AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #1 Skrevet 9. november 2022 Hei! Sjefen min er sykemeldt og jeg har tredt inn i hans rolle. Har jeg da krav på høyere lønn? Jeg forventer ikke høyere dersom det er snakk om dager, men nå har det blitt mange uker. Anonymkode: 1fd82...1b3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #2 Skrevet 9. november 2022 Rettelse: Jeg gjør det viktigste av sjefens jobb i tillegg til min egen jobb, så jeg jobber vesentlig mer enn vanlig. Anonymkode: 1fd82...1b3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #3 Skrevet 9. november 2022 Jeg jobber i en statlig organisasjon, vi får sjefens lønn når vi er konstituert. Mulig du må gjøre lønn/HR oppmerksom? Anonymkode: 59c50...79f 1 1
Gjest ti10 Skrevet 9. november 2022 #4 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Rettelse: Jeg gjør det viktigste av sjefens jobb i tillegg til min egen jobb, så jeg jobber vesentlig mer enn vanlig. Anonymkode: 1fd82...1b3 Da synes jeg du skal ta det opp, det er ingen som kommer til å ta det opp hvis du ikke gjør det selv. Legg det fram på en positiv og saklig måte, ikke klag eller vær negativ. Og ikke gå med på noe tull med avspasering eller noe, det skjer mest sannsynlig aldri.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #5 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg jobber i en statlig organisasjon, vi får sjefens lønn når vi er konstituert. Mulig du må gjøre lønn/HR oppmerksom? Anonymkode: 59c50...79f Takk! Anonymkode: 1fd82...1b3 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #6 Skrevet 9. november 2022 ti10 skrev (1 minutt siden): Da synes jeg du skal ta det opp, det er ingen som kommer til å ta det opp hvis du ikke gjør det selv. Legg det fram på en positiv og saklig måte, ikke klag eller vær negativ. Og ikke gå med på noe tull med avspasering eller noe, det skjer mest sannsynlig aldri. Ja, jeg synes jo det er mye gøy også, men jeg har lett for å være for beskjeden. Synes lett at jeg virker for kravstor og sliter med å formulere meg. Anonymkode: 1fd82...1b3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #7 Skrevet 9. november 2022 Hvis du har mer ansvar enn det din vanlige stilling tilsier, så skal du såklart ha betalt deretter! Anonymkode: 2b4cb...abf
Gjest ti10 Skrevet 9. november 2022 #8 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, jeg synes jo det er mye gøy også, men jeg har lett for å være for beskjeden. Synes lett at jeg virker for kravstor og sliter med å formulere meg. Anonymkode: 1fd82...1b3 Det er typisk. Jeg vet ikke hvor gammel du er, men det er ikke helt uvanlig at de forventer at man liksom skal være takknemlig og synes det er gøy å få mye mer ansvar og jobb, spesielt hvis det er en ung person. Og det er klart, det kan være veldig gøy og en fin utfordring, men du skal ha lønn deretter også. Stå på krava
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #9 Skrevet 9. november 2022 ti10 skrev (3 minutter siden): Det er typisk. Jeg vet ikke hvor gammel du er, men det er ikke helt uvanlig at de forventer at man liksom skal være takknemlig og synes det er gøy å få mye mer ansvar og jobb, spesielt hvis det er en ung person. Og det er klart, det kan være veldig gøy og en fin utfordring, men du skal ha lønn deretter også. Stå på krava Takk. Hvordan ville du ordlagt deg? Anonymkode: 1fd82...1b3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #10 Skrevet 9. november 2022 Jobber kommunalt og overtok min sjefs jobb i 2 måneder, og fikk høyere lønn disse månedene. De vil jo ikke kunne ansette noen i så kort tid, som ansatt kjenner man rutiner, ansatte o.l - klart lønna skal opp. Anonymkode: fbf47...9bd 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #11 Skrevet 10. november 2022 Noen som har tips til hva jeg sier? Kan jeg si: "Nå som jeg vikarierer for sjefen har jeg fått mer ansvar og mer arbeid. Får jeg også mer lønn?", eller er det for direkte? Anonymkode: 1fd82...1b3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #12 Skrevet 10. november 2022 Jeg har vikariert to ganger på nivået over meg, begge gangene fikk jeg et midlertidig tillegg i lønn. Dette er privat, og jeg fikk det uten å be særskilt om det. Min søster vikarierte i nærmere ett år for sjefen sin som var sykmeldt, og fikk da et betydelig påslag i lønn men selvfølgelig også mye mer jobb. Også privat, og uten å be om det selv. Så ja, du bør be om det. Anonymkode: ad869...6b8
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #13 Skrevet 10. november 2022 Du har ikke krav på mer i lønn i privat bedrift, men det skader jo ikke å spørre. Ganske normalt å få litt for det. På den annen side er du heller ikke pliktig til å ta på deg sjefens arbeidsoppgaver. Det vet arbeidsplassen også. Anonymkode: 8485a...ab0
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #14 Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Noen som har tips til hva jeg sier? Kan jeg si: "Nå som jeg vikarierer for sjefen har jeg fått mer ansvar og mer arbeid. Får jeg også mer lønn?", eller er det for direkte? Anonymkode: 1fd82...1b3 Vær saklig og si noe sånn som "Jeg vikarierer gjerne for XXX i denne perioden, og siden jeg i tillegg til de vanlige oppgavene utfører YYY for leder og har fått ekstra ansvar ZZZ så trenger vi en samtale om de formelle betingelsene rundt lederansvar og styringsrett". Deretter tar du det opp med dem, alt fra lønn, til faktisk ledertittel slik at du faktisk får mandatet til å være leder, og muligheten til å benytte styringsretten ovenfor dine ansatte. Anonymkode: cc6db...c80 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå