Gå til innhold

Hvordan lærte dere babyen å sove alene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen er nå 9 uker. Frem til nå har han sovet første del av natten (2-3t) i egen seng, og så har vi samsovet etter det. Det er tydelig at han har trengt det, og han ammer uansett hyppig på natta. Det er helt greit og han skal få dele med meg en stund til, han er jo helt fersk. Men - jeg ønsker ikke å samsove på sikt. Jeg sover helt elendig med barn i senga, selv med en baby (har forsøkt med bonusbarn tidligere og sov 2-3t hver natt). Nå våkner han uansett hver time og er våken i timesstrekk på natta, men selv i de korte soveperiodene hans så våkner jeg hele tiden. Slik har det alltid vært, har aldri sovet bra med andre rundt. Men lillegutt vil bare sove limt inntil meg… Dette er intet sovebarn enda, og jeg tror kanskje ikke han helt naturlig kommer til å bli det heller. Så mitt spm er til dere som hadde «klistremerke»-babyer og som likevel klarte å lære dem å sove alene - når begynte dere, og hvordan? På dagen 3mnd? Har begynt å introdusere kosebamse, og prøver å variere innsovningsmåte (inntil meg, far, vogn, i seng, i bilen, etc). Vil virkelig ikke samsove fast på sikt, shoot me 😬

Anonymkode: 81417...d95

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sov klistret inntil meg i 3 mnd, samsov i 2mnd før jeg gradvis begynte overgangen til å sove alene.

Da brukte jeg babynest i senga vår ei ukes tid, da ble ungen vandt til babynestet og kunne dermed flytte nestet og ungen i egen seng som sto inntil vår seng. Deretter fjernet vi nestet og så hvordan det gikk, så flyttet vi senga så langt unna vår seng som vi kunne på soverommet vårt. Det gikk supert så da flytta vi hele senga inn på eget rom.

Dette pågikk i maks 2 uker, men føler samtidig at ungen fikk en rolig overgang. Det var mer vi som merket at det var tungt å måtte stå opp å gå til naborommet for å gi mat på natten, men det var heldigvis noe barnet sluttet med selv etterhvert. 
Barnet er så vandt med å sove alene nå at om vi prøver å sove sammen så går det ikke, har prøvd ved sykdom når jeg ønsker å følge med ekstra men da er det jeg som må ligge på madrass på barnerommet 😂

Anonymkode: fef15...dc3

Skrevet

Prøvd bedside-crib? Då får kanskje baby kjensla av å sove nært sjølv om det ikkje er klistra på deg :) vi brukte det første halvåret, og baby sov godt der. Amma kvar 1.5t kvar natt, då men 😂

Tenkjer uansett at baby kun er 9 veker enda, mykje kan skje framover 😊 

Skrevet

Det gikk helt greit sånn ved 3-årsalderen :Knegg:

Jeg har hatt begge mine i sprinkelseng festet til min seng, med ene siden fjernet slik at det bare var å dytte barnet bort i egen seng etter amming. 

Skrevet

Da jeg slutta å amme om natta. Den eldste var rundt 9-10 mnd da (husker ikke hvor gammel yngste var men sikkert noe lignende). Måtte ta en "kur" der jeg sov med ørepropper, og kun far stod opp når babyen våkna. Tok bare to netter, så sov han gjennom fra 20 til 6. 

Anonymkode: 24768...c68

Skrevet
RockyRose skrev (1 time siden):

Prøvd bedside-crib? Då får kanskje baby kjensla av å sove nært sjølv om det ikkje er klistra på deg :) vi brukte det første halvåret, og baby sov godt der. Amma kvar 1.5t kvar natt, då men 😂

Tenkjer uansett at baby kun er 9 veker enda, mykje kan skje framover 😊 

Ja, han har bedside! Fra han var to uker gammel har han «krabba» inn til meg. Sparker i fra og kommer seg gradvis bortover. Tar jeg opp nettet så når han inn til den før han skriker til om at han ikke kommer videre. Har også prøvd stor madrass på gulvet og at jeg legger ham lengst unna og under egen dyne, men vipps så våkner jeg av at han har krabba seg bort. Det er jo veldig søtt og jeg skjønner at han trenger mye akkurat nå, men ikke mange månedene jeg kan orke den samsovinga på natta kjenner jeg. På dagen tar vi en lur sammen, det er bare hyggelig!

