Gå til innhold

Spørsmål ang bipolar lidelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor ofte har dere med bipolar lidelse svingninger i humør og energi? Kan det skifte i løpet av dagen eller fra dag til dag? Eller går det uker/måneder imellom store svigninger? 

Kan man f.eks våkne helt utmattet og depressiv for så å få masse energi og være veldig oppstemt senere på dagen eller motsatt? 

Hvordan er det å leve med bipolar lidelse? Fungerer dere i jobb? Noen behandlinger eller annet som fungerer? 

Anonymkode: e91d4...f7a

Skrevet

Bipolar 2 her, er utsatt for depresjon. 
går på medisiner og har vært stabil i mange år. Har dager hvor jeg er mer nedfor, men hvem har vel ikke dårlige dager av og til 🤷🏼‍♀️ Ellers legger ikke sykdommen noen hinder for meg. Gikk til psykolog og fikk hjelp til å finne triggere som hjelper meg med å unngå dårlige perioder, eller i det minste se at de kan komme. Samboer kan ikke merke sykdommen. 

Anonymkode: 8c856...14a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Å slite med opp og nedturer på en og samme dag hører normalt ikke til innenfor bipolar sykdom. Sykdommen i bipolar lidelse handler om depresjoner som strekker seg over minimum to uker eller oppstemthet som strekker seg over minimum fire dager. Det kan være ukeavis eller måneder i strekk i enten opp eller nede-modus. Mellom disse har man normalfaser hvor man ikke er syk. Å svinge unormalt daglig kan handle om personlighetsforstyrrelse som feks emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. 

Har du bipolar sykdom er medisiner hovedbehandlingen. Får du medisinert svingningene kan du leve relativt normalt. Det er også lurt å eliminere stress, ha stabil døgnrytme mm. Det er store individuelle forskjeller og forskjeller på bipolar 1 og 2. Bipolar 1 gir større grad av sykdom mens man kanskje lettere kan fungere helt i jobb med en velmedisinert bipolar 2 lidelse. Som med alle andre sykdommer og tilstander handler livet like mye om personlighet, ressurser, innstilling osv som sykdomsbildet. Tar du grep og jobber for å nå målene dine behøver ikle bipolar sykdom være en så stor kjepp i hjulene, selv om sykdommen nok aldri blir helt uskyldig for den som har den og de rundt. 

Anonymkode: 6c5e6...39d

• Nyttig 2
Skrevet

Takk for svar. 

Leser litt på nettet ang svigninger og det virker som flere har store svigninger i løpet av dagen med tanke på humør og energi og at dette er veldig ulikt fra person til person. 

Godt å høre at man kan fungere godt med bipolar lidelse. 

Ts

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Takk for svar. 

Leser litt på nettet ang svigninger og det virker som flere har store svigninger i løpet av dagen med tanke på humør og energi og at dette er veldig ulikt fra person til person. 

Godt å høre at man kan fungere godt med bipolar lidelse. 

Ts

Vel, kravene til bipolar lidelse er minimum to uker for depr. og minimum fire døgn for hypomani. Svingninger internt i en og samme dag kvalifiserer ikke til lidelsen. Men bipolare mennesker kan jo også ha vansker i livene sine som gjør at man kan kjenne sorg og glede på samme dag. Svinger du mye daglig kan du Google emosjonelt ustabil personlgihetsforstyrrelse. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Vel, kravene til bipolar lidelse er minimum to uker for depr. og minimum fire døgn for hypomani. Svingninger internt i en og samme dag kvalifiserer ikke til lidelsen. Men bipolare mennesker kan jo også ha vansker i livene sine som gjør at man kan kjenne sorg og glede på samme dag. Svinger du mye daglig kan du Google emosjonelt ustabil personlgihetsforstyrrelse. 

Er under utredning. Har ikke EUPF. Har også hatt lengre episoder med begge deler. Men vet jo ikke før jeg er ferdig utredet om jeg har det eller ikke. 

Fant dette her: 

Noen har svært raske stemningssvingninger eller
hurtige skifter mellom episoder (Rapid Cycling eller hurtigsvingende type).
Rapid Cycling er kanskje den mest alvorlige formen for bipolar lidelse. Pasienter med dette
mønsteret har fire eller flere maniske, hypomane eller depressive episoder innenfor en 12-måneders
periode. Stemningsleiet kan svinge fra høyt til lavt og tilbake igjen med kun dagers eller timers
mellomrom. Slike stemningssvingninger kan oppleves som følelsesmessige ”berg og dalbaner”.
Stemning, humør og energi oppleves som helt ute av kontroll og er svært ødeleggende for hvordan
man fungerer i det daglige. Symptomer på rapid cycling kan for noen karakteriseres som alvorlig grad
av irritabilitet, impulsivitet og ukontrollerbare raserianfall.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://erfaringskompetanse.no/erfaring/min-bipolare-lidelse/&ved=2ahUKEwjFt4DM5aH7AhWqtYsKHWGhDrgQFnoECAkQAQ&usg=AOvVaw0C2vnx2BJr3WRD5S5PePKm

Her er det en som deler sin erfaring samt kommentarer fra andre: https://www.healthyplace.com/blogs/breakingbipolar/2016/03/bipolar-and-energy-levels-fluctuations-during-the-day

Også dette: https://www.verywellmind.com/bipolar-disorder-how-often-do-people-cycle-378814

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du bipolar sykdom er medisiner hovedbehandlingen. 

Hvor har du dette fra?

Anonymkode: 84936...ae6

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hvor har du dette fra?

Anonymkode: 84936...ae6

Diverse behandlere jeg har hatt, bøker om sykdommen mm. Har man traumepeoblematikk mm i tillegg må selvsagt dette behandles med samtale. Men hovedbehandling av ren bipolar lidelse er psykoedukasjon og medikasjon. Altså kunnskap og medisiner.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Er under utredning. Har ikke EUPF. Har også hatt lengre episoder med begge deler. Men vet jo ikke før jeg er ferdig utredet om jeg har det eller ikke. 

Fant dette her: 

Noen har svært raske stemningssvingninger eller
hurtige skifter mellom episoder (Rapid Cycling eller hurtigsvingende type).
Rapid Cycling er kanskje den mest alvorlige formen for bipolar lidelse. Pasienter med dette
mønsteret har fire eller flere maniske, hypomane eller depressive episoder innenfor en 12-måneders
periode. Stemningsleiet kan svinge fra høyt til lavt og tilbake igjen med kun dagers eller timers
mellomrom. Slike stemningssvingninger kan oppleves som følelsesmessige ”berg og dalbaner”.
Stemning, humør og energi oppleves som helt ute av kontroll og er svært ødeleggende for hvordan
man fungerer i det daglige. Symptomer på rapid cycling kan for noen karakteriseres som alvorlig grad
av irritabilitet, impulsivitet og ukontrollerbare raserianfall.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://erfaringskompetanse.no/erfaring/min-bipolare-lidelse/&ved=2ahUKEwjFt4DM5aH7AhWqtYsKHWGhDrgQFnoECAkQAQ&usg=AOvVaw0C2vnx2BJr3WRD5S5PePKm

Her er det en som deler sin erfaring samt kommentarer fra andre: https://www.healthyplace.com/blogs/breakingbipolar/2016/03/bipolar-and-energy-levels-fluctuations-during-the-day

Også dette: https://www.verywellmind.com/bipolar-disorder-how-often-do-people-cycle-378814

Ja, du har sikkert rett. Kan hende du har rapid cycling da. Masse lykke til i utredning, vær helt ærlig og åpen så løser det seg nok med god behandling :-)

Skrevet

Har bipolar lidelse type 1 med rapid cycling. Jeg har også blandede episoder i tillegg til manier og depresjoner. Det er ikke vanlig å skifte fra dag til dag eller flere ganger om dagen, men det kan forekomme. Man må likevel ha hatt minst en hypomani av minst 4 dagers varighet og en depresjon av minst 2 ukers varighet. Blandede episoder er episoder hvor man enten har maniske og depressive symptomer samtidig eller svinger fra depresjon til mani opptil flere ganger i døgnet. Så å våkne deprimert for å bli hypoman utover dager er mulig i blandede episoder, men noen ville kanskje kalt det for ultra ultra eller ultradian rapid cycling. Men det er som sagt relativt sjeldent å ha det hele tiden. Det kan skifte veldig brått for mellom depresjon og hypomani eller mani for meg, men humørene varer ofte en stund med mindre jeg er i en blandet episode.

Hvis man har raske humørsvingninger så skyldes det som oftest emosjonell instabilitet (som ikke bare trenger å skyldes eupf), men det kan som sagt forekomme ved bipolar lidelse, spesielt i perioder. Siden du har langvarige svingninger også så er det godt mulig det skyldes en form for bipolar lidelse.  

Det er mulig å leve et godt liv med bipolar lidelse, og mange blir symptomfrie. Mennesker med bipolar 2 har ikke de ekstreme maniene, men kan ha svært tunge depresjoner. Jeg opplever psykotiske manier og alvorlige depresjoner, og sliter mye med symptomer på depresjon. Mange blir godt fungerende med riktig medikamentell behandling, stabil døgnrytme og stressmestring. Jeg har dessverre ikke funnet riktig medisin enda, og fungerer bare halvveis. Kaver meg gjennom studiene på et eller annet vis. 

Anonymkode: 64d99...69e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Har bipolar lidelse type 1 med rapid cycling. Jeg har også blandede episoder i tillegg til manier og depresjoner. Det er ikke vanlig å skifte fra dag til dag eller flere ganger om dagen, men det kan forekomme. Man må likevel ha hatt minst en hypomani av minst 4 dagers varighet og en depresjon av minst 2 ukers varighet. Blandede episoder er episoder hvor man enten har maniske og depressive symptomer samtidig eller svinger fra depresjon til mani opptil flere ganger i døgnet. Så å våkne deprimert for å bli hypoman utover dager er mulig i blandede episoder, men noen ville kanskje kalt det for ultra ultra eller ultradian rapid cycling. Men det er som sagt relativt sjeldent å ha det hele tiden. Det kan skifte veldig brått for mellom depresjon og hypomani eller mani for meg, men humørene varer ofte en stund med mindre jeg er i en blandet episode.

Hvis man har raske humørsvingninger så skyldes det som oftest emosjonell instabilitet (som ikke bare trenger å skyldes eupf), men det kan som sagt forekomme ved bipolar lidelse, spesielt i perioder. Siden du har langvarige svingninger også så er det godt mulig det skyldes en form for bipolar lidelse.  

Det er mulig å leve et godt liv med bipolar lidelse, og mange blir symptomfrie. Mennesker med bipolar 2 har ikke de ekstreme maniene, men kan ha svært tunge depresjoner. Jeg opplever psykotiske manier og alvorlige depresjoner, og sliter mye med symptomer på depresjon. Mange blir godt fungerende med riktig medikamentell behandling, stabil døgnrytme og stressmestring. Jeg har dessverre ikke funnet riktig medisin enda, og fungerer bare halvveis. Kaver meg gjennom studiene på et eller annet vis. 

Takk for svar. 

Er ikke vanlige humørsvingninger jeg sliter med 😬  Jeg går fra totalt sengeliggende og tom i topplokket (og noen ganger depressive tanker) til vipps full av energi, masse ideer, kreativ, skravlesyk, veldig sosial etc etc. Eller motsatt. Som en bryter. Er ikke sånn hele tiden. I perioder er jeg kun depressiv. I perioder kan jeg være ekstremt energisk, fult av ideer, må hele tiden gjøre noe, trener ekstremt mye etc etc.  Og i perioder kan jeg være helt "normal". De rundt meg sier at enten er jeg helt frakoblet eller ekstremt påkoblet. 

Jeg har blitt utredet 2 ganger tidigere for pf, en psykolog og psykiater. Har hatt noen symptomer, men ikke nok til at de har satt diagnosen på meg. Derfor utredes jeg nå på dps for bipolar lidelse, så får vente å se hva han kommer frem til. 

Masse lykke til med medisineringen ❤

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ja, du har sikkert rett. Kan hende du har rapid cycling da. Masse lykke til i utredning, vær helt ærlig og åpen så løser det seg nok med god behandling :-)

Tusen takk. Synes det har vært vanskelig å være helt åpen om dette, men må jo nesten det for å finne ut hva det kan være. 😬

Ts

Skrevet

Kanskje adhd? Min bror har det og kan ha symptomer som du beskriver i perioder uten Ritalin og uten god nok struktur på dagene. Eller har du traumer i bagasjen? Da kan man være av eller påkoblet nesten ufrivillig. Veldig krevende. Håper du finner et svar og en vei ❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kanskje adhd? Min bror har det og kan ha symptomer som du beskriver i perioder uten Ritalin og uten god nok struktur på dagene. Eller har du traumer i bagasjen? Da kan man være av eller påkoblet nesten ufrivillig. Veldig krevende. Håper du finner et svar og en vei ❤️

Utredning for adhd har også blitt diskutert. Det var i utgangspunktet det jeg mistenkte, men psykologen/dps er ikke helt enig. 

Har gått noen år i traumebehandling og kvitt de fleste symptomene. Psykologen/dps mener at dette ikke kommer fra traumer, og at dette er noe annet 🤔

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Takk for svar. 

Er ikke vanlige humørsvingninger jeg sliter med 😬  Jeg går fra totalt sengeliggende og tom i topplokket (og noen ganger depressive tanker) til vipps full av energi, masse ideer, kreativ, skravlesyk, veldig sosial etc etc. Eller motsatt. Som en bryter. Er ikke sånn hele tiden. I perioder er jeg kun depressiv. I perioder kan jeg være ekstremt energisk, fult av ideer, må hele tiden gjøre noe, trener ekstremt mye etc etc.  Og i perioder kan jeg være helt "normal". De rundt meg sier at enten er jeg helt frakoblet eller ekstremt påkoblet. 

Jeg har blitt utredet 2 ganger tidigere for pf, en psykolog og psykiater. Har hatt noen symptomer, men ikke nok til at de har satt diagnosen på meg. Derfor utredes jeg nå på dps for bipolar lidelse, så får vente å se hva han kommer frem til. 

Masse lykke til med medisineringen ❤

Ts

Slike svingninger kan absolutt forekomme ved bipolar lidelse, men det kan også være nokså likt ved pf og emosjonell instabilitet. Ved sistnevnte er det dog noe som trigger svingningene, ikke at du har det. Jeg kan også oppleve at det er som å slå av eller på en bryter, og så kan svingningene vare i alt fra timer til måneder avhengig av om det er som en del av en blandet episode eller en mer langvarig episode. Det du beskriver høres ut som bipolar lidelse type 2. 

Fungerer du i hverdagen med disse svingningene? 

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Slike svingninger kan absolutt forekomme ved bipolar lidelse, men det kan også være nokså likt ved pf og emosjonell instabilitet. Ved sistnevnte er det dog noe som trigger svingningene, ikke at du har det. Jeg kan også oppleve at det er som å slå av eller på en bryter, og så kan svingningene vare i alt fra timer til måneder avhengig av om det er som en del av en blandet episode eller en mer langvarig episode. Det du beskriver høres ut som bipolar lidelse type 2. 

Fungerer du i hverdagen med disse svingningene? 

Er utredet for pf og har visst ikke det. 

Fungerer ikke i det heletatt når jeg er helt tom for energi. Det eneste  jeg klarer da er å ligge ned eller sove. Når jeg er oppe  igjen så er jeg veldig effektiv og får gjort veldig mye, men ikke alltid jeg klarer å fullføre. Har 1000 ideer om hva jeg skal gjøre. Men må være noe fysisk som å bake, rydde, organisere, trene (hardt), shoppe, pynte, chatte, danse, synge, snakke  til meg selv,  intervjue meg selv, dagdrømmme, pønske ut noen lure ting/ideer etc  - gjerne alt på en gang. Klarer ikke å sitte i ro over lengre  tid.

I fjor hadde jeg en lang periode på mange måneder med ekstremt  mye energi. Jeg trente1,5 time med hard styrketrening (pt kommenterte att han ikke  skjønte hvordan jeg klarte det, for det var blytungt program). Så hjem å rydde, stelle osv..  så løpetur på minst 5 km høyt tempo. Hjem til middag, hente barn, leke, ute osv. Så trening igjen på kvelden i 2 timer. Jeg hadde i tillegg 100 baller i lufta. Oppussing, organisering av ting, flytteplaner (føler ofte jeg må endre på noe drastisk), spareplaner, kjøp og salg av aksjer og valuta osv osv.  Jeg skulle bli ekstremt godt trent, slank og rik 😬

Det er helt uholdbart 😔 Veldig slitsomt for de rundt meg også.  

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Fungerer ikke i det heletatt når jeg er helt tom for energi. Det eneste  jeg klarer da er å ligge ned eller sove. Når jeg er oppe  igjen så er jeg veldig effektiv og får gjort veldig mye, men ikke alltid jeg klarer å fullføre. Har 1000 ideer om hva jeg skal gjøre. Men må være noe fysisk som å bake, rydde, organisere, trene (hardt), shoppe, pynte, chatte, danse, synge, snakke  til meg selv,  intervjue meg selv, dagdrømmme, pønske ut noen lure ting/ideer etc  - gjerne alt på en gang. Klarer ikke å sitte i ro over lengre  tid.

I fjor hadde jeg en lang periode på mange måneder med ekstremt  mye energi. Jeg trente1,5 time med hard styrketrening (pt kommenterte att han ikke  skjønte hvordan jeg klarte det, for det var blytungt program). Så hjem å rydde, stelle osv..  så løpetur på minst 5 km høyt tempo. Hjem til middag, hente barn, leke, ute osv. Så trening igjen på kvelden i 2 timer. Jeg hadde i tillegg 100 baller i lufta. Oppussing, organisering av ting, flytteplaner (føler ofte jeg må endre på noe drastisk), spareplaner, kjøp og salg av aksjer og valuta osv osv.  Jeg skulle bli ekstremt godt trent, slank og rik 😬

Ts

Google Bipolarskolen. Anbefales, kort og godt.

Anonymkode: a9553...3ab

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Ts

Det du beskriver er helt typisk for bipolar type 2. Skjønner godt at det er uholdbart, det er helt forferdelig å leve med slike svingninger. Klarer du å være i jobb med disse ekstreme svingningene?

Skrevet

Du har noe som kalles rapid cycling innenfor bipolar, og med det følger store svinginger på en dag bare.

Anonymkode: 8bc8a...e57

Skrevet

Bipolar type 2 her. 

Jeg har korte perioder med hypomani, greie perioder med "normaltilstand" og dessverre lange perioder med depresjoner. Depresjonene er verst og kan vare ganske lenge, men heldigvis kan jeg faktisk ha relativt lange perioder med "normaltilstand" også. Jeg er ikke medisinert og kompenserer med å slite meg ut. Om det blir til fungere resten av livet aner jeg ikke, men det holder meg gående nå. 

Jeg er i full jobb, er gift, har barn som krever særskilt oppfølging, studerer fulltid, FAU-leder, trener for ungene, og holder meg særdeles opptatt. 

Når jeg er hypoman har jeg en arbeidskraft ut av en annen verden, når jeg er bare vanlig har jeg det fint slik og når jeg er deprimert følger jeg opp så godt jeg klarer. Rutiner, struktur og orden er alfa omega for de ulike periodene mine. 

Jeg svinger ikke så fort, absolutt ikke i løpet av noen timer og er ikke god på å kjenne igjen om jeg er på vei inn eller ut av en periode. Spesielt depresjonene sniker seg innpå til jeg ligger der og helst ikke aldri gå ut av senga igjen..

Anonymkode: 2c0b5...6d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...