Gå til innhold

Å leie/leie ut via AirBnB i Norge (på landet)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bor på en gård et kvarter utenfor Gjøvik, og vurderer å se om jeg får inn noen kroner her. Synes også det er hyggelig å bli kjent med nye folk! Men hvem er de som reiser rundt i Norge på AirBnB? 

Har mulighet til å leie ut med egen do, kjøleskap, vannkoker og mikro, men uten fullt kjøkken og dusj. 

Har også mulighet til å leie ut med tilgang til vårt bad, men det er jeg litt mer bekymret over (kan feks leie ut med tilgang til bad, vaskemaskin og kjøkken 1-2 timer hver morgen?). Av andre ting har vi noen dyr, story område, husker og masse uteleker, skog, turstier og ti minutter til buss. Kan også sykle til byen på en halvtime. 

Ser jo folk leier ut campinghytter uten innlagt vann, eller hytter med utedo. 

Noen erfaringer her? Fra dere som enten har leid ut eller har leid? Ser så mange positive tilbakemeldinger på Airbnb at jeg nesten får sånn sekt-vibes 😅 Kan da ikke skje at alle her i området er så ekstremt fornøyd med stedene de leier? Er det jeg som tror folk foretrekker en bedre standard enn hva de egentlig gjør?

Anonymkode: 5fafb...e38

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du er åpen om standard er det helt ok. 

Men bli kjent med? Nei, dropp det. Hater det når vertskapet absolutt skal hilse på. 

Grunnen til at tilbakemeldingene er så sinnsykt positive er at man må anmelde hverandre før det publiseres. Jeg dropper derfor å skrive anmeldelser om stedet var dårlig, da jeg vet jeg sannsynligvis får tilsvarende i retur. 

Anonymkode: 64f96...019

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men bli kjent med? Nei, dropp det. Hater det når vertskapet absolutt skal hilse på. 

Grunnen til at tilbakemeldingene er så sinnsykt positive er at man må anmelde hverandre før det publiseres. Jeg dropper derfor å skrive anmeldelser om stedet var dårlig, da jeg vet jeg sannsynligvis får tilsvarende i retur. 

Neinei, jeg pusher ikke altså, var ikke det jeg mente 😅 Men om jeg må tilby bad og kjøkken så må jeg prøve å se det positive i det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ante dessverre ikke at man må skrive fra begge sider før det publiseres, det ødelegger jo seriøsiteten veldig! Trodde det var «trygt» pga det jeg 

Skrevet

Moren min bruker kun Airbnb. Hun syns hoteller er kjedelige og vil heller bo på litt mere unike og inspirerende steder. Så hun er én av personene du risikerer å møte på 😄 

Anonymkode: 22b4b...00e

• Liker 1
Skrevet

Du må være dønn ærlig med standard og fasiliteter. Men hadde vært skeptisk til å leie et sted uten dusj. De fleste forventer samme fasiliteter som et hotellrom, så der vil du miste endel kundegrunnlag.

Folk er livredd for negative tilbakemeldinger både som utleier og leietaker, så sjelden du får se negative tilbakemeldinger så lenge det ikke er store avvik.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ante dessverre ikke at man må skrive fra begge sider før det publiseres, det ødelegger jo seriøsiteten veldig! Trodde det var «trygt» pga det jeg 

Jeg er fortsatt ganske fersk, ellers ville jeg nok risikert en negativ tilbakemelding. Men en av utleierne var direkte ufyselige med meg, og krevde mer personlig informasjon. Når jeg nektet og viste til retningslinjene var neste melding i retning av "...not the best way to start your stay", nærmest som en trussel. 

Jeg vet jo at om jeg hadde skrevet tilbakemelding på dette ville de forstått det, og skrevet tilsvarende tilbake. Noe jeg ikke ønsket i tilfelle fremtidige utleiere ville nekte meg å bo der. 

• Nyttig 1
Skrevet

Lei ut men ikke prøv å bli kjent med gjestene.  De leier ikke for å bli kjent med deg, de leier for å ha en plass å bo. 

Skrevet
Djungelvrål skrev (2 timer siden):

Lei ut men ikke prøv å bli kjent med gjestene.  De leier ikke for å bli kjent med deg, de leier for å ha en plass å bo. 

Jeg burde ikke nevnt det her i det hele tatt 😛 Det føltes så feil av meg å si at det kun var for pengene, så jeg forsøkte å fremstå bedre, og så var det ikke positivt. 

Jeg er introvert og liker meg best alene, men tenkte at slike folk i hvert fall ikke bør leie ut 😆

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er fortsatt ganske fersk, ellers ville jeg nok risikert en negativ tilbakemelding. Men en av utleierne var direkte ufyselige med meg, og krevde mer personlig informasjon. Når jeg nektet og viste til retningslinjene var neste melding i retning av "...not the best way to start your stay", nærmest som en trussel. 

Jeg vet jo at om jeg hadde skrevet tilbakemelding på dette ville de forstått det, og skrevet tilsvarende tilbake. Noe jeg ikke ønsket i tilfelle fremtidige utleiere ville nekte meg å bo der. 

Tror nok jeg dropper det ja, hele poenget med tilbakemeldinger blir jo helt feil! Hvorfor er ikke dette endret på noe vis? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Begge parter må ikke skrive før det publiseres. Det publiseres når begge har skrevet, eller når det har gått 2 uker siden oppholdet ble avsluttet. 

Anmeldersystemet er bra synes jeg. Den ene vet jo ikke hva den andre har skrevet før begge publiseres på likt. Det er umulig å redigere anmeldelsen i etterkant. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
RoXyy skrev (Akkurat nå):

Begge parter må ikke skrive før det publiseres. Det publiseres når begge har skrevet, eller når det har gått 2 uker siden oppholdet ble avsluttet. 

Anmeldersystemet er bra synes jeg. Den ene vet jo ikke hva den andre har skrevet før begge publiseres på likt. Det er umulig å redigere anmeldelsen i etterkant. 

Men det er ikke det de lenger opp sier? Hvis det er slik du sier, hvorfor er alle anmeldelser så ekstremt positive da? Hvorfor er de andre over her redde for å skrive negativt? 

Skrevet
RoXyy skrev (4 minutter siden):

Takk for dette svaret, nå gikk jeg inn og leste selv! Da er det altså ingen grunn til å ikke skrive ærlig da. 

Sitat

"Endring av anmeldelser
For å oppmuntre til ærlige og upartiske anmeldelser begrenser vi vertenes og gjestenes mulighet til å redigere anmeldelser etter at de har skrevet dem.

Hvis du sender inn anmeldelsen først, kan du redigere den når som helst innenfor anmeldelsesperioden på 14 dager og frem til den andre parten sender inn sin anmeldelse.
Når begge anmeldelsene er sendt inn eller anmeldelsesperioden på 14 dager er forbi – hva enn som skjer først – blir begge anmeldelsene automatisk publisert og kan ikke lenger endres.
Anmeldelsene fra gjesten og verten publiseres samtidig og kan ikke endres etter publisering (den andre personen kan altså ikke lese anmeldelsen din og endre sin egen som svar).
Du kan ikke be om endring av en anmeldelse skrevet om deg, men du kan kontakte oss for å be om å få endret hvilke pronomen som brukes for å henvise til deg i anmeldelsen."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...