Gå til innhold

Svigers bryter side tradisjoner for å feire jul med meg, jeg vil helst være alene.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

For første gang skal jeg i år ikke være sammen med min egen familie i julen, fordi jeg må jobbe. Jeg og samboer har vært sammen i 6 år, vi har ikke barn ennå og er fra ulike steder i landet. Vi bor i samboers hjemby og har hans familie i nærheten i hverdagen. Vi har siden vi ble sammen feiret jul hver for oss med våre egne familier, og vi har alltid vært enige om at vi gjør det slik fram til vi får barn og at det da blir naturlig å ha julen hjemme hos oss selv og invitere familiene våre til oss. 

I året som har gått har mamma gått bort, og dette blir den første julen uten henne. Det gjør så utrolig vondt at jeg ikke kan være hjemme med pappa og lillebror, akkurat i år. (Har selvfølgelig foreslått at di kan komme å feire jul hos meg, men det er mye følelser involvert og dem ønsker å være hjemme den første julen.) Nå skal svigers være hjemme i julen istedenfor på hytta som egentlig er deres tradisjon, slik jeg ikke skal være alene. Saken er det at jeg helst ønsker å være alene! Vet det høres veldig utakknemlig ut, men det er så fryktelig sårt og jeg vil bare være i fred å unngå alt som har med julen å gjøre så langt jeg kan! Vet det kommer til å bli vanskelig å skulle skjule følelsene og late som alt er bra! Kjenner allerede at gråten presser på når jeg går i butikken og det er begynt å komme nisser og juleprodukter. Vil ikke lage dårlig stemning og ødelegge julen for dem også bare fordi jeg er lei meg! Føler veldig at jeg er nødt til å dra siden dem er hjemme pga meg, samtidig som jeg føler at det blir å undertrykke alle egne tanker og følelser!
Har forsøkt å snakke med samboer om dette, men han sier bare at det er uaktuelt at jeg skal sitte alene, og at mat må jeg ha uansett mellom vaktene (skal jobbe natt, har prøvd å si at jeg «sover over» dagen). 

Så, det jeg egentlig lurer på er hva ville dere gjort? Er jeg helt teit og urimelig? Vet jo at det bare er kjempegodt ment! 

Anonymkode: f827b...49f

• Hjerte 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hei!

For første gang skal jeg i år ikke være sammen med min egen familie i julen, fordi jeg må jobbe. Jeg og samboer har vært sammen i 6 år, vi har ikke barn ennå og er fra ulike steder i landet. Vi bor i samboers hjemby og har hans familie i nærheten i hverdagen. Vi har siden vi ble sammen feiret jul hver for oss med våre egne familier, og vi har alltid vært enige om at vi gjør det slik fram til vi får barn og at det da blir naturlig å ha julen hjemme hos oss selv og invitere familiene våre til oss. 

I året som har gått har mamma gått bort, og dette blir den første julen uten henne. Det gjør så utrolig vondt at jeg ikke kan være hjemme med pappa og lillebror, akkurat i år. (Har selvfølgelig foreslått at di kan komme å feire jul hos meg, men det er mye følelser involvert og dem ønsker å være hjemme den første julen.) Nå skal svigers være hjemme i julen istedenfor på hytta som egentlig er deres tradisjon, slik jeg ikke skal være alene. Saken er det at jeg helst ønsker å være alene! Vet det høres veldig utakknemlig ut, men det er så fryktelig sårt og jeg vil bare være i fred å unngå alt som har med julen å gjøre så langt jeg kan! Vet det kommer til å bli vanskelig å skulle skjule følelsene og late som alt er bra! Kjenner allerede at gråten presser på når jeg går i butikken og det er begynt å komme nisser og juleprodukter. Vil ikke lage dårlig stemning og ødelegge julen for dem også bare fordi jeg er lei meg! Føler veldig at jeg er nødt til å dra siden dem er hjemme pga meg, samtidig som jeg føler at det blir å undertrykke alle egne tanker og følelser!
Har forsøkt å snakke med samboer om dette, men han sier bare at det er uaktuelt at jeg skal sitte alene, og at mat må jeg ha uansett mellom vaktene (skal jobbe natt, har prøvd å si at jeg «sover over» dagen). 

Så, det jeg egentlig lurer på er hva ville dere gjort? Er jeg helt teit og urimelig? Vet jo at det bare er kjempegodt ment! 

Du kommer til å angre når du sitter der helt alene på julaften. Det er godt å ha folk som er glad i deg rundt deg. 

