Gå til innhold

Vedtak om renter / ung ufør

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg fikk et brev av NAV i dag om at jeg kommer til å få renter fra ung ufør-etterbetalingen jeg fikk i fjor. Jeg skjønner egentlig ikke så mye av dette med renter skal jeg være helt ærlig, kan noen forklare meg hva det vil si? 

Anonymkode: caa05...435

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du får etterbetalt ytelse fra NAV kan du ha krav på renter fra den dagen du skulle hatt ytelsen. Du vil, ut fra det du skriver, få utbetalt renter på de pengene du har fått etterbetalt.

Anonymkode: 80c52...1ae

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Dersom du får etterbetalt ytelse fra NAV kan du ha krav på renter fra den dagen du skulle hatt ytelsen. Du vil, ut fra det du skriver, få utbetalt renter på de pengene du har fått etterbetalt.

Anonymkode: 80c52...1ae

Takk for svar!! Vet du hvordan jeg regner ut ca hvor mye det er? 

Gjest dreamstar
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for svar!! Vet du hvordan jeg regner ut ca hvor mye det er? 

Hvis det er vanlig forsinkelsesrenter du skal ha, så finnes det kalkulatorer på nett, google forsinkelsesrenter. Du må vite beløpets utgangspunkt (ettrrbetalingen) når etterbetalingen i utgangspunktet skulle skje / skjedde og dato rentene vil bli utbetalt.

Skrevet

Regner med det er forsinkelsesrenter du får og da står det jo i vedtaksbrevet. Du må lese det. 
Det sto alt hos meg. Hvorfor jeg fikk det (de var trege), hvor mange dager de var for seine, hvilken prosent det lå på (4%) og hvor mye det blir utbetalt på. Alt sto i brevet. 

Så lurer litt på hva det er du lurer på, for absolutt alt skal stå i brevet....
Om det er andre renter du tenker på, så må du presisere hva slags vedtak det er snakk om. 
Man får etterbetaling for alle de årene på AAP (og andre stønader) hvor man skulle ha fått UU-tillegget, men ikke fikk det. På den etterbetalingen så blir det trukket 44% skatt for alle de årene tidligere. Skatteetaten vil gå igjennom etterbetalingen året etter og du får igjen det som blir trukket for mye. Men om du fikk uføretrygd og etterbetalingen i fjor, så er det rart at du får rentene nå.... det er litt vell for seint, så det kan jo ikke være det du snakker om. 
Så hva man skal ha for de årene er litt vanskelig å si og skatteetaten er den som regner det ut for deg. Men du blir så absolutt ikke trukket hele 44%. 
Dersom NAV er for trege til å betale ut etterbetalingen så vil du få renter på de dagene de er for seine. (første jeg nevnte). 

Anonymkode: 32550...611

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Regner med det er forsinkelsesrenter du får og da står det jo i vedtaksbrevet. Du må lese det. 
Det sto alt hos meg. Hvorfor jeg fikk det (de var trege), hvor mange dager de var for seine, hvilken prosent det lå på (4%) og hvor mye det blir utbetalt på. Alt sto i brevet. 

Så lurer litt på hva det er du lurer på, for absolutt alt skal stå i brevet....
Om det er andre renter du tenker på, så må du presisere hva slags vedtak det er snakk om. 
Man får etterbetaling for alle de årene på AAP (og andre stønader) hvor man skulle ha fått UU-tillegget, men ikke fikk det. På den etterbetalingen så blir det trukket 44% skatt for alle de årene tidligere. Skatteetaten vil gå igjennom etterbetalingen året etter og du får igjen det som blir trukket for mye. Men om du fikk uføretrygd og etterbetalingen i fjor, så er det rart at du får rentene nå.... det er litt vell for seint, så det kan jo ikke være det du snakker om. 
Så hva man skal ha for de årene er litt vanskelig å si og skatteetaten er den som regner det ut for deg. Men du blir så absolutt ikke trukket hele 44%. 
Dersom NAV er for trege til å betale ut etterbetalingen så vil du få renter på de dagene de er for seine. (første jeg nevnte). 

