Gå til innhold

Er det «for sent» å ta influensa vaksinen nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tok nettopp en dose omikron vaksine for et par dager siden (ikke i Norge om noen lurer). Har lest at september og oktober er beste tiden for å ta influensa vaksinen, er det liksom unødvendig å ta den i midt/slutten av desember? Tenker å vente litt siden det bare er et par dager siden omikron vaksinen og immunforsvaret kanskje har nok å bryne seg på akkurat nå. Jeg er 42, ikke risiko gruppe (så vidt jeg vet). 

Anonymkode: ca0de...f42

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I Norge har vaksinen bare vært tilgjengelig i noen få uker, så det er neppe for sent å ta den nå, vi er jo bare i andre uken av november.

Anonymkode: 0f360...ba2

Skrevet

Så lenge du ikke har fått influensa er det vel ikke for sent? Sesongen er mest i januar og februar.

Anonymkode: ed83d...4b7

Skrevet (endret)

Jeg tok i dag 💉

Endret av Tough cookie
Skrevet

Nei, ikke for sent, jeg tok i går🙌

Anonymkode: 61f73...d8f

Skrevet

Takk for svar :) Bør jeg vente litt lenger siden jeg nettopp tok ny covid vaksine? Vet om noen som har tatt begge vaksinene samtidig, men vil jo ha best effekt og beskyttelse fra begge :) Har aldri tatt influensa vaksine før, er den mer vond enn covid vaksinen? Føler sistnevnte ikke er særlig vond å ta. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar :) Bør jeg vente litt lenger siden jeg nettopp tok ny covid vaksine? Vet om noen som har tatt begge vaksinene samtidig, men vil jo ha best effekt og beskyttelse fra begge :) Har aldri tatt influensa vaksine før, er den mer vond enn covid vaksinen? Føler sistnevnte ikke er særlig vond å ta. 

Burde vente en uke? Husker ikke men tror det er noe sånt mna bør vente mellom ulike vaksiner. Men går sikkert helt fint å ta de samtidig siden du har hørt det. Hør med apoteket/legen er sikkert tryggest! 
influensavaksinen er ikke vond. Covid var vondere syns jeg.. 

Anonymkode: d24ca...1b2

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Influensa vaksinen er en trygg vaksne av ‘gamle sorten’. Er en grunn til at du aldri hører eller leser om alvorlige bivirkninger etter den. Sjeldent folk får sykdomsfølelse også, ihvertfall ikke slik at du blir så redusert at du ikke kan gå på jobb. Kun litt øm i armen utpå kvelden og dagen etter.

Jeg har tatt den hvert år selv om jeg er tidlig i 40 årene og har ikke hatt kraftig influensa siden barneskolen. I april fikk samboer påvist ‘fjorårets’ influensa og ble skikkelig dårlig og sykemeldt i 3 uker. Han ble antagelig smittet av ungene som var kortvarig syke med feber noen dager før. Jeg ble ikke smittet av noen selv om jeg var tett opp i dem.

Anonymkode: 12b22...2c1

Skrevet

Det skal gå minst 1 uke mellom vaksinene, fikk jeg vite i dag.

Skrevet

Det skal gå en uke mellom influensavaksinen og covid- vaksinen.

Anonymkode: 5fd7e...72f

• Nyttig 1
Gjest Warrior
Skrevet (endret)

Nei det er ikke for sent. Tok den nylig jeg. Hvis de ikke har dager der folk kan møte opp å ta den mer der du bor så er det bare å kontakte lege så får du nok tatt den hos legen. Det gjorde jeg i fjor i desember. Noen steder tar de jo på apoteket også. 

Vaksinen virker jo etter 2 uker hvis jeg ikke tar feil? Influensasesongen er heller ikke begynt for fullt enda, blir vel mest influensa etter nyttår kan jeg tenke meg. I alle fall da det som oftest er flest syke.

Endret av Warrior
Skrevet

Jeg tok influensavaksine idag. Kommunen hadde lagt ut både timer til bestilling samt drop-in idag. Ca 400 som tok idag i min lille by. Så ikke for sent, men det bør vel være noen dager mlm vaksinene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...