Anonymkode: f6808...da9

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Spørsmålet er om du tror det vil bli lettere for deg neste år eller om du bare utsetter problemet?

Hvis du tror at det vil gå seg til og bli lettere, og at det bare er i år det er snakk om, så synes jeg du skal være ærlig og si fra til dine svigerforeldre. Si at du virkelig setter pris på tanken, men at du helt oppriktig ønsker å være alene denne julen. 

Anonymkode: 0e3f2...ce6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vet det kommer til å bli vanskelig å skulle skjule følelsene og late som alt er bra! (…)

jeg føler at det blir å undertrykke alle egne tanker og følelser!

Hvorfor må du undertrykke og skjule følelser når du er sammen med dem? Hvorfor må du late som alt er bra? Kan du ikke være ærlig på hvor tøft det blir for deg og avtale hva du trenger om følelsene tar overhånd? 

Anonymkode: 2570b...cf7

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor må du undertrykke og skjule følelser når du er sammen med dem? Hvorfor må du late som alt er bra? Kan du ikke være ærlig på hvor tøft det blir for deg og avtale hva du trenger om følelsene tar overhånd? 

Det handler nok om å ikke ødelegge/ lage trykket stemning for dem. 

• Liker 3
Skrevet

Forstår deg. Valgte selv å være alene på julaften når mannen min døde. Sa bare at jeg foretrakk å feire jul i stillhet. 

• Hjerte 6
Skrevet

Jeg er enig med din samboer, og jeg synes du graver deg ned i egen sorg. Du har allerede bestemt deg for at julen skal bli vanskelig for deg. Om du lar denne julen bli vanskelig, hvordan tror du det blir neste jul?

du er ufattelig heldig som har en svigerfamilie som ønsker å ta vare på deg og viser deg kjærlighet og omtanke. 

Og ja, jeg har selv mistet min aller nærmeste omsorgsperson midt i julen, altså i desember måned. Begravelsen var i julen. Julen bærer fremdeles preg av det for meg, men jeg har tatt et bevisst valg om å fokusere på gleder fremfor sorger og jeg bærer de gode minnene i hjertet mitt. 

Anonymkode: fb11f...aca

• Liker 6
  • Hjerte 8
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det handler nok om å ikke ødelegge/ lage trykket stemning for dem. 

Hvordan vet du at det vil ødelegge for dem? Om dere har en god relasjon ville jeg pratet om dette nå, og funnet en løsning sammen. Det kan godt hende at det er rom for deg og dine følelser uten at noen sin jul blir ødelagt. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Skjønner følelsen, husker selv første jul uten min mamma.. men du må komme over det, julen kommer enten du vil eller ikke, og den skal feires og du skal ha en fin dag. Det er nok det din mamma også ville ha ønsket. Det hjelper ikke å utsette de som er vanskelig, vær ærlig med svigers- de må være veldig glad i deg som legger alt sitt til side for å lage nye gode minner for deg. Takk de , spis godt, gråt litt over gode minner og la livet fortsette❤️

Anonymkode: 978e2...fdc

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet

Skjønner det blir en trist første jul uten din mor, men du er heldig som har svigerforeldre som tydligvis er veldig glad i deg. Er helt sikker på de forstå at du ikke er i topp humør til å feire jul, men de ønsker være der for deg selv om det blir en mer neddempet feiring. Og de overlever sikkert uten å mene du ødelegger julen om du gråter en skvett eller to. Det er det familie og gode venner gjør.

Anonymkode: c0152...5d1

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Svigers prøver bare å vise omtanke for deg 😊 

Anonymkode: 73875...b6e

• Liker 4
  • Hjerte 1
Gjest Kvinneliv
Skrevet

De blir sikkert bare glade for at du er ærlig og at de får feire på hytta. Si sannheten og unn deg selv å være alene.

Skrevet

Jeg syns din mening skal respekteres, samtidig forstår jeg at de pusher litt. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg forstår deg så inderlig godt. Jeg mistet nettopp hjertebarnet mitt rett over termin, brått, brutalt og uventet hvor alt var fint på ultralyd dagen før termin. Denne jula skulle liksom være «vår», og gledet meg så enormt masse. Men nei, plutselig døde hun fra oss. Glemmer aldri, de aller siste slagene og bevegelsene - trodde virkelig ikke det var de aller siste for hun var så fint og frisk og alle målinger var kurante. Men jeg kan ikke grave meg ned i sorgen. Det går ikke. Du må pause fra sorgen, og jula er den tiden du må pause sorgen din❤️❤️❤️❤️. Tro meg, DU må. Jeg må det og dødfødselen er relativt nylig. Kun få uker siden.. glemmer aldri hvor i tåka jeg var flere dager etterpå og trodde jeg skulle dø i begravelsen, da jeg så den lille, lille kista🥺🥺. Jeg er tørrlagt alkoholiker i tilegg og vært edru to år. Og vært igjennom masse da jeg ble gravid med henne og rørte aldri en dråpe alkohol og kommer aldri til å drikke meg sorgløs. Et løfte jeg lovet henne og familien min. Så din samboer har rett - ta vare på svigers. For jeg har ingen svigers da de er døde 🥺🥺🥺🥺

Anonymkode: acf41...e46

• Liker 2
  • Hjerte 9
Skrevet

Jula er for kids.
Jeg liker å bare mekke en grandis og se på noe piss.
Er kun med til om jeg absolutt må!
Og det har jo hendt at foreldrene til fok insisterer at jeg skal komme.
Sitte å spise feit mat og prate ÅH SÅ KOSELIG!
Nei, bedre å bare mekke en grandis og gi faen! Kjøttdeig og løk funker

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Du kommer til å angre når du sitter der helt alene på julaften. Det er godt å ha folk som er glad i deg rundt deg. 

Hvordan vet du det? Jeg har valgt og sitte helt alene på julaften og angrer ikke. Hele poenget var og stenge julen ute og glemme det vonde rundt julen, og det hadde jo blitt vanskelig i juleselskap … 

Anonymkode: 595b3...8c2

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Ikke alle føler det slik. Vi er så lei av å ha familie og alt det drar med seg rundt oss i jula at vi har leid hytte 6 timer unna der det ikke er plass til fler enn oss ❤️ 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Du er jo ikke et barn, så hvorfor skal samboeren din bestemme hva som er aktuelt / uaktuelt.. 

Han kjenner deg jo bedre enn oss, så han kan jo ha rett i at det ikke er godt for deg, men vi er flere som har skippet over julen og sovet og jobbet fordi det har vært bra for oss noen juler. Kommentarene om at en utsetter.. nei, det er ikke sånn at ting og sorg ikke blir bedre over tid, så det er ikke og utsette bare ta tiden til hjelp. Hvis du er sikker på, eller bortimot sikker på at dette er rett, så stå på ditt. Det er klart svigers mener det vel, men du må sette grenser for deg selv. 

Anonymkode: 595b3...8c2

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg er veldig takknemlig for at jeg har akkurat dem som svigerfamilie, og er nok derfor jeg kjenner så på at det er vanskelig å ikke skulle dra dit heller! Altså, har så splittede følelser rundt det hele og vet egentlig ikke hva jeg vil… En ting er mine egne følelser, men det verste er egentlig å vite at pappa og lillebror sitter alene på andre siden av landet mens jeg «lever livet» og har det bra. (Jeg VET at både mamma og pappa ønsker at jeg skal det, men er lettere sakt enn gjort. Får dårlig samvittighet av å ha det bra når jeg vert hvor jævlig resten av den lille familien min har det) Hadde tenkt å FaceTime pappa så vi kan «være sammen», men det kan jeg jo ikke hos svigers…

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er veldig takknemlig for at jeg har akkurat dem som svigerfamilie, og er nok derfor jeg kjenner så på at det er vanskelig å ikke skulle dra dit heller! Altså, har så splittede følelser rundt det hele og vet egentlig ikke hva jeg vil… En ting er mine egne følelser, men det verste er egentlig å vite at pappa og lillebror sitter alene på andre siden av landet mens jeg «lever livet» og har det bra. (Jeg VET at både mamma og pappa ønsker at jeg skal det, men er lettere sakt enn gjort. Får dårlig samvittighet av å ha det bra når jeg vert hvor jævlig resten av den lille familien min har det) Hadde tenkt å FaceTime pappa så vi kan «være sammen», men det kan jeg jo ikke hos svigers…

Hvis du ikke kan ta fri sånn at du får noen dager med familien din, så ikke heng deg opp i hvor trist det er, fiks det eller la det gå.
Og du kan selvsagt facetime de og skape deres egen lille boble, ihvertfall en liten time når det måtte passe for dere.
Til å ha så omsorgsfulle svigerforeldre gir du dem ikke noe tillit?! Snakk med dem nok til å sette egne grenser/ ønsker på dagsorden og stole på at de takler det helt fint, tilogmed unner deg litt tid og rom for deg selv/ på facetime. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...