AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #1 Skrevet 9. november 2022 Får man det samme i uføretrygd som man har fått på aap? Evt mer eller mindre? Anonymkode: c3fb9...fc9
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #2 Skrevet 9. november 2022 Hvordan beregnes uføretrygd etter AAP? Uføretrygd er 66 prosent av gjennomsnittet for din pensjonsgivende inntekt de 3 beste av de 5 siste årene før du ble syk. Inntekt fra tidligere år blir justert opp til dagens verdi. Det er kun årlig inntekt opptil 6 ganger folketrygdens grunnbeløp (G) som tas med når vi beregner uføretrygd https://www.nav.no/uforetrygd Anonymkode: d28c8...da4
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #3 Skrevet 9. november 2022 Kan få det samme, kan få mindre, kan få mer. Aap beregnes ut fra siste år før du ble syk, eller et gjennomsnitt av de 3 siste årene før du ble syk. Har du hatt jevnt inntekt vil beregningen antagelig bli ganske lik. Har du feks tjent skikkelig bra året før du ble syk, men dårlig før det, kan uføretrygden bli lavere enn aap. Anonymkode: a5d65...82e
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #4 Skrevet 9. november 2022 Dersom du har hatt lite eller ingen inntekt de siste årene før du ble syk, så er minstebeløpet på uføretrygd høyere enn minstebeløpet på AAP. Anonymkode: 8984e...838
Kniv & gaffel Skrevet 9. november 2022 #5 Skrevet 9. november 2022 Jeg gikk opp ganske mye fra AAP til uføretrygd. Det er syv år siden jeg ble uføretrygdet, men så vidt jeg husker økte utbetalingen et sted mellom tre- og firetusen i måneden.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #6 Skrevet 9. november 2022 Jeg fikk ca 2500 mindre utbetalt på uføre Anonymkode: beb77...79e
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #7 Skrevet 9. november 2022 Jeg gikk ned ca 4000 i mnd da jeg gikk fra AAP til ufør. Alle hadde sakt til meg at "joooda, du får bedre økonomi som ufør!", altså behandler på vop og legen min og diverse andre. Jeg skulle helt klart sjekket opp i dette selv, for når ufør ble innvilget og jeg så hvor mye jeg gikk ned ble det en ganske stor nedtur. Men jeg var syk og ikke helt i stand til å sette meg inn i tallene. Anonymkode: e1762...7dc 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #8 Skrevet 9. november 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg gikk ned ca 4000 i mnd da jeg gikk fra AAP til ufør. Alle hadde sakt til meg at "joooda, du får bedre økonomi som ufør!", altså behandler på vop og legen min og diverse andre. Jeg skulle helt klart sjekket opp i dette selv, for når ufør ble innvilget og jeg så hvor mye jeg gikk ned ble det en ganske stor nedtur. Men jeg var syk og ikke helt i stand til å sette meg inn i tallene. Anonymkode: e1762...7dc Hvorfor gikk du så mye ned da? Anonymkode: 6447e...ada
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #9 Skrevet 10. november 2022 18 hours ago, AnonymBruker said: Hvorfor gikk du så mye ned da? Anonymkode: 6447e...ada Jeg tjente "godt" før jeg ble syk, men ikke i så mange år. Så AAP ble beregnet ut ifra hva jeg hadde tjent i de årene jeg jobbet, men ufør tok med flere år i beregningen, der jeg ikke hadde jobbet. Dersom jeg har forstått det rett Anonymkode: e1762...7dc
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #10 Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hvorfor gikk du så mye ned da? Anonymkode: 6447e...ada Ikke meg du siterer, men det samme skjedde med meg. Det siste året jeg jobbet før jeg ble syk var året jeg jobbet mest, eller ihvertfal tjeneste mest med noen fine bonuser. Derfor fikk jeg høy aap. Anonymkode: c6218...1be
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #11 Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg tjente "godt" før jeg ble syk, men ikke i så mange år. Så AAP ble beregnet ut ifra hva jeg hadde tjent i de årene jeg jobbet, men ufør tok med flere år i beregningen, der jeg ikke hadde jobbet. Dersom jeg har forstått det rett Anonymkode: e1762...7dc Fikk med da jeg var student og hadde lørdagsjobb på utregning av ufør. Det trakk jo litt ned kan man si… Så gikk fra høy aap til minstesats ufør. Anonymkode: c6218...1be
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #12 Skrevet 10. november 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Fikk med da jeg var student og hadde lørdagsjobb på utregning av ufør. Det trakk jo litt ned kan man si… Så gikk fra høy aap til minstesats ufør. Anonymkode: c6218...1be Ja var det samme med meg. Men fikk heldigvis ung ufør, så det kunne vært enda verre. Anonymkode: e1762...7dc
Purple_Pixiedust Skrevet 10. november 2022 #13 Skrevet 10. november 2022 Jeg gikk opp i inntekt. Fikk ung ufør pluss barnetillegg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå