Gå til innhold

Erfaring med jernmangel og tabletter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mistet masse blod under fødsel, og fikk blodoverføring. Har gått på jerntabletter siden, og tok kontroll i forrige uke.

Jeg ser på Fürst at jeg har fremdeles veldig lavt jern, og jeg er svimmel, kvalm og føler meg dårlig. Det har gradvis blitt verre. Det passer ikke særlig bra med å ta vare på en baby og jeg vil gjerne bli bedre raskt. Jeg blir så svimmel at jeg må legge ned babyen, eller legge meg selv ned mens jeg står og fikser noe.

Legen min har fått vikar siden jeg tok blodprøvene. Men jeg får ikke tak i legen eller vikaren hennes. Blodprøvene har ligget der i en uke nå, jeg har ringt inn, sendt melding og spurt om svar på videre oppfølging. Forstår om de har sprengt kapasitet, og at legen min ble borte midt i, men det er veldig irriterende at det er noe som kan fikses (forhåpentligvis) enkelt, men at det drar så ut og påvirker hverdagen min, og babyen sin.

Så mens jeg venter: har noen hatt samme erfaring med blodtap og jerntabletter som ikke funker i etterkant? Hva skjedde når jerntablettene i seg selv ikke fungerte? Hvor fort kan man føle seg bedre igjen? :) 

Anonymkode: 65027...630

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sofakona skrev (6 minutter siden):

Hva slags dose tar du?

100mg annenhver dag :)  

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Prøvd å gå opp til hver dag? 

Ferroretard er mild mot magen. Jeg klarer ikke ta Niferex hver dag, da måtte jeg gå 2-3 dager mellom hver tablett for å ikke bli steinhard i magen og få svart bæsj :s Men ferroretard slipper jernet litt og litt, noe som gjør at det både er bedre for magen, og bedre for jernopptaket (du blir ikke så sårbar for at mat og drikke før/etter jerntabletten hindrer opptaket). 

Anonymkode: 28be5...d12

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du må jo ta hver dag.

Anonymkode: 94d55...202

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker Amino jern og synes det fungerer bra. De kan taes med mat. Akkurat det var viktig for meg, for med en del andre jerntabletter må du vente litt mellom spising og tiden du tar jerntilskudd. Det er bl.a derfor jeg ikke bruker Niferex, som jeg gjorde tidligere 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du må jo ta hver dag.

Anonymkode: 94d55...202

Det er ikke sikkert det er det ts har fått beskjed om fra legen. Det er heller ikke alle som tåler å ta det hver dag, om de har fått feil type tabletter. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke sikkert det er det ts har fått beskjed om fra legen. Det er heller ikke alle som tåler å ta det hver dag, om de har fått feil type tabletter. 

Jeg fikk beskjed annenhver dag av sykehuset med den typen jeg har fått. Det har jeg fulgt, men tydeligvis har jernnivået bare dalt. 

Skrevet (endret)

Er det noen andre enn fastlegen du kan rådføre deg med? Noen på helsestasjonen f.eks? Forklar at fastlegen er borte, og det er vanskelig å få hjelp på legesenteret, og se hva de sier der. 

Har hatt en hb på 8,3 og jeg hadde ikke vært i form til å ta meg av en baby. Aner ikke hva du har av nivåer, men føler med deg, og hadde sjekket med helsestasjonen. 

Endret av Daisy-love
Skrevet

Hvilke verdier har du da?

Jeg fikk påvist jernmangel for et par måneder siden med ferritin på 8 og blodprosent på 11,2. 

Jeg fikk beskjed fra lege om å ta Duroferon 200 mg daglig i 2 måneder som en kur for å få jernnivåene raskt opp igjen.

Anonymkode: fe010...052

Skrevet
Daisy-love skrev (2 minutter siden):

Er det noen andre enn fastlegen du kan rådføre deg med? Noen på helsestasjonen f.eks? Forklar at fastlegen er borte, og det er vanskelig å få hjelp på legesenteret, og se hva de sier der. 

Har hatt en hb på 8,3 og jeg hadde ikke vært i form til å ta meg av en baby. Aner ikke hva du har av nivåer, men føler med deg, og hadde sjekket med helsestasjonen. 

God ide å høre med helsestasjonen! Det tenkte jeg ikke på. Kanskje jeg kan ta privat lege som fx Aleris / Volvat… men jeg var usikker på om de ville «ta i» andres oppfølging / resultater? Mulig det er verdt å forsøke.

Jeg hadde Hb på rundt 8 selv på sykehuset, det var helt forferdelig, da vandret bevisstheten min… Heldigvis ikke så lavt nå, men føler meg veldig dårlig. Jeg forstår det ikke er kritisk, liv og død, men det er nå en uke uten oppfølging, og det er utenfor hva jeg forventer. Legen min er egentlig veldig flink.

Men jeg syns det er kjipt jeg må føle meg så dårlig, unødvendig lenge fordi ingen svarer, og de ikke klarer dekke opp. Så derfor tenkte jeg at jeg kan høre hva slags oppfølging andre har fått hvis ting ikke ble bra i «første runde» med jerntablettene :) 

• Hjerte 1
Skrevet

Det vanligste ved påvist jernmangel er 100 mg/pr døgn, og det tar tid å komme opp på normalnivå, så det er ikke noen quick-fix. Veldig rart at de har satt deg på 100 mg annenhver dag, hvis du har så lave lagre med mindre det er sånn at det påvirker morsmelken.

Skrevet
Grüner skrev (Akkurat nå):

Det vanligste ved påvist jernmangel er 100 mg/pr døgn, og det tar tid å komme opp på normalnivå, så det er ikke noen quick-fix. Veldig rart at de har satt deg på 100 mg annenhver dag, hvis du har så lave lagre med mindre det er sånn at det påvirker morsmelken.

Jeg antar det er fordi jeg fikk blodoverføring, og ting stabiliserte seg litt etter det på sykehuset, at det måtte bare opp litt til. Uten at jeg vet med sikkerhet! Og så skulle jeg ta en kontroll hos fastlege, men det har jo tydeligvis ikke fungert helt som det skulle snart to måneder med jerntabletter. Det gikk så gradvis også, jeg begynte merke noe litt her og der, men trodde først jeg bare var litt sliten som alle andre litt inn i nyfødt-perioden :) 

Skrevet

Jeg mistet mye blod under fødsel og Hb på 8 som du sier. Kjenner til følelsen av at bevisstheten vandrer, var helt forferdelig.

Ble sendt hjem med beskjed om å ta jern, følte det gikk flere måneder før jeg følte meg grei igjen. Føler egentlig aldri jeg ble 100% bra, og har derfor tatt jern med jevne mellomrom siden fødselen for 2 år siden. Jeg ville økt dosen med jern mens du venter på svar fra lege, om du ikke tar kontakt privat da.

vet ikke hvor lenge det er siden fødsel, men er det ikke lenge siden så kan du forsøke å ringe barselavdelingen.

Anonymkode: 2c83f...752

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg mistet mye blod under fødsel og Hb på 8 som du sier. Kjenner til følelsen av at bevisstheten vandrer, var helt forferdelig.

Ble sendt hjem med beskjed om å ta jern, følte det gikk flere måneder før jeg følte meg grei igjen. Føler egentlig aldri jeg ble 100% bra, og har derfor tatt jern med jevne mellomrom siden fødselen for 2 år siden. Jeg ville økt dosen med jern mens du venter på svar fra lege, om du ikke tar kontakt privat da.

vet ikke hvor lenge det er siden fødsel, men er det ikke lenge siden så kan du forsøke å ringe barselavdelingen.

Anonymkode: 2c83f...752

Takk for at du deler :hjerte: 

Skrevet

Til dere som sier at «du må ta hver dag»; dette kan sikkert virke å gi mening, fordi 100+100= 200 mens 100+0 = 100, men det er ikke slik det mattestykke fungerer i dette tilfellet. Jeg har selv fått beskjed om å ta 100 annenhverdag fra de på sykehuset som har fulgt meg opp i flere år med bla. Jernmangel. Det handler om at det tas opp bedre i kroppen og mange blir dårlige av å ta 100 hver dag. Uansett skal man ikke gi slike medisinske råd på et kvinneforum. Ts skal gjøre som hun har fått beskjed om.

Anonymkode: 51e78...34e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Til dere som sier at «du må ta hver dag»; dette kan sikkert virke å gi mening, fordi 100+100= 200 mens 100+0 = 100, men det er ikke slik det mattestykke fungerer i dette tilfellet. Jeg har selv fått beskjed om å ta 100 annenhverdag fra de på sykehuset som har fulgt meg opp i flere år med bla. Jernmangel. Det handler om at det tas opp bedre i kroppen og mange blir dårlige av å ta 100 hver dag. Uansett skal man ikke gi slike medisinske råd på et kvinneforum. Ts skal gjøre som hun har fått beskjed om.

Anonymkode: 51e78...34e

Jeg fortsetter å følge sykehusets råd :) og venter på legen. Ville mest høre hva andre har vært gjennom, og hva slags oppfølging man har fått. 

• Liker 1
Skrevet

Lite sidetips: vitamin c hjelper jernopptaket. Kan funke godt å drikke appelsinjuice før eller etter at du har tatt tilskuddet, evt vitamin c-te. 

Grønn te hindrer opptak av jern og folat, kan være lurt å kutte det ut om du drikker det 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg mistet masse blod under fødsel, og fikk blodoverføring. Har gått på jerntabletter siden, og tok kontroll i forrige uke.

Jeg ser på Fürst at jeg har fremdeles veldig lavt jern, og jeg er svimmel, kvalm og føler meg dårlig. Det har gradvis blitt verre. Det passer ikke særlig bra med å ta vare på en baby og jeg vil gjerne bli bedre raskt. Jeg blir så svimmel at jeg må legge ned babyen, eller legge meg selv ned mens jeg står og fikser noe.

Legen min har fått vikar siden jeg tok blodprøvene. Men jeg får ikke tak i legen eller vikaren hennes. Blodprøvene har ligget der i en uke nå, jeg har ringt inn, sendt melding og spurt om svar på videre oppfølging. Forstår om de har sprengt kapasitet, og at legen min ble borte midt i, men det er veldig irriterende at det er noe som kan fikses (forhåpentligvis) enkelt, men at det drar så ut og påvirker hverdagen min, og babyen sin.

Så mens jeg venter: har noen hatt samme erfaring med blodtap og jerntabletter som ikke funker i etterkant? Hva skjedde når jerntablettene i seg selv ikke fungerte? Hvor fort kan man føle seg bedre igjen? :) 

Be fastlegen din om å få jernsprøyter. Jeg mistet masse blod pga muskelknuter i livmor. Jeg visste knapt mitt eget navn den perioden og oppsøkte tilslutt legen. Han ba meg dra rett på apoteket og ta ut sprøytene og komme tilbake. Jeg fikk 1 sprøyte 2 ganger i uken og iløpet av 10 dager var jeg helt fin igjen. Opererte ut livmor like etter.

De jerntablettene kan ta svært lang tid å få opp jernlageret, så anbefaler de sprøytene.

Anonymkode: d91a0...999

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...