Alt står ikke i brevet fordi det står at de vurderer om jeg har krav på.. Så får vel enda et brev igjen senere muligens. Fant også ut at utbetalingen var i vår! Jeg er litt sliten i dag, sorry 😂

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Alt står ikke i brevet fordi det står at de vurderer om jeg har krav på.. Så får vel enda et brev igjen senere muligens. Fant også ut at utbetalingen var i vår! Jeg er litt sliten i dag, sorry 😂

Da er det for tidlig å spørre her. For som sagt, alt vil stå i brevet når det er etterbetaling på renter på for sein utbetalt etterbetaling. Vet ikke hvordan de regner det ut, for det går på antall dager de er for seine også er det 4% renter av utbetalingen eller noe i den duren. Det vil stå eksakt hva du får i brevet.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bare for å presisere, det er ikke mye det er snakk om, men noe. Sånn at du vet sånn ca hva det ligger på. 
Jeg fikk tilbakebetalt renter for nesten 100 dager, for nesten 300 000 kr, og det ble etterbetalt renter på i underkant av 3000 kr. 

• Liker 1
Gjest dreamstar
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da er det for tidlig å spørre her. For som sagt, alt vil stå i brevet når det er etterbetaling på renter på for sein utbetalt etterbetaling. Vet ikke hvordan de regner det ut, for det går på antall dager de er for seine også er det 4% renter av utbetalingen eller noe i den duren. Det vil stå eksakt hva du får i brevet.

Forsinkelsesrenten er hvertfall på 8 %, den varierer litt etter hvilken tidsperiode det er snakk om.

Skrevet
dreamstar skrev (37 minutter siden):

Forsinkelsesrenten er hvertfall på 8 %, den varierer litt etter hvilken tidsperiode det er snakk om.

Stemmer på en måte, men feil. "Rentesatsen skal være «om lag halvparten av rentesatsen» etter forsinkelsesrenteloven. Satsen etter forsinkelsesrenteloven er i dag på 8% per år." https://osloadvokatene.no/erstatning/nav/rente-etterbetaling-nav/#:~:text=Satsen etter forsinkelsesrenteloven er i,samlet utgjøre 72 000 kroner.
Som vil si 4%. 

Gjest dreamstar
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Stemmer på en måte, men feil. "Rentesatsen skal være «om lag halvparten av rentesatsen» etter forsinkelsesrenteloven. Satsen etter forsinkelsesrenteloven er i dag på 8% per år." https://osloadvokatene.no/erstatning/nav/rente-etterbetaling-nav/#:~:text=Satsen etter forsinkelsesrenteloven er i,samlet utgjøre 72 000 kroner.
Som vil si 4%. 

Det stemmer helt det jeg skrev. Forsinkelsesrenten er på minst 8 %.

Litt spesielt at staten (NAV) skal slippe unna med å betale bare halvparten av dette da, akkurat det punktet hadde jeg ikke kontroll på.

Skrevet
dreamstar skrev (3 minutter siden):

Det stemmer helt det jeg skrev. Forsinkelsesrenten er på minst 8 %.

Litt spesielt at staten (NAV) skal slippe unna med å betale bare halvparten av dette da, akkurat det punktet hadde jeg ikke kontroll på.

Per loven ja, men det er ikke det TS kan forvente, så da blir det litt feil å nevne. 

Det er NAV, NAV finner måter å gjøre slippe unna og å få folket til å tape på, samme hva. Jeg fikk også 4% på forsinkelsesrentene på etterbetalingen på UU-tillegget. 

Gjest dreamstar
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Per loven ja, men det er ikke det TS kan forvente, så da blir det litt feil å nevne. 

Det er NAV, NAV finner måter å gjøre slippe unna og å få folket til å tape på, samme hva. Jeg fikk også 4% på forsinkelsesrentene på etterbetalingen på UU-tillegget. 

Som du kanskje så så skrev jeg i et innlegg lenger opp hvis det er forsinkelsesrenter du skal ha...

Jeg har ikke erfaring med etterbetaling fra NAV, men fra forsikringsselskap i forbindelse med yrkesskadeerstatning,  og der så gjaldt forsinkelsesrenten. Fikk et sted mellom 50 og 60 tusen i forsinkelsesrenter 🙂 Dumt det skal være så vanskelig med NAV.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...