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sov klistret inntil meg i 3 mnd, samsov i 2mnd før jeg gradvis begynte overgangen til å sove alene.

Da brukte jeg babynest i senga vår ei ukes tid, da ble ungen vandt til babynestet og kunne dermed flytte nestet og ungen i egen seng som sto inntil vår seng. Deretter fjernet vi nestet og så hvordan det gikk, så flyttet vi senga så langt unna vår seng som vi kunne på soverommet vårt. Det gikk supert så da flytta vi hele senga inn på eget rom.

Dette pågikk i maks 2 uker, men føler samtidig at ungen fikk en rolig overgang. Det var mer vi som merket at det var tungt å måtte stå opp å gå til naborommet for å gi mat på natten, men det var heldigvis noe barnet sluttet med selv etterhvert. 
Barnet er så vandt med å sove alene nå at om vi prøver å sove sammen så går det ikke, har prøvd ved sykdom når jeg ønsker å følge med ekstra men da er det jeg som må ligge på madrass på barnerommet 😂

Anonymkode: fef15...dc3

Takk for forslag! Skal prøve dette etterhvert!

Skrevet

Begynte fra rundt 3 mnd å legge i egen seng også samsoving fra første oppvåkning. Gikk derertter over til amming og legge tilbake i egen seng ved første oppvåkning.

Med begge mine har jeg latt dem ligge en del i egen seng på dagtid, med musikkuro over for å få barnet trygg og glad i sengen (ofte i bedre humør midt på dagen enn på kvelden) og sovet dupper i sengen sin på dagtid fra rundt 2 mnd. Begge mine barn 1 år og 3 1/2 er veldig glad i sengene sine og er trygge og rolige der og har stort sett alltid vært det.

Var selv stresset med nr 1 da det var bare samsoving som fungerte den første tiden, og var redd det skulle bli sånn "for alltid" men begge har ved rundt 3-4 mnd selv funnet roen godt i egen seng. Er en del ganger jeg bare har tatt de inn til meg for å samsove, men det har vært mer at jeg ikke orker å våkne så mye til av å sitte å amme i en stol, at det har vært mer behagelig for min del. Selv om jeg kjenner at søvnen er veldig mye bedre når jeg sover alene. 

Anonymkode: b2891...103

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Babyen er nå 9 uker. Frem til nå har han sovet første del av natten (2-3t) i egen seng, og så har vi samsovet etter det. Det er tydelig at han har trengt det, og han ammer uansett hyppig på natta. Det er helt greit og han skal få dele med meg en stund til, han er jo helt fersk. Men - jeg ønsker ikke å samsove på sikt. Jeg sover helt elendig med barn i senga, selv med en baby (har forsøkt med bonusbarn tidligere og sov 2-3t hver natt). Nå våkner han uansett hver time og er våken i timesstrekk på natta, men selv i de korte soveperiodene hans så våkner jeg hele tiden. Slik har det alltid vært, har aldri sovet bra med andre rundt. Men lillegutt vil bare sove limt inntil meg… Dette er intet sovebarn enda, og jeg tror kanskje ikke han helt naturlig kommer til å bli det heller. Så mitt spm er til dere som hadde «klistremerke»-babyer og som likevel klarte å lære dem å sove alene - når begynte dere, og hvordan? På dagen 3mnd? Har begynt å introdusere kosebamse, og prøver å variere innsovningsmåte (inntil meg, far, vogn, i seng, i bilen, etc). Vil virkelig ikke samsove fast på sikt, shoot me 😬

min sov i egen seng fra nyfødt ( inne hos oss til han var 7mnd ) veldig enkelt barn, bare og legge, vugge i søvn da,men da sov han

Anonymkode: 414cd...4dd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...