke får oppmerksomhet på dette, men når den legger seg ned og sløver, vil den etterhvert forstå at det er dette du ønsker. Og forhåpentligvis er det det den ønsker, å gjøre deg tilfreds ;)

Samtidig, som en liten bisetning, husk på at straff i det lange løp ikke gagner noen... Man kan, hvis man er så uheldig, ende opp med en hund som blir aggresiv når matmor har nærkontakt med andre.. Uff...

Gjest Fruktfat
Skrevet

ikke direkte svar på hovedinnlegg, men ang. straff:

på vår hund funker ikke straff noe særlig. når jeg støvsuger blir hun helt vill og gal og bjeffer og biter i støvsugeren. å si nei og "kjefte" hjelper ikke, det eneste som hjelper er "flink jente, gå unna nå, flinke jenta mi," osv. da går hun unna, tar en leke og følger med på avstand.

Skrevet

Ignorer. Sannsynligvis vil du se en oppblomstring av den slitsomme atferden før det gir seg. Ros rolig og gi gjerne en liten godbit når hunden viser tegn til å slappe av (gjerne også før den begynner å stresse, hvis den ikke begynner før etter en liten stund).

Det høres ut som en litt usikker hund som sliter med å takle at mennesker er veldig nær hverandre. Du må ikke finne på å straffe hunden for dette, sjansen er stor for at den assosierer ubehaget med datteren din og da er det gjort.

Gjest Bhsiltsk
Skrevet

Hunder er konfliktløsere, og når individer i flokken (det være seeg to eller firbeinte) kommer for nær hverandre, blir det ofte bråk.

Gamlerottisen min var slik.

Hun gikk ofte mellom meg og samboer når vi koste, for å hindre at det ble bråk. Det fikk hun lov til. Det var "jobben" hennes å løse konflikten vår (les: kosestunden).

Kunne aldri falle meg inn å kjefte eller straffe eller lære bort den vidunderlige evnen hun hadde til å roe ned gemyttene om noe var i emming, og da måtte hun få løse "konflikten" mellom meg og samboer også.

Hun gjorde det ikke hver gang, men ofte.

Gjest Vindelspev
Skrevet (endret)
Hunder er konfliktløsere, og når individer i flokken (det være seeg to eller firbeinte) kommer for nær hverandre, blir det ofte bråk.

Gamlerottisen min var slik.

Hun gikk ofte mellom meg og samboer når vi koste, for å hindre at det ble bråk. Det fikk hun lov til. Det var "jobben" hennes å løse konflikten vår (les: kosestunden).

Kunne aldri falle meg inn å kjefte eller straffe eller lære bort den vidunderlige evnen hun hadde til å roe ned gemyttene om noe var i emming, og da måtte hun få løse "konflikten" mellom meg og samboer også.

Hun gjorde det ikke hver gang, men ofte.

Henger meg på Leyla her, dette har ingenting med dominans å gjøre, men en hund som forsøker roe gemyttene når han ser to flokkmedlemmer (som for han) er unormalt tett på hverandre. Min hund gjør det samme, uler/forsøker gå imellom oss. En igrunn fantastisk egenskap, men litt upraktisk i hverdagen. ;) Han roer seg fort ved at vi ignorerer eller demper han.

Hunder kan fint lære seg å opptre normalt selv om vi gjør sånne "rare" ting, men å blåse det opp ved å straffe hunden vil nok bare føre til mer stress. Ta det med ro, ikke gi oppmerksomhet på adferden.

Endret av Vindelspev
Skrevet

Slik var hunden vår også.

Vi løste det hele med å først inkludere henne i kosingen for å vise henne at det ikke var noen konflikter å løse.

Så ble hun oftere og oftere oversett, og fikk en godbit hver gang hun la seg ned og bare observerte.

I dag gidder hun ikke bry seg. Det hender at hun fremdeles ønsker å være med, og det har vi ingen problemer med, for mestparten av tiden kikker hun bare opp for å se at alt er i orden...for så å legge seg til å sove igjen!!

Skrevet

Vil bare si at ikke all nærkontakt oppfattes som truende hos en hund. Hunder har også behov for nærhet, og søker seg til hverandre.

Gjest Vindelspev
Skrevet
Vil bare si at ikke all nærkontakt oppfattes som truende hos en hund.  Hunder har også behov for nærhet, og søker seg til hverandre.

Men du er da enig i at dette tilfellet høres ut som typisk "diplomati"? ;)

Skrevet
Men du er da enig i at dette tilfellet høres ut som typisk "diplomati"? ;)

Selvfølgelig, hvis ikke hadde jeg ikke svart som jeg gjorde i mitt første innlegg ;)

Mente det var riktig å poengtere at ikke all nærkontakt oppfattes som bråk, som jeg fikk inntrykk av.

Gjest Vindelspev
Skrevet

Jeg så ikke det første innlegget ditt. :rodme:

Skrevet

Jeg også oppfatter dette som at han prøver å splitte oss for at vi ikke skal sloss. Tanken min bak det med buret er at for hunden min så er det en trygg plass, "hans rom", en plass der han trives godt. Ikke som en straff.

Jeg har ikke noe ønske om å straffe han for denne adferden, men jeg vil ikke forsterke den heller. Jeg synes det er helt uholdbart at jeg ikke skal kunne sitte ved siden av (litt tett) min datter i sofaen (eller gi henne en klem) uten at hunden skal komme imellom. Da føler jeg at jeg setter hundens behov over min datters behov, og det blir jo helt feil.

Jeg ser godt poenget med å belønne at han er rolig mens jeg er nær min datter, men er litt usikker på hvordan jeg skal gjennomføre det helt praktisk. Å gi godbiter til en hund på andre siden av rommet f.eks., hvordan gjør man det? Kaster dem? Da blir det jo en lek, og han vil ikke forbinde godbiten med at han har ligget i ro. Og nei, jeg er ikke spesielt god til å sikte slik at jeg treffer rett foran snuten hans... ;)

Gjest Vindelspev
Skrevet

Hvorfor kan du ikke heller forsøke å ignorere? Det har fungert med mange av mine hunder. Jeg ser jo problematikken med siktinga. ;)

Skrevet
Hvorfor kan du ikke heller forsøke å ignorere? Det har fungert med mange av mine hunder. Jeg ser jo problematikken med siktinga. ;)

Ikke helt lett å ignorere en hund som hopper opp i fanget ditt (han er på størrelse med en liten schæfer). Men jeg kan jo prøve, bare dytte han ned igjen og så ignorere.

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Jeg har også en hund det ikke bare er å ignorere når hun smyger seg mellom oss. Det vi gjør er at vi dytter henne bestemt vekk, og kommanderer henne til å legge seg på teppet ett stykke unna oss, og bli der. Dette fungerer veldig fint.

Skrevet
Jeg har også en hund det ikke bare er å ignorere når hun smyger seg mellom oss. Det vi gjør er at vi dytter henne bestemt vekk, og kommanderer henne til å legge seg på teppet ett stykke unna oss, og bli der. Dette fungerer veldig fint.

Men da er det også viktig at du opprettholder atferden, ved å forsterke at hunden din gjør det du vil :) Så får du bare øve på å sikte sånn passelig bra :ler:

Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...