Gå til innhold

Hvordan se om oppvarming er inkludert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg bor i en leilighet med varmtvannstank på ett av toalettene. Er det en måte å finne ut av om oppvarming av vanntanken går på min regning eller på sameiet?

I følge kontrakten er det strøm jeg må betale for utenom bredbånd og tv. Firma jeg leier fra har vært litt frem og tilbake på svar om div ting, så stoler ikke helt på det som blir sagt.😊

Anonymkode: 3400b...e43

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er VVB koblet til en vanlig stikkontakt eller fastinstallasjon?

• Liker 1
Skrevet
Snublefot62 skrev (40 minutter siden):

Er VVB koblet til en vanlig stikkontakt eller fastinstallasjon?

Fastinstallasjon

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei,

jeg bor i en leilighet med varmtvannstank på ett av toalettene. Er det en måte å finne ut av om oppvarming av vanntanken går på min regning eller på sameiet?

I følge kontrakten er det strøm jeg må betale for utenom bredbånd og tv. Firma jeg leier fra har vært litt frem og tilbake på svar om div ting, så stoler ikke helt på det som blir sagt.😊

Sannsynligvis går den på ditt strømforbruk 

• Liker 2
Skrevet
smilo skrev (33 minutter siden):

Sannsynligvis går den på ditt strømforbruk 

Fordi…?

Skrevet

Fordi den står i din leilighet, og er sannsynligvis ditt varmtvann. Du får skru av sikringen en natt og sjekke 

• Liker 3
Skrevet

Hvis varmtvann er inkludert så står det vanligvis ikke bereder i leiligheten, men vannet kommer i rør fra en sentral. Du betaler nok for dette via strømregningen. 

Anonymkode: 3ea52...956

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei,

Oppvarming av varmtvann går på din egen strømmåler, så hvis du betaler din egen strøm - betaler du også for varmtvann. Nå koster det ekstremt lite å holde en varmtvannstank varm, det koster mer å skru den av å på - og å bruke varmtvannet. Det kan også være svært helseskadelig å skru av og på tanken, samt den kan bli ødelagt hvis man ikke gjør det på korrekt måte. 

Anonymkode: 8debe...95e

Skrevet
smilo skrev (5 minutter siden):

Fordi den står i din leilighet, og er sannsynligvis ditt varmtvann. Du får skru av sikringen en natt og sjekke 

Dårlig ide, da det koster mer å varme opp tanken igjen - og det kan være direkte helseskadelig med vann fra en slik tank, når det blir varmt og kaldt. Tanken kan også i verstefall bli ødelagt hvis man ikke skrur den av korrekt. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Oppvarming av varmtvann går på din egen strømmåler, så hvis du betaler din egen strøm - betaler du også for varmtvann. Nå koster det ekstremt lite å holde en varmtvannstank varm, det koster mer å skru den av å på - og å bruke varmtvannet. Det kan også være svært helseskadelig å skru av og på tanken, samt den kan bli ødelagt hvis man ikke gjør det på korrekt måte. 

Må også legge til at jeg ikke helt forstår tankegangen din her TS. Du skriver at tanken står på badet ditt, og du har skrevet under en kontrakt der du skal betale egen strøm. Også lurer du på om dette er noe du må betale for? Kanskje er du bare litt uvitende, og det er greit.

• Liker 1
Skrevet

Vil nok bli lite av slikt i fremtiden 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dårlig ide, da det koster mer å varme opp tanken igjen - og det kan være direkte helseskadelig med vann fra en slik tank, når det blir varmt og kaldt. Tanken kan også i verstefall bli ødelagt hvis man ikke skrur den av korrekt. 

Det koster mer ja, og det kan ødelegge tanken, men legionella vokser ikke etter kun en natt med noe senket temperatur. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvordan tenker du at tanken kan bli ødelagt?

Selv kobler vi ut strømmen på varmtvannstanken ut fra strømprisen. Normalt slår den seg av to ganger i døgnet, men ikke slik at temperaturen blir for lav. 

Du kan gjerne forklare meg hvorfor det blir dyrere. Vi snakker da om en nyere bereder med god isolering.

Skrevet
Illuminatum skrev (1 time siden):

Hvordan tenker du at tanken kan bli ødelagt?

Selv kobler vi ut strømmen på varmtvannstanken ut fra strømprisen. Normalt slår den seg av to ganger i døgnet, men ikke slik at temperaturen blir for lav. 

Du kan gjerne forklare meg hvorfor det blir dyrere. Vi snakker da om en nyere bereder med god isolering.

Fordi det krever mer energi å oppnå en viss temperatur enn å holde på temperaturen. 

Anonymkode: f9b3c...71e

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Fordi det krever mer energi å oppnå en viss temperatur enn å holde på temperaturen. 

Anonymkode: f9b3c...71e

Det er kaldt vann som kommer inn som skal varmes opp uansett om det varmes opp med en gang  dusjen er tatt eller to timer senere. Dette vannet er normalt 4-6 grader, 

Skulle gjerne sett regnestykket som viser at det er lønnsomt å varme opp med en gang kontra noen få timer senere sett i forhold til at prisen ofte er halvert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...